DIDACTIC MODEL OF UNIVERSITY TECHNOLOGY-FORMATIVE DYNAMICS IN EDUCATIONAL SOCIAL NETWORKS

DINÁMICA TECNO-FORMATIVA UNIVERSITARIA EN REDES SOCIALES EDUCATIVAS

Authors

  • Kenia Laurencio Rodríguez Universidad de Oriente
  • María Elena Pardo Gómez Centro de Estudios Pedagógicos ¨Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente
  • José Manuel Izquierdo Lao Centro de Estudios Pedagógicos ¨Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente

Keywords:

University training processes; ededucational social networks

Abstract

The impact achieved by Information and Communication Technologies (ICT) in education and the employment of one of its most recent manifestations, educational social networks, are a highly topical issue, with higher education being the most benefited, since This is the teaching whose mission is to train future professionals for their performance in society. In this regard, this article presents the didactic model of university techno-formative dynamics in educational social networks, which was built from a holistic-dialectical vision of said process, where the essential qualities and traits that typify said dynamics are highlighted, which is aimed at promoting the use of these networks by university students, with a meaning and sense of transformation.

 

Author Biographies

María Elena Pardo Gómez, Centro de Estudios Pedagógicos ¨Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

José Manuel Izquierdo Lao, Centro de Estudios Pedagógicos ¨Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Ausubel, D. P. et al. (1983). Psicología educativa. México: Editorial Trillas.

Bandura, A. (1977). Teoría del aprendizaje social. Universidad Andina del Cusco.

Fuentes, H. et al. (2011). La formación en la educación superior desde lo holístico,

complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Santiago de Cuba:

Universidad de Oriente.

Laurencio R., K., Pardo G., M. E e Izquierdo L., J. M. (2018). Reflexión acerca del

empleo de las redes sociales, con fines educativos, en la Educación Superior.

Recuperado de

http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/557

Laurencio R., K., Pardo G., M. e Izquierdo L., J. M. (2019a). Fundamentación del

empleo de las redes sociales educativas en la formación de los profesionales

universitarios. Revista Conrado, 15(69). Recuperado de

http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/issue/view/48

Laurencio R., K., Pardo G., Mesa., V., J., (2019b). Las redes sociales como entorno

educativo en la formación del profesional universitario. Revista REFCalE, 7(2).

Recuperado de http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2838

Leontiev A. (1979). La actividad en la psicología. La Habana: Editorial Pueblo y

Educación.

Pardo G., M. E e Izquierdo L., J. M. (2005). Didáctica de la Educación Virtual.

Monografía. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente, Centro de Estudios de

Educación Superior Manuel F. Gran.

Vigotsky, L. S. (1987). Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. La

Habana: Editorial Científico-Técnica.

Watts, Ducan J. (2003). Seis Grados de Separación. La ciencia de las redes en la era

del acceso. Barcelona: Editorial Paidos.

Published

2021-07-07

How to Cite

Laurencio Rodríguez, K., Pardo Gómez, M. E. ., & Izquierdo Lao, J. M. . (2021). DIDACTIC MODEL OF UNIVERSITY TECHNOLOGY-FORMATIVE DYNAMICS IN EDUCATIONAL SOCIAL NETWORKS: DINÁMICA TECNO-FORMATIVA UNIVERSITARIA EN REDES SOCIALES EDUCATIVAS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(3), 70–82. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1151

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)