LISTENING COMPREHENSION IN ENGLISH LANGUAGE TEACHING FROM THE DIDACTIC TREATMENT OF AUDIO-VISUAL MATERIALS
COMPRENSIÓN AUDITIVA EN INGLÉS DESDE EL TRATAMIENTO DE MATERIALES AUDIOVISUALES
Keywords:
English, teaching, skills, listening comprehensionAbstract
Learning a second specific language has become an imperative necessity for today's professionals. This article analyzes the practical limitations of selected students in university careers for the successful development of their English language skills, specifically listening comprehension. Theoretical references were considered from the teaching-learning process in the Basic Courses of Level A2 (Common European Framework of Reference for Languages). These led to propose a specific procedure for the gradual development of listening comprehension based on the didactic treatment of audiovisual materials. Sample members were the 21 active teachers of the Language Center and students from varied careers at Las Tunas University. Application results revealed positive skills development. The practical value of the audiovisual media used was also highlighted.
References
Byrnes, H. (1984). The Role of Listening Comprehension: A theoretical Base. Foreign Language Annals, 17(4), 317-329.
Consejo de Estado. (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana: Política.
Del Valle, A. E. (28 de mayo de 2013). Cuba amplía el servicio público de acceso a Internet. Juventud rebelde, 4-5.
Ehrmann, E. L. (1963). Listening comprehension: In the teaching of a foreign language. The Modern Language Journal, 47(1), 18-20.
Gamboa, M.E. (2017). Escalas de medición y análisis de datos estadísticos aplicados a la investigación educativa. En J.C. Arboleda (Ed.). Apropiación, generación y uso solidario del conocimiento (4), (pp. 210-221). Las Tunas, Cuba: Editorial Redipe-Evenhock.
Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Gamboa, M.E. (2019). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.
Gamboa, M.E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165.
González, P. y Hornero, A. (2016). Audiovisual materials: a way to reinforce listening skills in primary school teacher education. Language Value, 8, 1–25.
Hechavarría, R. (2009). Actividades docentes para desarrollar la habilidad escuchar a partir de la asignatura Inglés en los estudiantes de la Educación Técnica y Profesional. Tesis de Maestría. Universidad Vladimir Ilich Lenin, Las Tunas. Cuba.
Krashen, S., Renandya, W. A., Mason, B., & Bose, P. (2018). Paths to competence in listening comprehension. Beyond Words, 6(1), 1-3
Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into practice, 41(4), 212-218.
Linch, M. (2008). La comprensión auditiva en el proceso de enseñanza aprendizaje de la lengua inglesa en estudiantes de séptimo grado. Tesis de maestría. Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey, Las Tunas. Cuba.
Ministerio de Educación Superior. (2019). Resolución No.165 /19. Regulaciones para el perfeccionamiento del proceso de formación en idioma inglés de los estudiantes de la educación superior cubana. Recuperado de: https://www.mes.gob.cu/sites/default/files/2021-03/Resoluci%C3%B3n%20No.165-2019%20Regulaciones%20para%20el%20idioma%20de%20Ingl%C3%A9s.doc
Partido Comunista de Cuba. (2017). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución Cubana. VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba.
Pérez, A. (2007). Modelo didáctico comunicativo para el desarrollo de la invariante de habilidad Expresión Oral en Inglés en estudiantes de la carrera de Lenguas Extranjeras. Tesis doctoral. Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey, Las Tunas. Cuba.
Ur, P. (2012). A course in language teaching. Cambridge University Press.
Wilson, D. y Sperber, D. (2004). La teoría de la relevancia. Revista de Investigación Lingüística, (7), 237-286.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Rosemary López Palomares, Michel Enrique Gamboa Graus, Luis Manuel Ferrás Mosquera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.