Theoretical considerations on the concept of educational governance in the Cuban educational field

Authors

  • Magloiris Turruelles López Direccion General Educacion Provincial https://orcid.org/0009-0000-8027-3567
  • Jorge Luis Reyes Izaguirre Dirección General de Educación Provincial. Las Tunas
  • Yudannys Cano Merino Dirección General de Educación Provincial. Las Tunas.

Keywords:

governance, educational governance, education, direction

Abstract

Educational governance reveals the internal mechanisms of structure and operation of educational institutions, as well as their relationships with the environment, being the economic, political and social context a determinant of their identity, development and regulations based on certain goals. The present work intends to present a theoretical approach for the use of the term governance in the educational field as well as its usefulness as a competence in managers for research, application and transformation of the educational management process and in the implementation of the changes that occur. with the new theoretical-methodological conception that is experienced in the Third Improvement of Education in Cuba. Such foundations reveal the need to adopt an approach that guides the educational management process towards a new form of governance without losing the essence of the Cuban pedagogical tradition and the characteristics of the Cuban socioeconomic and political development model.

Author Biographies

Magloiris Turruelles López, Direccion General Educacion Provincial

Licenciada en Educación, especialidad Biología. Máster en Dirección Educacional. Directora del nivel Medio- Básico de la Dirección General de Educación Provincial. Las Tunas.

Jorge Luis Reyes Izaguirre, Dirección General de Educación Provincial. Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Defectología. Profesor titular. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Subdirector Provincial de la Dirección General de Educación Provincial. Las Tunas. 

Yudannys Cano Merino, Dirección General de Educación Provincial. Las Tunas.

Licenciada en Educación. Especialidad Primaria. Máster en Educación. Metodóloga de la Dirección General de Educación Provincial. Las Tunas.

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Published

2024-12-19

How to Cite

Turruelles López, M., Reyes Izaguirre, J. L. ., & Cano Merino, Y. . (2024). Theoretical considerations on the concept of educational governance in the Cuban educational field. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(6), 19–36. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1864

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