Educational prevention and the new challenges of today is society. An interventional experience

Authors

  • Celia Díaz Cantillo Universidad Las Tunas
  • Frank Yudier Gómez Cera Empresa de Mantenimiento Grupo Electrógenos Fuel-Oil (EMGEF), La Habana
  • Anais Ángela Chapellí Méndez Universidad Las Tunas

Keywords:

strategy, professional training, prevention

Abstract

The current conditions demand the application of preventive strategies in each of the academic years. It is necessary that these be scientific results of educational research, obtained from the individual, group and participatory diagnosis of all processes and agents of the university community. It is of transcendental importance to approach prevention from an educational approach that meets the demands of the institutional and social context, so that psycho-pedagogical and educational alternatives are sought in order to solve the existing difficulties in each context. That is why the objective of the research is aimed at offering the preventive-educational strategy for the formation of the university professional in different directions and preventive levels that contribute to their integral formation. The research is framed in a qualitative methodological approach of research - action - participation. It is concluded that the designed strategy deepens the difficulties detected in the students of the Pedagogy - Psychology career and contemplates to face the diversity of situations, develop resilience and face their professional development with educational alternatives from the domain of prevention, its features, levels and principles.

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Author Biographies

Celia Díaz Cantillo, Universidad Las Tunas

Licenciada en Psicología Infantil, Especialista en Psicología de la Personalidad, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular y Vicedecana de Investigación y Posgrado de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Las Tunas, Cuba

Frank Yudier Gómez Cera, Empresa de Mantenimiento Grupo Electrógenos Fuel-Oil (EMGEF), La Habana

Licenciado en Psicología. Profesor asistente adjunto de la Universidad de Las Tunas, Doctorando de Psicología en la Universidad de La Habana, Psicólogo Laboral

Anais Ángela Chapellí Méndez, Universidad Las Tunas

Licenciada en Psicología, Máster en desarrollo agrario y rural, Doctorante en Ciencias de la Educación, Profesor Auxiliar del Departamento de Pedagogía Psicología de la Universidad de Las Tunas, Universidad de Las Tunas, Cuba.

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Published

2025-01-22

How to Cite

Díaz Cantillo, C., Gómez Cera, F. Y., & Chapellí Méndez, A. Ángela. (2025). Educational prevention and the new challenges of today is society. An interventional experience. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(1), 75–95. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1903

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