INNOVATING TO IMPROVE MANAGEMENT COMPETENCE IN LAS TUNAS’ EDUCATION

INNOVAR PARA MEJORAR LA COMPETENCIA DE DIRECCIÓN EN LA EDUCACIÓN TUNERA

Authors

  • Madelaine Reynosa Yero Dirección Provincial de Educación, Las Tunas
  • Michel Enrique Gamboa Graus Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

Competence; educational innovation; educational technologies; management., Competence, educational innovation

Abstract

Cuban education has suffered the impact of the COVID-19 pandemic. The drastic changes in face-to-face training put thousands of teachers, researchers and professors of any level and educational modality to the test. Consequently, educational innovation emerged as a way to aid the transition from face-to-face to online training. This posed a challenge for institutions and teachers, and implied a change in teaching and learning methodologies. In a short time, the methodologies used until then had to be adapted to migrate to the virtual environment. The demands, therefore, for quality higher education include the training of human resources to respond to the new perspectives of teaching and research. It is here where innovation appears as a basic tool to promote educational change in the different actors involved in the pedagogical process. The arguments presented here are the result of a theoretical review and previous experiences, based on the analysis of information on innovation, its features and characteristics. The opinions of students and teachers on their accumulated experiences in the subject have also been taken into account. The results of the pedagogical observation carried out, between 2018 and 2021, for teaching and extracurricular activities in different educational contexts of Las Tunas were also considered. This article will allow managers and teachers to follow a set of steps and procedures to design an educational innovation proposal that is effective, efficient, transferable and sustainable.

Author Biographies

Madelaine Reynosa Yero, Dirección Provincial de Educación, Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Marxismo-Historia. Doctora en Ciencias Pedagógicas. 

Michel Enrique Gamboa Graus, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Aguerrondo, I. 1996. Innovación y Calidad de la Educación. En: Rev. Lationoamericana de Innovación Educativa, Buenos Aires: OEA.

Díaz, F. (2012). Reformas curriculares y cambio sistémico: una articulación ausente pero necesaria para la innovación. Universia, 3(7), 23-40.

Gamboa, M. E., Castillo, Y. y Parra, J. F. (2019). Caracterización de la competencia de dirección en educación para el ejercicio pedagógico en el escenario educativo tunero. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(3).

Gamboa, M. E., Castillo, Y. y Parra, J. F. (2020). Medición de la Competencia de Dirección en Educación. El ejemplo de Las Tunas. Mundo Fesc, 10(s1), 145-155.

Gamboa, M.E., Castillo, Y. y Parra, J.F. (2021). Procedimiento para la gestión de información en función de la administración escolar. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(3).

Gómez, R. A., Vela, I. R. e Iturbe, E. A. (2015). Categorías de evaluación de innovación educativa para mejorar la competitividad en Educación Superior. Repositorio de la Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 9(1), 1448-1464.

Ley 38 de 2015. Ley de innovaciones y racionalizaciones. Ministerio de Ciencia, Innovación, Tecnología y Medio Ambiente. La Habana, 2015 (Artículos 7 y 25). Recuperado de http://juriscuba.com/wp-content/uploads/2015/10/Ley-No.-038-De-las-Innovaciones-y-Racionalizaciones1.pdf.

Méndez, E. (2002). Proyecto de innovación: implementación de un sistema de capacitación virtual. Cuadernos de Investigación Educativa, 1(10), 15-30.

Moreno, M. (2000). Formación de docentes para la innovación educativa. Sinética, 17. Recuperado de http://portal.iteso.mx/portal/page/portal/Sinectica/Historico/Numeros_anteriores04/017/17%20Ma%20Guadalupe%20Moreno.pdf

Parra, J. F., Gamboa, M. E., Mingüel, J., Santiesteban, Y. y González, M. (2019). La competencia de dirección en educación: algunas consideraciones epistemológicas generales en los umbrales del siglo XXI. Editorial Académica Universitaria.

Resolución Ministerial 1006 de 2015. Aspectos financieros relacionados con la creación y utilización del Fondo para Innovaciones y Racionalizaciones, que contribuya al estímulo de la creatividad de los colectivos laborales. Ministerio de Ciencia, Innovación, Tecnología y Medio Ambiente. Gaceta Oficial No. 51 Ordinaria del 25 de noviembre de 2015.

Resolución Ministerial 287 de 2019. Reglamento para el sistema de programas y proyectos de ciencia, tecnología e innovación. Ministerio de Ciencia, Innovación, Tecnología y Medio Ambiente. Gaceta Oficial No. 86 Ordinaria del 8 de noviembre de 2019.

Reynosa, M., Quintero, Y. y Gamboa, M.E. (2021). Procedimiento para el desarrollo de la innovación educativa como competencia de dirección en educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 204-228.

Rivas, M. (2000). Innovación Educativa, (teoría, procesos y estrategias), Letras Universitarias. Madrid, España: Síntesis, S.A.

Poggi, M. (2011). Innovaciones educativas y escuelas en contextos de pobreza. Evidencias para las políticas de algunas experiencias en América Latina, 1-23. Recuperado de https://genbase.iiep.unesco.org/workspace/applis/epidoc/fichiers/21522_G021522.pdf

Valledor, R. (2019). La innovación en la Investigación Educacional. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 17-32.

Published

2021-10-29

How to Cite

Reynosa Yero, M. ., & Gamboa Graus, M. E. . (2021). INNOVATING TO IMPROVE MANAGEMENT COMPETENCE IN LAS TUNAS’ EDUCATION: INNOVAR PARA MEJORAR LA COMPETENCIA DE DIRECCIÓN EN LA EDUCACIÓN TUNERA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(4), 238–252. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1263

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 > >>