TUTOR TRAINING KEY ISSUE IN E-LEARNING
Keywords:
Informational communication technologies, vocational training, tutorialAbstract
The tutor has special relevance for the success of a virtual learning experience; the skills of a classroom teacher are not enough. Training processes for tutors are required to develop the necessary skills to perform the role that covers technical, pedagogical, social and administrative issues. This article presents an overview of the role of the tutors in virtual learning environments, the need to train these professionals and the experience of a Course on Tutoring, developed for the Center for Training, Experimentation and Educational Research. The Center has trained in a three-year period 1,611 tutors, to work in virtual courses offered to teachers by the Chilean Ministry of Education. The course is described, together with its instructional design, and its main results, like the high degree of retention and value assigned, all of which is understood as the first step in a process that is complemented by experience to become a virtual tutor.
References
Barberà, E. (Coord), Badia, A. & Momino, J. (2001). La incógnita de la educación a distancia. Barcelona: ICE-Horsor. Barberà, E & Badia, A. (2004). Educar con aulas virtuales: Orientaciones para la innovación en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Madrid: A. Machado. Borrero, A. (2006). Reflexiones acerca de la experiencia de Formación Continua de Docentes por medio de TIC realizado por el Ministerio de Educación. En Arellano, M y Cerda, A. (Ed) FORMACIÓN CONTINUA DE DOCENTES: UN CAMINO PARA COMPARTIR (pp. 235-242). Santiago: Maval. Garrison, D. R & Anderson, T. (2005), El e-learning en el siglo XXI: Investigación y práctica. Barcelona: Octaedro Harasim, L., Hiltz, S., Turoff, M. &Teles, L. (2000). Redes de aprendizaje: Guía para la enseñanza y el aprendizaje en red, Barcelona: Gedisa/EDIUOC. Macdonald, J. (2003). Assessing online collaborative learning: process and product. COMPUTER & EDUCATION. 40 (4), 377-391. Ryan, S., Scott, B., Freeman, H. & Patel, D. (2000). The virtual university: the Internet and resoursce-based learning. London: Kogan Page.
Salmon, G. (2000). E-moderating: The key to teaching and learning online. London: Kogan Page.
Salinas, J. (2003) El diseño de procesos de aprendizaje cooperativo en situaciones virtuales. En Martínez, F. (Comp.) REDES DE COMUCACIÓN EN LA ENSEÑANZA: LAS NUEVAS PERSPECTIVAS DEL TRABAJO COOPERATIVO (pp. 157-182). Barcelona:Paidós. Stacey E. & Rice, M. (2002,) Evaluating an online learning environment, AUSTRALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY. 18(3), 323-340. Swan, K., Shea, P. Fredericksen,E., Pickett, A. Pelz, W. & Maher, G. (2000). Building knowledge building communities: consistency, contact and communication in virtual classroom. JOURNAL EDUCATIONAL COMPUTING RESEARCH. 23 (4), 359-381. Silva, J. & Borrero, A. (2009) Formación a distancia con apoyo de TIC: el caso de geometria.cl. En Sotomayor Carmen y Walter Horacio (Eds.), Formación continua de docentes ¿Cómo desarrollar competencias docentes para el trabajo escolar?, (pp. 91-104), Santiago: Editorial Universitaria. Silva J. (2009) Un modelo para el diseño de entornos virtuales de aprendizaje. En: Revuelta, F. & Francis, S. (coord) LA DOCENCIA UNIVERSITARIA EN LOS ESPACIOS VIRTUALES (pp. 45-67). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. Silva J. (2011). Diseño y moderación de entornos virtuales de aprendizaje. Barcelona: Editorial Universitat Oberta de Cataluña. Wallace, P. (2001). La Psicología de Internet. Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Juan Eusebio Silva Quiroz , Andrea Astudillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.