NON-FORMAL EDUCATION BASED ON THE PRINCIPLES OF SOCIAL PEDAGOGY

LA EDUCACIÓN NO FORMAL EN EL CONTEXTO ANGOLANO

Authors

  • Jorge Gomes Teniente coronel de la Policía Angolana
  • Carlos Antonio Córdova Martínez Universidad de Holguín
  • Eduardo Fernández Flores Universidad de Holguín

Keywords:

Community, formation, non-formal education, social pedagogy

Abstract

Late in the decade of the sixties of the twentieth century, it was of general concern that the traditional education systems did not provide a solution to the major economic and social problems that many countries were facing. There was a commonidea that those traditional systems could not adapt to the rapid socio-economic changes that were taking place. As a solution to the problem, non-formal education appears in the field of pedagogy. When education is aimed at contributing to face the dissimilar problems present in the community, ranging from health situations to the multiple implications of science and technology in everyday life, it is necessary to combine, in the educational process, non-formal education with Social Pedagogy. The evaluation of this educational process is the objective of this article.

Author Biographies

Jorge Gomes, Teniente coronel de la Policía Angolana

Licenciado en Educación, doctorando en Ciencias de la Educación

Carlos Antonio Córdova Martínez, Universidad de Holguín

Licenciado en Historia, Doctor en Ciencias Filosóficas, Profesor Titular y Profesor Emérito.

Eduardo Fernández Flores, Universidad de Holguín

Licenciado en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular.

References

Aguilera, P. (2011). Estrategia pedagógica, sustentada en un modelo, dirigida a favorecer un estilo de vida sano en los adultos de la tercera edad, como vía de enfrentamiento a la diabetes mellitus. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Holguín.

Bellido Aguilera, V. R. (2007). “El árbol que silba y canta”. Comprensión filosófica de la participación en el trabajo cultural comunitario. Tesis doctoral en Ciencias Filosóficas. Universidad de Holguín. Cuba.

Caride, J. A. (2003). Las identidades de la educación social. Cuadernos de Pedagogía, No. 321, pp. 47-51.

_______ (2005). Las fronteras de la pedagogía social, Barcelona, Gedisa.

_______ (2009). Elogio de la pedagogía social: acerca de los nuevos y viejos desafíos de la educación social. Revista de Educacáo Pública, Vol. 18(38), pp. 449-468, en: http://ie.ufmt.br/revista/sistema/revistas/arquivos/1272913243.pdf (consultado: 26 de enero de 2014).

Córdova C. (2021). La relación identidad patrimonio en el proceso histórico de la nación Cubana. Artículo aún no publicado, Universidad de Holguín.

Córdova C. y Vázquez, D. (2018). Los principios pedagógicos de Paulo Freire aplicado a la educación ambiental de la población rural. Artículo aún no publicado, Universidad de Holguín.

Esteve, J. M. (2010). Educar: un compromiso con la memoria. Barcelona: Octaedro.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la Autonomía, saberes necesarios para la práctica educativa. Buenos Aires: Editorial Siglo XX.

García Alonso, M. y Cristina Baeza, M. (1996). Modelo teórico para la identidad cultural. Centro de investigación y desarrollo de la cultura cubana "Juan Marinello". La Habana, 1996.

González Barreiro, L., Quiñónez, Y. y Benites M. (2001). Educación y comunicación popular. Universidad de La Habana.

González, N. (2001). ¿Sabes qué es la Educación Popular?. Revista cubana Pistas Metodológicas. pp. 17-18. La Habana.

Moyano, S. (2012), Acción educativa y funciones de los educadores sociales. Barcelona: Editorial UOC.

Natorp, P. (2013). Pedagogía social: teoría de la educación de la voluntad sobre la base de la comunidad. Madrid: Ediciones de La Lectura.

Novoa, A. (2005). Razón y responsabilidad: la Pedagogía como ciencia de gobierno de las almas, en Ruiz Berrio, J. (ed.), Pedagogía y educación ante el siglo XXI. Universidad Complutense de Madrid-Departamento de Teoría e Historia de la Educación, pp. 255-267.

Núñez, V. (1999). Pedagogía social: cartas para navegar en el nuevo milenio. Buenos Aires: Editora Santillana.

Núñez, C. (2006). Educar para transformar o transformar para educar. La Habana: Editorial Caminos.

Pérez, E. (2004). Freire entre nosotros. La Habana: Editorial Caminos.

Ubieta Gómez, E. (1993). Ensayos de identidad. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

Vázquez, D. (2014). Educación ambiental contextualizada sustentada en el contenido conservacionista del patrimonio cultural campesino. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Holguín.

Viegas, F. (2000). La educación que necesitamos. En: Revista Temas, (31), oct – dic, pp. 4-17.

Published

2021-07-07

How to Cite

Gomes, J. ., Córdova Martínez, C. A. ., & Fernández Flores, E. . (2021). NON-FORMAL EDUCATION BASED ON THE PRINCIPLES OF SOCIAL PEDAGOGY: LA EDUCACIÓN NO FORMAL EN EL CONTEXTO ANGOLANO. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(3), 191–203. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1220

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.