The systematization of the field of action theory in the theory of the research object, in the process of investigating the causes of the problema

Authors

  • Roberto Fernando Valledor Estevill Universidad de Las Tunas

Keywords:

systematization, theoretical systematization, methods of the theoretical level

Abstract

It is exposed and exemplified through the synthetic description, the process of systematization of the theory in an investigation, modeled as a method of investigation of the theoretical level of knowledge that integrates the methods: of logical thought, the deployment diagrams and conceptual integration, the study and transposition of contents and genetic deduction. It is explained that the theory of the field is systematized in the theory of the object, the theory that is enriched and perfected by incorporating new principles. The results of the empirical investigation and the procedure for employing said methods are included.

Author Biography

Roberto Fernando Valledor Estevill, Universidad de Las Tunas

Profesor Titular y Profesor de Mérito. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Armas, N. (2014). El proceso de sistematización y su aplicación en la construcción del marco teórico de la Investigación. Revista Varela. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/241/492

Arteaga, F. (2022) La sistematización teórico práctica como expresión de la producción científica. Universidad 2022. La Habana Cuba.

Esteban-Carbonell, E. y Del Olmo-Vicén, N. (2021). La sistematización de la intervención como metodología de investigación en Trabajo Social. Prospectiva. Revista de Trabajo e intervención social, (31), https://doi.org/10.25100/prts.v0i31.8857

Ferrás L. M. (2010). Concepción didáctica para la formación y desarrollo de la habilidad investigativa sistematizar teoría en los profesionales de la educación en formación inicial. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de las Tunas.

Fuentes, H. C., Matos, E. y Silvia. S. C. (2004). La diversidad en el proceso de investigación científica. Documento digital.

Gallardo, A. (2021). Estructura lógica de las teorías Científicas: Perspectiva sintáctica y Semántica. Praxis. Revista de Filosofía, 84. https://doi.org/10.15359/praxis.84.3

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista L. P. (2014). Metodología de la investigación. https://www.bibvirtual.ucb.edu.bo/opac/Record/100023695.

Jara Holliday, O. (2009). Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias. http://.www.cepalforja.org/sistematizacion

Leonard-Rodríguez, F. (2015). Una panorámica del concepto sistematización de resultados científicos. EduSol, 15(53), 106-113. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475747194010

Machado, E. y Montes de Oca, N. (2008). Acerca de los llamados paradigmas de la investigación educativa. Pedagogía Universitaria, 13 (1).

Ramos, J. M. (2021). La sistematización como metodología, método y resultado científico investigativo. Rhea, B. S; Pla López, Ramón Vidal y Abreu Valdivia, Omar. https://www.researchgate.net/publication/349735025

Rodríguez, Z. (2002). Obras, tomo 2. Pueblo y Educación. La Habana Cuba. https://isbn.cloud/9789591308320/obras-zaira-rodriguez-ugidos-t-ii/

Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica (Cuarta Edición ed.). Limusa. https://baixardoc.com/documents/el-proceso-de-investigacion-cientifica-mario-tamayo-y--5cb78ce3aa7e8

Valledor, R. (2012). La investigación educacional, un proceso de abstracción- concreción. Didasc@lia: didáctica y educación, 3(6), 153–166. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/148

Valledor, R. (2018) Diagramas de despliegue e integración conceptual en la Investigación. Taller Nacional Academia y Sociedad Las Tunas 2018 con ISBN 978-959-18-0953-7

Valledor, R (2018). El Proceso Pedagógico, objeto de la Investigación Educacional. Blanco, M. R., Ferrás, L. M. y Mulet, M. A. Conferencia Magistral. Taller Edusod 2018. Facultad de Ciencias de La Educación, Universidad de Las Tunas.

Valledor, R. y Guerrero, J. (2017). La transposición de contenido en la investigación educacional. Opuntia Brava, 9(4), 165-177. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/219

Valledor, R. y Ceballo, M. (2018). Los métodos de la investigación educacional. Opuntia Brava, 2(3), 67-77. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/493

Valledor, R. y Ceballo, M. (2017). Los métodos enfoque de sistema y modelación, un par dialéctico en la Investigación Educacional. Convención Internacional. Las Tunas. Cuba. http://roa.ult.edu.cu/handle/123456789/3661?locale=es

Valledor, R. y Ceballo, M. (2014). El método deducción genética en la definición de las categorías de las investigaciones educacionales. Congreso Internacional Universidad 2014. La Habana. Cuba. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/493/486

Valledor, R. y Ceballo, M. (2006). Temas de Metodología de la investigación. En: CD-R Biblioteca MIE, Las Tunas. http://hdl.handle.net/123456789/3622

Published

2022-12-16

How to Cite

Valledor Estevill, R. F. (2022). The systematization of the field of action theory in the theory of the research object, in the process of investigating the causes of the problema. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(6), 159–189. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1526

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)