UNIVERSITARY INVESTIGATION TRANSFORMATION: A CHALLENGE TO BE FACED

Authors

  • Yaritza Josefina Hilarraza UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA EXPERIMENTAL LIBERTADOR (UPEL) SAN ANTONIO VENEZUELA

Keywords:

Transformation; university; education; investigation

Abstract

University transformation is nowadays a national imperative to every country compelled to building a certain and sustained development in a universal context. It’s a radical transformation in which also the educative context and paradigmatic issues are subject of dialectical criticism, on the order of build a more human, democratic and inclusive education, based on human rights enforcement and though redesigning the whole society. The objective of this research is to do a reflexive analysis about university transformation in Venezuela, emphasizing the scientific research as a main key of these transformations.

Author Biography

Yaritza Josefina Hilarraza , UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA EXPERIMENTAL LIBERTADOR (UPEL) SAN ANTONIO VENEZUELA

Dra. EN CIENCIAS PEDAGÓGICAS. ACTUALMENTE SE DESEMPEÑA COMO SUPERVISORA DEL NIVEL MEDIA GENERAL; MUNICIPIO ESCOLAR # 12; CUMANACOA, MUNICIPIO MONTES ESTADO SUCRE, VENEZUELA

References

Asamblea Nacional (2010). Proyecto de Ley de Educación Universitaria. Recuperado el 9 de marzo de 2011 en: http://www.asambleanacional.gob.ve/index.php. Asamblea Nacional (2010). Proyecto de Ley de Educación Universitaria. Recuperado el 9 de marzo de 2011 en: http://www.asambleanacional.gob.ve/index.php. Ávalos, I. (s/f). La universidad y la investigación universitaria deben cambiar. En http://apps.ucab.edu.ve/notiucab/?p=18064. Daboín, G. (2012). Urge un reimpulso gerencial a la investigación universitaria venezolana. En http://www.agenciadenoticias.luz.edu.ve/index.php. García, C. (2001) Transición y transformación. Algunas ideas para el caso de Venezuela. Centro de Estudios del Desarrollo. Universidad Central de Venezuela. (CENDES-UCLA). En http://www.ucla.edu.ve/. Gómez, H. (2011). La transformación universitaria venezolana: una necesidad imperativa. Vol. 15.No.50. Educere, Mérida, Venezuela. En http://Redalyc. uaemex.mx/. González, M.; González, E. (2010). Investigación: un enfoque desde el docente universitario. En http://www.publicaciones.urbe.edu/index.php Hilarraza, Y. (2009). Gestión formativa para la investigación pedagógica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba. Imbernon, F. (1998). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona, Graó, Lander, E. (2012). La transformación universitaria. Valencia. Estado Carabobo. Venezuela. Tiempo Universitario Cuarta etapa. Año VII. No 343. En http://www.tiempo.uc.edu.ve/. Márquez. E. (2009). La perspectiva epistemológica cualitativa en la formación de docentes en investigación educativa. En: revista de investigación Nº 66. 13-35. Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO. Tr: VALLEJO G., Mercedes. Universidad Pontificia Bolivariana. París. Olmedo, L. (2011). Propuestas para una transformación universitaria socialista En: http://aporrea.org/educacion/a121835.html. Padrón, J. (2000). Organización-Gerencia de investigaciones y Estructuras investigativas. Documento en línea. Disponible en: http://padron.entretemas.com/OrgGerInv.htm. Consulta: 28 de febrero de 2009.

Palacios, M. (2001).El futuro de la educación superior: propuestas partidistas del 2000. UAM, México. Paredes, L.; Paredes, S. (1997). Gestión de la vinculación universidad – empresa: estudios de casos en la Universidad del Zulia. En: Revista Espacios. Vol. 18 (2).Venezuela. Universidad del Zulia. pp. 55-74. República Bolivariana de Venezuela (2009a). Ley Orgánica de Educación. Caracas. Romero, N. (2011). Claves para la transformación universitaria en Venezuela.En http://www.eluniversal.com/2011/01/29/opi_art_claves-para-la-trans_29A5065419.shtml. Ruiz, C. (2011). La universidad venezolana en una época de transición. En http://www.ucla.edu.ve/dac/compendium/compendium7/Epoca%20de%20Transicion.htm. Segnini, S. (s/f) Un punto de vista acerca de la docencia e investigación universitaria. En http://webdelprofesor.ula.ve/ciencias/segninis/publicaciones /docencia_investigacion_universitaria.pdf. Suárez, M., y otros (2005). Políticas y estrategias para la transformación de la educación superior en América Latina y el Caribe. La Habana. Cuba. Tünnermann, C. (1999). La educación general en la universidad contemporánea. Número de páginas: 44. UNESCO (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI. Recuperado el 1° de marzo de 2011 en: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm#declaracion Vanegas, C. M. (2008). Sobre la reforma educativa en Venezuela. Valencia, Carabobo. En http://www.articuloz.com/educacion-articulos/. Zambrano, A. (2012). La transformación de la educación universitaria. En http://www.aporrea.org/educacion/

Published

2013-07-27

How to Cite

Hilarraza , . Y. J. (2013). UNIVERSITARY INVESTIGATION TRANSFORMATION: A CHALLENGE TO BE FACED. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(3), 95–108. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/185

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.