Habits and skills of interpreters: epistemological foundations for development
Keywords:
skill, action, habit, operation, automaticityAbstract
Language interpretation is a cognitive and communicative phenomenon where mental processes of information processing prevail in the interpreter’s performance. Due to their complexity, the need to automatize them is a must to facilitate the interpreter’s job. Several distinctive features of automaticity can be found in the definitions given to skills and habits. In the articles consulted on interpretation teaching, the need for the development and systematization of skills is underlined in novice interpreters until they achieve their automatic execution. Nevertheless, there is scarce mention of habits as psychological and didactic elements associated to knowledge and skills. Through the scientific observation, the historical-logical analysis and the induction and deduction, it is determined that the processes of skill development and habit formation occur in parallel, the former being the unavoidable basis to consolidate corresponding habits, and the latter the main element in the automaticity of the activity. The results of the qualitative research hereby presented is the characterization of the interpreting modalities taught in the English Language Major of the University of Holguin according to the skills needed in each and their description, as well as the professional habits that stem from them.
References
Álvarez de Zayas, C. M. (2009). Los conocimientos y su clasificación. En O. Ginoris (Compilador), Fundamentos didácticos de la Educación Superior Cubana. Selección de Lecturas (pp. 212-221). Félix Varela.
Campa Gallardo, D. (2004). Algunas consideraciones teóricas acerca de la evolución y el desarrollo de los fenómenos psíquicos. En D. Campa Gallardo y T.F. Orosa (Compiladores). Introducción a la Psicología (pp. 3-33). Félix Varela.
Clark. F., Sanders, K., Carlson, M., Blanche, E. & Jackson, J. (2007). Synthesis of Habit. Supplement OTJR: Occupation, Participation and Health, (27), 7S-23S.
Corona Martínez, L.A. y Fonseca Hernández, M. (2009). Aspectos didácticos acerca de las habilidades como contenido de aprendizaje. MediSur, 7(3) http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/651/5539
Diccionario de la Real Academia de la Lengua española. (2000). (https://dle.rae.es/automaticidad) (https://dle.rae.es/autom%C3%A1tico?m=form)
Douskos, C. (2019). The Spontaneousness of Skill and the Impulsivity of Habit. Synthese, 196(10), 4305-4328.
García Rodríguez, R. (2017). La Teoría de la actividad en el estudio del comportamiento informacional humano: consideraciones fundamentales. Informação em Pauta, Fortaleza, 2(1), 50-72.
González, S. D. J. (2003) ¿Qué es la inteligencia humana? Revista Cubana de Psicología, (1), 39-49.
Graybiel, A. M., & Grafton, S. T. (2015). The striatum: where skills and habits meet. Cold Spring Harbor perspectives in biology, 7(8), a021691.
James, W. (1890). The Principles of Psychology. Henry Holt and Company
Jamshidifarsani, H., Tamayo-Serrano, P., Garbaya, S., Lim, T. (2021). A three-step model for the gamification of training and automaticity acquisition. J Comput Assist Learn, 1-21.
Labarrere Reyes, G., y Valdivia Pairol, G.E. (1988). Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Lally, P., Van Jaarsveld, C. H. M., Potts, H. W. W., & Wardle, J. (2010). How are habits formed: Modelling habit formation in the real world. European Journal of Social Psychology, (40), 998-1009.
Machín, A. Y. B. (2017). Las habilidades. Regularidades en la diversidad. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 5(1), 63-76
Montes de Oca Recio, N., y Machado Ramírez, E. F. (2009). El desarrollo de habilidades investigativas en la educación superior: un acercamiento para su desarrollo. Humanidades Médicas, 9(1).
Montoya, M. (2016). Los hábitos morales. Las virtudes. http://ethics.live/2016/10/28/los-habitos-morales-las-virtudes/
Mulet, G. M. A. (2018). Fundamentos psicológicos, pedagógicos y gnoseológicos de las habilidades profesionales pedagógicas. Opuntia Brava, 3(4) http://200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/465
Ormrod, J. E. (2005). Aprendizaje humano (4ta Edición). Pearson Educación.
Petrovsky, A. V. (1981). Psicología General. Libros para la Educación.
Rodríguez, J.A.C., González, L.D.P., y Lorenzo, A. S. (2005). Acercamiento Necesario a la Pedagogía General. Pueblo y Educación.
Sánchez, A. D. E. (2017). Hábitos de estudio. Atlante: Cuadernos de
Educación y Desarrollo. http://www.eumed.net/rev/atlante/2017/07/habitos-estudio.html
Vélez Ramírez, A. (2008). La adquisición de hábitos como finalidad de la educación superior. Educ. educ., 11(1), 167-180.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Elizabeth Hierrezuelo García, Anabel González González, Marelis Otero Díaz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.