Habits and skills of interpreters: epistemological foundations for development

Authors

  • Elizabeth Hierrezuelo García Universidad de Holguín
  • Anabel González González Universidad de Holguín
  • Marelis Otero Díaz Universidad de Holguín

Keywords:

skill, action, habit, operation, automaticity

Abstract

Language interpretation is a cognitive and communicative phenomenon where mental processes of information processing prevail in the interpreter’s performance. Due to their complexity, the need to automatize them is a must to facilitate the interpreter’s job. Several distinctive features of automaticity can be found in the definitions given to skills and habits. In the articles consulted on interpretation teaching, the need for the development and systematization of skills is underlined in novice interpreters until they achieve their automatic execution. Nevertheless, there is scarce mention of habits as psychological and didactic elements associated to knowledge and skills. Through the scientific observation, the historical-logical analysis and the induction and deduction, it is determined that the processes of skill development and habit formation occur in parallel, the former being the unavoidable basis to consolidate corresponding habits, and the latter the main element in the automaticity of the activity. The results of the qualitative research hereby presented is the characterization of the interpreting modalities taught in the English Language Major of the University of Holguin according to the skills needed in each and their description, as well as the professional habits that stem from them.

 

Author Biographies

Anabel González González, Universidad de Holguín

Licenciada en Lengua Inglesa con Segunda Lengua Extranjera, Francés y Doctorando en Ciencias de la Educación, Profesora Asistente, Universidad de Holguín, Departamento de Lengua Inglesa, Cuba,

Marelis Otero Díaz, Universidad de Holguín

Licenciada en Lengua Inglesa, Profesora Instructora, Universidad de Holguín, Departamento de Lengua Inglesa, Cuba

References

Álvarez de Zayas, C. M. (2009). Los conocimientos y su clasificación. En O. Ginoris (Compilador), Fundamentos didácticos de la Educación Superior Cubana. Selección de Lecturas (pp. 212-221). Félix Varela.

Campa Gallardo, D. (2004). Algunas consideraciones teóricas acerca de la evolución y el desarrollo de los fenómenos psíquicos. En D. Campa Gallardo y T.F. Orosa (Compiladores). Introducción a la Psicología (pp. 3-33). Félix Varela.

Clark. F., Sanders, K., Carlson, M., Blanche, E. & Jackson, J. (2007). Synthesis of Habit. Supplement OTJR: Occupation, Participation and Health, (27), 7S-23S.

Corona Martínez, L.A. y Fonseca Hernández, M. (2009). Aspectos didácticos acerca de las habilidades como contenido de aprendizaje. MediSur, 7(3) http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/651/5539

Diccionario de la Real Academia de la Lengua española. (2000). (https://dle.rae.es/automaticidad) (https://dle.rae.es/autom%C3%A1tico?m=form)

Douskos, C. (2019). The Spontaneousness of Skill and the Impulsivity of Habit. Synthese, 196(10), 4305-4328.

García Rodríguez, R. (2017). La Teoría de la actividad en el estudio del comportamiento informacional humano: consideraciones fundamentales. Informação em Pauta, Fortaleza, 2(1), 50-72.

González, S. D. J. (2003) ¿Qué es la inteligencia humana? Revista Cubana de Psicología, (1), 39-49.

Graybiel, A. M., & Grafton, S. T. (2015). The striatum: where skills and habits meet. Cold Spring Harbor perspectives in biology, 7(8), a021691.

James, W. (1890). The Principles of Psychology. Henry Holt and Company

Jamshidifarsani, H., Tamayo-Serrano, P., Garbaya, S., Lim, T. (2021). A three-step model for the gamification of training and automaticity acquisition. J Comput Assist Learn, 1-21.

Labarrere Reyes, G., y Valdivia Pairol, G.E. (1988). Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Lally, P., Van Jaarsveld, C. H. M., Potts, H. W. W., & Wardle, J. (2010). How are habits formed: Modelling habit formation in the real world. European Journal of Social Psychology, (40), 998-1009.

Machín, A. Y. B. (2017). Las habilidades. Regularidades en la diversidad. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 5(1), 63-76

Montes de Oca Recio, N., y Machado Ramírez, E. F. (2009). El desarrollo de habilidades investigativas en la educación superior: un acercamiento para su desarrollo. Humanidades Médicas, 9(1).

Montoya, M. (2016). Los hábitos morales. Las virtudes. http://ethics.live/2016/10/28/los-habitos-morales-las-virtudes/

Mulet, G. M. A. (2018). Fundamentos psicológicos, pedagógicos y gnoseológicos de las habilidades profesionales pedagógicas. Opuntia Brava, 3(4) http://200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/465

Ormrod, J. E. (2005). Aprendizaje humano (4ta Edición). Pearson Educación.

Petrovsky, A. V. (1981). Psicología General. Libros para la Educación.

Rodríguez, J.A.C., González, L.D.P., y Lorenzo, A. S. (2005). Acercamiento Necesario a la Pedagogía General. Pueblo y Educación.

Sánchez, A. D. E. (2017). Hábitos de estudio. Atlante: Cuadernos de

Educación y Desarrollo. http://www.eumed.net/rev/atlante/2017/07/habitos-estudio.html

Vélez Ramírez, A. (2008). La adquisición de hábitos como finalidad de la educación superior. Educ. educ., 11(1), 167-180.

Published

2023-10-24

How to Cite

Hierrezuelo García, E., González González, A. ., & Otero Díaz, M. . (2023). Habits and skills of interpreters: epistemological foundations for development. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(4), 121–147. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1668

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)