Didactic alternative for a contectualized learning of the discipline mathematical analysis

Authors

  • Enma Leticia Ochoa Domínguez Universidad de Las Tunas, Cuba
  • Nohemí Rodríguez Morffi Universidad de Las Tunas
  • Yohania Yoppiz Fuentes Universidad de Las Tunas

Keywords:

contextualized learning, Mathematical Analysis, actions

Abstract

The teaching-learning process of the discipine Mathematical Analysis can only be understood if its study is made from the integration of philosophical, sociological, psychological, pedagogical and didactic references, since it is framed in the current tendencies that pursue the active and conscious participation of students in a developer learning process, but there are insufficiencies in the learning of the contents of this discipline by the students of the Mathematics career of the University of Las Tunas. The work presented is a result of the line of research influence of the context in the didactics of Exact Sciences in the XXI century. The work offers an alternative for a contextualized learning of the contents of the discipline Mathematical Analysis of the Mathematical career since the insufficiencies that are manifested in the teaching-learning process of this discipline affect the efficiency of the career. This was done taking the levels of development of those involved as a foundation from the Historical-Cultural Approach. The essence consisted in the use of actions to be carried out by the students and the teachers that allow to develop a teaching-learning developer process, with an integral pedagogical diagnosis as a background. During its development, various theoretical and empirical methods were used.

Author Biographies

Enma Leticia Ochoa Domínguez , Universidad de Las Tunas, Cuba

Licenciado en Educación, especialidad Matemática. Máster en Educación, Profesor Auxiliar, Departamento Matemática-Física

Nohemí Rodríguez Morffi , Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Matemática. Máster en Educación, Profesor Auxiliar, Departamento Matemática-Física

Yohania Yoppiz Fuentes , Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Matemática-Computación. Máster en Educación, Profesor Auxiliar, Departamento Matemática-Física

References

Báez, N. (2018). Estrategia didáctica para la formación de conceptos en el proceso de enseñanza-aprendizaje del Cálculo Diferencial de una variable real en las carreras de ingeniería. [Tesis doctoral], Universidad de Camagüey

Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M. J., Silverio, M., Reinoso, C. y García, C. (2002). Aprender y enseñar en la escuela: una concepción desarrolladora. Pueblo y Educación.

Cuevas, A., Martínez, M. y Pluvinage, F. (2012). Promoviendo el pensamiento funcional en la enseñanza del cálculo: un experimento con el uso de tecnologías digítales y sus resultados. Annales de Didactique et de Sciences Cognitivaes, (17), 137-168.

Katz, K. & Katz, M. (2010). Zooming in On Infinitesimal in a Post-Triumvirate Era. Educational Studies in Mathematics, 74(3), 259-273.

MES. (2016). Modelo del Profesional. Plan de Estudio “E”. Carrera: Licenciatura en Educación. Matemática. [Material digital]

Ochoa, E. L. (2014). Procedimiento didáctico para favorecer el aprendizaje de las funciones reales de una variable real en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Análisis Matemático. [Tesis de Maestría], UCP “Pepito Tey”.

Van de Sade, C. (2011). A description and Characterization of Student Activity in an Open, Online, Mathematics Help Forum. Educational Studies in Mathematics, 77(1), 53-78.

Published

2023-12-14

How to Cite

Ochoa Domínguez , E. L. ., Rodríguez Morffi , N. ., & Yoppiz Fuentes , Y. . (2023). Didactic alternative for a contectualized learning of the discipline mathematical analysis. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(6), 69–81. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1702

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)