Current challenges of job training in Cuban education

Authors

  • Laura Leticia Mendoza Tauler Directora del Centro de Estudios en Ciencias de la Educación. Universidad de Holguín
  • Consuelo Morán Piñero Centro de Estudios para la Formación Laboral, Universidad de Holguín
  • Prudencio Alberto Leyva Figueredo Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín

Abstract

A theoretical and/or methodological proposal is presented that distinguishes the work of Cuban education related to job training and its education for life that connotes the general theoretical foundations for its study. It is developed in its various modalities with a view to forming a full awareness of producers in children, adolescents, youth and adults to live in a society of workers.A system of experiential activities is proposed that should be taken into consideration in the formative work of the school-family and the community to offer a quality education, associated with the development of work qualities of the personality which, as a whole, allow giving directionality to the action of the students to get involved in the solution of the problems of life.Practical requirements are offered to determine with scientific methods the problems, barriers, potentialities and priorities that should be taken into consideration to develop job training from the intra and intersubjective aspects of personality development

Author Biographies

Laura Leticia Mendoza Tauler, Directora del Centro de Estudios en Ciencias de la Educación. Universidad de Holguín

Licenciado en Educación. Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular

Consuelo Morán Piñero , Centro de Estudios para la Formación Laboral, Universidad de Holguín

Licenciada en Educación, Investigadora.

Prudencio Alberto Leyva Figueredo , Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín

Licenciado en Educación, Profesor Emérito. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular, Profesor de Metodología de Investigación

References

Alarcón, M., y Gómez, A. (2006). La formación laboral como cualidad de la personalidad. [Ponencia]. II Taller Nacional sobre Formación Laboral. Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”. Holguín.

Álvarez de Zayas, C. M., et al., (1999). La investigación científica en la sociedad del conocimiento. Santiago de Cuba, (s/a). (soporte digital).

Borrero, R.Y. y Gamboa, M.E. (2015). La formación laboral en la carrera de los profesionales de la Educación. Boletín Redipe, 4(2), 22-32.

Castellanos Simons, B., et al., (1999). Aproximación a un marco conceptual para la investigación educativa. En: Metodología de la Investigación Educacional. Desafíos y polémicas actuales. pp. 49-67. Editorial Pueblo y Educación.

López Hurtado, J. et al., (1994). Metodología de la Investigación Pedagógica. La Habana. En (soporte digital).

Leyva, P. A. y Mendoza, L.L. (2018). Formación Laboral y educación para la vida: una propuesta ante un reto contemporáneo. Revista Opuntia Brava, (10), 111-122. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/91

Leyva, P. A. y Mendoza, L.L. (2015). Fundamentos teóricos del método instructivo, educativo y desarrollador para la gestión y desarrollo de la formación laboral. Soporte digital. Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Ciencias Pedagógicas, Holguín.

Leyva, P., Alonso, L., Infante, A., Domínguez, E., Martínez, O. y Dorrego, M. (2015). Concepción de la formación laboral en las educaciones: Preescolar, Primaria, Secundaria Básica y Preuniversitaria. Soporte digital. Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín.

Leyva, P., Alonso, L., Infante, A., Domínguez, E., Martínez, O. y Dorrego, M. (2016). El método instructivo, educativo y desarrollador para la gestión y desarrollo de la formación laboral. Soporte digital. Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Ciencias Pedagógicas, Holguín.

Rubinstein, S.L. (1969). Principios de Psicología General. La Habana: Instituto Cubano del Libro. Cuarta reimpresión. p. 627.

Smith, M. C. (2021). La orientación profesional en el proceso formativo de la disciplina didáctica de las lenguas extranjeras. [Tesis doctoral inédita] Universidad de Las Tunas. Cuba.

Valledor Estevill, R. F., et al., (2004). Estrategia para el perfeccionamiento de la actividad científico investigativa de los estudiantes de los institutos superiores pedagógicos. Informe final del Proyecto Ramal “Perfeccionamiento de la actividad científico investigativa de los estudiantes de los institutos superiores pedagógicos”. Las Tunas, 2004. (soporte digital).

Valledor Estevill, R. F., et al., (2009). Caracterización y estructura de la investigación educacional en el pregrado. En: Selección de lecturas de Metodología de la Investigación Educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2022-07-13

How to Cite

Mendoza Tauler, L. L. ., Morán Piñero , C. ., & Leyva Figueredo , P. A. . (2022). Current challenges of job training in Cuban education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(3), 338–358. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1468

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>