A perspective of gender and youth in the University Branch of Baragua

Authors

  • Anyeli Figueroa García Universidad Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila
  • Evelia Rodríguez Borroto Universidad Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila
  • Gelsy Alfonso Rodríguez Universidad Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila

Keywords:

gender, youth, empoderamient, woman.

Abstract

This work seeks to offer a global vision of the incipient protection on the cultural common property generated by the agrarian activity along the history and to meditate about the values, there are scarce investigations that incorporate gender as an explanatory variable, due to the differential trajectories of young people (from the perspective of the study of transition processes) or of the specificity of the feminine role in juvenile cultures (from the perspective of the study of the juvenile subcultures). Finally, we think about some of the challenges and perspectives of future studies about youth and gender. It is important to recognize the women's role in the agrarian sector and the whole empowerment that it has, it is for that reason that this investigation has as an objective to evidence how women's role is played and addresses how youth assume roles in leading tasks in the field of production. Several methods were used to solve the existing problem, obtaining satisfactory results at country level, in the province and also implemented in three municipalities, Baragua, Venezuela and 1ro de Enero, in the specific case of Baragua, we have the creation of the Local Agricultural Groups of Innovation (GIAL).

 

Author Biographies

Anyeli Figueroa García, Universidad Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila

Licenciada en Educación, especialidad Informática. Máster en Ciencias de la Educación Superior.

Evelia Rodríguez Borroto, Universidad Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila

Ingeniera Forestal. Máster en Ciencias de la Educación Superior.

Gelsy Alfonso Rodríguez, Universidad Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila

Licenciada en Educación, especialidad Lenguas Extranjeras. Máster en Ciencias de la Educación.

References

Benítez-Fernández, B. et. al. (2021). Impactos de la estrategia de género en el sector agropecuario, a través del Proyecto de Innovación Agropecuaria Local (PIAL). Cultivos Tropicales, 42(1), e04. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0258-59362021000100004&lng=es&tlng=es.

Cejudo E. y Castillo, J. (2010). La Vega de Granada. La construcción patrimonial de un espacio agrario» en Los regadíos históricos españoles. Paisajes culturales, paisajes sostenibles (Hermosilla, J., Ed). Madrid.

Conell, R.W (1997). La Organización social de la masculinidad. Ediciones de las Mujeres.

Estruch, J y Cardús. S. (1984). Les enquestes a la juventud de Catalunya. Bells deliris fascinen la Faó. Generalitar de Catalunya.

Feixa, C. (1998). De jóvenes, bandas y tribus. Editorial Ariel.

Feixa, C. (2004). Culturas Juveniles en España. INJUVE.

Martínez, C. (2011): El patrimonio cultural: tendencias y proyecciones sociales y económicas. Estudio internacional y comparado del significado y uso del patrimonio ante los retos del siglo XXI. Editorial Académica Española & LAPL AMBERT Academic Publishing Gmbh & C.

Silva, R. (2008). Hacia una valoración patrimonial de la agricultura. Scripta Nova,12(275).

Willis, P (200). The etnografic imagination. Cambridge, Polity y Press.

Published

2022-12-16

How to Cite

Figueroa García, A., Rodríguez Borroto, E., & Alfonso Rodríguez, G. (2022). A perspective of gender and youth in the University Branch of Baragua. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(6), 35–46. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1365

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.