Procedure for the evaluation the impact of the Master's Degree in Direction, University Of Sancti Spíritus "José Martí Pérez"

Authors

  • Omar Pérez García Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez” https://orcid.org/0000-0003-1680-6933
  • Adilén Carpio Camacho Centro de Estudios de Técnicas Avanzadas de Dirección. Facultad de Ciencias Técnicas y Económicas de la Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”.
  • Madanys I. Rodríguez Luis Facultad de Ciencias Técnicas y Económicas de la Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Keywords:

postgraduate education, quality, impact measurement, continuous improvement, procedure.

Abstract

The article addresses the problem of evaluating the quality of postgraduate programs, given its impact on the identification of their academic level and continuous improvement of the training process of professionals. However, it is unavoidable to make it a more effective process. The Master's Evaluation and Accreditation System has encouraged the requirement to analyze the results obtained by students, their contribution to individual professional development and job performance, as well as their impact to meet society's expectations. Consequently, the objective of this article is to socialize a procedure for the evaluation of the impact of the Master's Degree in Management of the University of Sancti Spíritus "José Martí Pérez". The work developed allowed us to verify high satisfaction of students and graduates, significant visibility of the scientific production of the faculty and students (5.75 publications per professor-tutor; 65.2% of these in groups I and II.); 100% of the students achieve scientific visibility through their participation in events and publications in scientific journals. The presentation of papers in national and international scientific events reaches an average of 16.5 per teacher-tutor. The faculty achieves an average of 4.6 awards for relevant academic, research and social recognition results. In the entities analyzed, an adequate organizational climate predominates; Economic benefits are perceived and the promotion of managers to higher positions at levels: municipal, provincial and national stands out. The implemented procedure is pertinent and becomes a useful tool for determining the impact in future editions.

Author Biographies

Omar Pérez García, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Máster en Dirección, UCLV/2001

Adilén Carpio Camacho, Centro de Estudios de Técnicas Avanzadas de Dirección. Facultad de Ciencias Técnicas y Económicas de la Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”.

Licenciada en Psicología. Doctora en Ciencias Psicológicas, Máster en Dirección; Máster en Psicopedagogía.

Madanys I. Rodríguez Luis, Facultad de Ciencias Técnicas y Económicas de la Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Ingeniera en Control Automático. Departamento de Contabilidad, Costo y Auditoria.

References

Aguirre, J, Castrillón, F., y Arango-Alzate, B. (2019). Tendencias emergentes de los postgrados en el Mundo. Revista Espacios, 40(31), 1-13. https://www.revistaespacios.com/a 19v40n31/a19v40n31p09.pdf

Alemañy Pérez, E.J, Cunill López, M.E, Herrera Maso, J.R., y Bernaza Rodríguez, G.J. (2021). Gestión de calidad en programas de maestría. Educación Médica Superior, 35(4):e3165, 1-17.

Alum Dopico, N.E. (2023). Los estudios de posgrado para el desarrollo social del país. ¿Qué ha sucedido en Cuba?. Mendive, 21(2), 1-7. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3415

Banco Mundial (11 de octubre de 2022). Educación. Panorama general: contexto. https://www.bancomundial.org/es/topic/education/overview

Chaveco Asin, K. (2022). Transversalización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 en la docencia de posgrado, Universidad de Oriente. Revista Santiago, 75, 257-269. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5800/5025

Fleitas Triana, M.S., y Hernández Medina, L.A. (2019). La medición del impacto en las capacitaciones: una herramienta eficaz dentro de la empresa. Revista Electrónica Cooperación- Universidad- Sociedad, 4(2), 24-32. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7149185.pdf

García González, M., García Rodríguez, A., Ortiz Cárdenas, T. (2021). Análisis desde la evaluación de impacto en la capacitación a directivos. Avances, 23(3), 1-14. https://www.redalyc.org/journal/6378/637869395002/html/

López Boudet, R., Reyes Vidal, Y., y Molina Álvarez, A.T. (2017). Evaluación del impacto de la capacitación en directivos de instalaciones turísticas. Ciencia, Docencia y Tecnología, 28(54), 130-149. https://www.redalyc.org/journal/145/14551170005/html/

MES (2019): Resolución Ministerial No. 11/2019. Subsistema de Evaluación y Acreditación de Maestrías de la República de Cuba (SEA-M). La Habana

Mestre Gómez, U., Quiroz Fernández, L.S., y Zambrano Acosta, J.M (2016). Criterios para la evaluación del impacto académico de programas de maestría en la modalidad semipresencial. Didasc@lia: Didáctica y Educación. VII(5), 85-96. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/538/537

Nieto, O.M., Suárez Pérez, Y., González Blanco, I., Grimón Cebreiro, M.Y. (2022). Evaluación del impacto de la maestría en Farmacología del Instituto de Farmacia y Alimentos. RCES, 41(2), 351-367. https://www.rces.uh.cu

Patiño, J., y Alcántara, A. (2020). Una década evaluando la calidad del posgrado en México (2008-2018). Interacao, 45(3), 653-669.

República de Cuba. Ministerio de Educación Superior. (1996). Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. La Habana: MES.

Ruiz González, M.A & Sánchez Vignau B.S. (2022). Contribuciones e impactos de la Maestría en Gestión de Información para el desarrollo infotecnológico de organizaciones en Cuba. Bibliotecas. Anales de Investigación; 18(2), 1-15. http://revistas.bnjm.cu/index.php/BAI/article/view/464

Vargas Fernández, T. (abril-junio 2019). Sistema de evaluación de impactos de la Maestría en Dirección. Mendive, 17(2), 264-275. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1542/html

Published

2023-11-23

How to Cite

Pérez García, O. ., Carpio Camacho, A. ., & Rodríguez Luis, M. I. . (2023). Procedure for the evaluation the impact of the Master’s Degree in Direction, University Of Sancti Spíritus "José Martí Pérez". Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(5), 326–351. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1800

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.