This is an outdated version published on 2023-01-27. Read the most recent version.

Pedagogical and didactic contextualization of school physical education. A need of the current educational context

Authors

  • Bernardo Jeffers Duarte Universidad de Las Tunas
  • Yaquelin Ruiz García Universidad de Las Tunas
  • María de la Caridad Smith Batson Centro de Estudios Pedagógicos. Universidad de Las Tunas

Keywords:

pedagogical and didactic resource of apprehension, integral physical educational approach, integral assessment, cognitive motor activity

Abstract

The development of science and technology have demanded the continuous improvement of education systems, which has generated logical contradictions in the pedagogical practice of current physical education that deny the foundations of the programs of the last improvement and the physical-educational potentialities of physical education, which shows that, regardless of the current improvement, physical education does not cover the educational expectations of the current Cuban school, it is designed to prepare individuals for the moment, it does not prepare them for life. This situation led to the search for theoretical-methodological positions that support the model and a methodology for the formation of a physical-educational culture that manifests itself in self-management of personal and personalized physical education, in and for life, with economic and health-advantageous efforts, based on the integral physical-educational approach and the postulates of active and developmental learning, which connote its uniqueness. Historical-logical methods, analysis and synthesis, processing and critique of sources, analysis of the products of the pedagogical activity, measurement and the holistic dialectical method were used.

Author Biographies

Bernardo Jeffers Duarte, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Deportes y Cultura física. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Coordinador de Programa de Formación Doctoral en Ciencias de la Cultura Física, Docente en la Facultad de Cultura Física.

Yaquelin Ruiz García, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Deportes y Cultura física.  Máster en Actividad Física en la Comunidad. Profesora en la Facultad de Cultura Física.

María de la Caridad Smith Batson, Centro de Estudios Pedagógicos. Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Inglés. Doctora en Ciencias de la Educación. Docente Investigadora.

References

Bermúdez, R. y Martín, L. (2004). Aprendizaje Formativo y crecimiento personal. Pueblo y Educación.

Castellanos Simons, D. (2003). Estrategia para promover el aprendizaje desarrollador en el contexto escolar. Universidad Pedagógica Enrique José Varona. Materia en soporte electrónico. La Habana.

Colectivo de autores. (1989). Pedagogía. Pueblo y Educación.

Del Villar, F. (2001). La función docente en la educación física. En Vázquez, B. (Ed), Bases educativas de la actividad física y el deporte (pp. 199-226). Síntesis.

Devis, J. y Peiró, C. (1992). Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: la salud y los juegos modificados. INDE Publicaciones.

Ferreiro Gravié, R. et al. (1985). Higiene de los niños y adolescentes. Pueblo y Educación.

Gamboa, M.E. (2019a). Axiología en los contenidos como organizador de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(6), 195-211.

Gamboa, M.E. (2019b). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.

García Blanco, S. (1996). La Educación Física en Platón. En IV Simposium: Historia de la Educación Física (pp. 27-32). Impresora Gráfica Varona.

González-Cutre, D. (2017). Estrategias didácticas y motivacionales en las clases de educación física desde la teoría de la autodeterminación. (pp.46-47) Edición Web (WWW.uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/e-moti-on/index)44

Hernández, R. (2005). Movimiento Infantil. Deportes.

Jeffers, B. (2004). La evaluación integral de la actividad física en la educación secundaria básica. [Tesis doctoral, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas de la República de Cuba]. http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/537

López, A. (2006). El proceso de enseñanza aprendizaje en Educación Física. Hacia un enfoque integral físico-educativo. (pp. 15). Deportes.

Llanusa Gobel, José, (1990). El Deporte en Cuba: análisis para un debatir. José Martí.

Mazorra Zamora, R. (1988). Actividad física y salud. Editorial Científico Técnica.

Martí Pérez, J. (1975). Obras Completas. Tomos: 8; 13; 15; 19 y 21. Ciencias Sociales.

Méar, J.A. (1987). La co-evaluación en Educación Física y Deportiva. EPS, 207, 41-44.

Menéndez, S., Calderón, C., Mejías, G. y Valdés, Y. (2008). Un enfoque productivo en la clase de la Educación Física. Deportes.

Ruiz Aguilera, A. (2012). Teoría y Metodología de la enseñanza de la Educación Física y el deporte escolar. Pueblo y Educación.

Valdés, A. Y. (2009). Teoría y Metodología de la Educación Física. (pp. 68) Deportes.

Vigotsky, L. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Ciencia y Técnica.

Zilberstein, J. (1999). Didáctica integradora de las ciencias. Experiencia Cubana. Editorial Academia.

Published

2023-01-27

Versions

How to Cite

Jeffers Duarte, B. ., Ruiz García, Y. ., & Smith Batson, M. de la C. . (2023). Pedagogical and didactic contextualization of school physical education. A need of the current educational context. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(1), 189–217. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1527

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>