AN APPROACH TO THE EVALUATION PARADIGMS VS QUALITATIVE QUANTITATIVE EVALUATION
Keywords:
Education; qualitative evaluation; quantitative evaluation paradigm; pedagogyAbstract
Daily life in the world today has become a constant run into new ways of being more complete, more enjoyable and richer experiences. From there arises the need for an awakening in reference to how it has been implementing the evaluation process in our educational system in Venezuela. Two trends, one quantitative and one qualitative, the first focuses exclusively on the number of outputs and outcomes made, the second describes and interprets the processes taking place throughout the educational environment. We believe that educational evaluation includes two aspects: evaluation is to measure and evaluate is to predict, though rather short and medium term. As aptamos to focus the evaluation not only in measuring the end results, if not in the collection of information on the variables involved in the process of teaching and learning, and emphasizes the qualitative trend, but quantified in a measure, how to claim the quantitative trend. All aimed at making decisions that govern the researcher as its paradigm.
References
Carlino, F. (2007). La evaluación educacional. Biblioteca. Didáctica Larousse. Editorial Larousse. Ciudad de México-México.
Dewey, J. (1928). La teoría de la evaluación. Editorial Siruela. En la web www.chasque.net consultado 20-11-2012
Estévez, C. (1996). Evaluación Integral por procesos. Colección Mera Redondo. Cooperativa editorial Magisterio. Santa fe de Bogotá-Colombia.
Foucault, M. (1969). La Arqueología del Saber. En la web es.wikipedia.org. Consultado 22-11-2012.
Foucault, M. (1975). Vigilar y Castigar. En la web es.wikipedia.org. Consultado 22-11-2012
Flórez, R. (2001) Evaluación Pedagógica y Cognición. Docente del siglo XXI. Serie MeGrawhill. Editorial Nomos Santa Fe de Bogotá-Colombia.
Gagné, R. (1986). La instrucción basada en la investigación sobre el aprendizaje. Universidad Iberoamericana, México.
Gagné, R. (1993) Diseño de la enseñanza para un aprendizaje eficaz. McGraw-HIll Interamericana, México.
García, T. (2008): Diccionario Enciclopédico Larousse (2009). Editorial Larousse. Ciudad de México-México.
González, A. (2007) Análisis Crítico de la Evolución Cuantitativa y las adecuaciones curriculares en el Sistema Educativo Panameño. En la web. www.monografías.com
Hidalgo, L. (2005): La evaluación: una acción social en el aprendizaje. Brújula Pedagógica. Editorial el Nacional. Caracas-Venezuela.
Macario, B. (1989). Teoría y práctica de la evaluación de las actividades físicas y deportivas. En la web www.chasque.net consultado 20-11-2012
Ministerio de Educación, Cultura y Deportes (1999); Orientaciones para la evaluación cualitativa en la primera y segunda etapa de educación Básica. Caracas-Venezuela.
Molnar, G. (2007). Concepto de evaluación aplicando en la web www.monografías.com
Peralta, J. (2006). La evaluación en contextos significativos: Paradigma Cuantitativo vs Paradigma Cualitativo. En la web www.monografías.com. (Consultado 24-11-2012).
Pérez, M. y Sacristán, G. (1993). La evaluación: su teoría y su práctica. Cuaderno de Educación Nº143. Cooperativa Laboratorio Educativo. Caracas-Venezuela.
Salvá, M. (2003). Evaluación cualitativa: ¿reto? ¿Compromiso? O un y ¿ahora qué escribió? En la web www.monografías.com. (Consultado 24- 11- 2012).
Skinner, B. (1975). Para el salón de clases. En la web www.buenastareas.com. Consultado 22-11-12.
Stenhouse, L. (1998). Investigación y Desarrollo del Curriculum. Morata, Madrid.
Stake, R. (1995). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. En la web es.wikipedia.org. Consultado 23-11-2012.
Thorndike, E. (1928). Teoría del aprendizaje. En la web www.teoriadaprendizaje.blogspot.com consultado 22-11-2012.
Tyler, R. (1960). Modelo de Evaluación Orientada en los objetivos. En la web www.chasque.net consultado 23-11-2012.
Zellerberg, M. (1995). “Métodos Cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa”. En la web www.peru.tamu.edu Consultado el 24-11-2012
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 María del Valle Galanton
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.