LISTENING COMPREHENSION IN ENGLISH LANGUAGE TEACHING FROM THE DIDACTIC TREATMENT OF AUDIO-VISUAL MATERIALS

COMPRENSIÓN AUDITIVA EN INGLÉS DESDE EL TRATAMIENTO DE MATERIALES AUDIOVISUALES

Authors

  • Rosemary López Palomares Centro de Idiomas de la Universidad Las Tunas
  • Michel Enrique Gamboa Graus Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Luis Manuel Ferrás Mosquera Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

English, teaching, skills, listening comprehension

Abstract

Learning a second specific language has become an imperative necessity for today's professionals. This article analyzes the practical limitations of selected students in university careers for the successful development of their English language skills, specifically listening comprehension. Theoretical references were considered from the teaching-learning process in the Basic Courses of Level A2 (Common European Framework of Reference for Languages). These led to propose a specific procedure for the gradual development of listening comprehension based on the didactic treatment of audiovisual materials. Sample members were the 21 active teachers of the Language Center and students from varied careers at Las Tunas University. Application results revealed positive skills development. The practical value of the audiovisual media used was also highlighted.

Author Biographies

Rosemary López Palomares, Centro de Idiomas de la Universidad Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Lenguas Extranjeras. Profesora

Michel Enrique Gamboa Graus, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

 Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Luis Manuel Ferrás Mosquera, Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor.

References

Byrnes, H. (1984). The Role of Listening Comprehension: A theoretical Base. Foreign Language Annals, 17(4), 317-329.

Consejo de Estado. (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana: Política.

Del Valle, A. E. (28 de mayo de 2013). Cuba amplía el servicio público de acceso a Internet. Juventud rebelde, 4-5.

Ehrmann, E. L. (1963). Listening comprehension: In the teaching of a foreign language. The Modern Language Journal, 47(1), 18-20.

Gamboa, M.E. (2017). Escalas de medición y análisis de datos estadísticos aplicados a la investigación educativa. En J.C. Arboleda (Ed.). Apropiación, generación y uso solidario del conocimiento (4), (pp. 210-221). Las Tunas, Cuba: Editorial Redipe-Evenhock.

Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).

Gamboa, M.E. (2019). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.

Gamboa, M.E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165.

González, P. y Hornero, A. (2016). Audiovisual materials: a way to reinforce listening skills in primary school teacher education. Language Value, 8, 1–25.

Hechavarría, R. (2009). Actividades docentes para desarrollar la habilidad escuchar a partir de la asignatura Inglés en los estudiantes de la Educación Técnica y Profesional. Tesis de Maestría. Universidad Vladimir Ilich Lenin, Las Tunas. Cuba.

Krashen, S., Renandya, W. A., Mason, B., & Bose, P. (2018). Paths to competence in listening comprehension. Beyond Words, 6(1), 1-3

Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into practice, 41(4), 212-218.

Linch, M. (2008). La comprensión auditiva en el proceso de enseñanza aprendizaje de la lengua inglesa en estudiantes de séptimo grado. Tesis de maestría. Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey, Las Tunas. Cuba.

Ministerio de Educación Superior. (2019). Resolución No.165 /19. Regulaciones para el perfeccionamiento del proceso de formación en idioma inglés de los estudiantes de la educación superior cubana. Recuperado de: https://www.mes.gob.cu/sites/default/files/2021-03/Resoluci%C3%B3n%20No.165-2019%20Regulaciones%20para%20el%20idioma%20de%20Ingl%C3%A9s.doc

Partido Comunista de Cuba. (2017). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución Cubana. VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba.

Pérez, A. (2007). Modelo didáctico comunicativo para el desarrollo de la invariante de habilidad Expresión Oral en Inglés en estudiantes de la carrera de Lenguas Extranjeras. Tesis doctoral. Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey, Las Tunas. Cuba.

Ur, P. (2012). A course in language teaching. Cambridge University Press.

Wilson, D. y Sperber, D. (2004). La teoría de la relevancia. Revista de Investigación Lingüística, (7), 237-286.

Published

2021-10-29

How to Cite

López Palomares, R. ., Gamboa Graus, M. E. ., & Ferrás Mosquera, L. M. (2021). LISTENING COMPREHENSION IN ENGLISH LANGUAGE TEACHING FROM THE DIDACTIC TREATMENT OF AUDIO-VISUAL MATERIALS: COMPRENSIÓN AUDITIVA EN INGLÉS DESDE EL TRATAMIENTO DE MATERIALES AUDIOVISUALES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(4), 253–273. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1264

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.