MEDIFOR: A METHOD OF FORMATIVE DIAGNOSIS FOR THE PROFFESIONAL OF PHYSICAL CULTURE FROM A DEVELOPING-CONCEPTION

Authors

  • Petronila Caridad Moncada Sánchez Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte. Facultad de Santiago de Cuba. Santiago de Cuba,

Keywords:

didactic conception, diagnosis, learning capacity

Abstract

In this work, it is presented a didactic conception for the diagnosis of the learning capacities as a formative process of the students of the university of Physical Culture and Sports, in such a way that favors the gradual and spiral movement of the mental activity, critical thinking, the abstract thought and conscious to Foster the development of mental qualities in the solution of teaching tasks in the educative practice. This conception allows to educate the critical thinking for structuring mentally the secuence of didactic and methodological actions in the pedagogical performance.

References

Addine, Fátima y Salazar, Diana. (2004). Capítulo 13. Didáctica, interdisciplinariedad y trabajo científico en la formación del profesor Editorial Pueblo y Educación. ISBN 959-13-0998-8

Álvarez de Zayas, Carlos. (1997) Epistemología pedagógica. Hacia una escuela de excelencia. Editorial Academia. La Habana. Álvarez de Zayas, Rita M. (1997) Hacia un curriculum integral y contextualizado. Editorial Universitaria. Tegucigalpa, DC. Honduras. Álvarez Pérez, M. (2001) La interdisciplinariedad en la enseñanza aprendizaje de las ciencias del nivel medio básico. Evento internacional Pedagogía 2001. La Habana. Internet. Castellanos, Ana Victoria. (2002). El enfoque histórico cultural: sus implicaciones para el aprendizaje grupal. Revista cubana de Educación Superior. Vol. XXII. No. 3, ISSN. 0257- 4314. Castellanos, B; Livina, U.; Fernández, A. M. (2003). La gestión de la actividad de Ciencia e innovación tecnológica y la competencia investigativa del profesional de la Educación en Pedagogía 2003. Curso 18. Castro Díaz-Balart, Fidel. (2003). Ciencia, Tecnología y Sociedad. Hacia un desarrollo sostenible en la era de la globalización. Editorial Científico-Técnica. La Habana. Colectivo de autores. (2006) Programa de la Disciplina Psicopedagogía. Instituto Superior de Cultura Física Manuel Fajardo. La Habana. Del Toro, Mayra. (2002). La concepción didáctica de la orientación Psicológica en la disciplina Integradora PLI de la carrera de psicología. Tesis en Opción al grado científico de Doctora. CeeS Manuel F Gran. Universidad de Oriente. Fuentes González, H. (2001) Conferencia Procesos Universitarios. CEES. ¨Manuel F. Gran. Universidad de Oriente. Morín, E. (2000). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Cortez Editora-UNESCO. Brasil, Internet. Mendoza, D. E. (2007). Modelo didáctico de la formación interdisciplinaria del Licenciado en Cultura Física. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Moncada, S. C. (2002). Modelo didáctico del diagnóstico de la capacidad de aprendizaje en el primer ciclo de la educación primaria. Tesis en opción al grado científico de doctor en ciencias pedagógicas. Universidad de Oriente. Tünnermann Bermen, Carlos (2003). La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. Unión de Universidades de América Latina, A.C. Circuito Norponiente. Ciudad Universitaria, México, D.F.

Published

2011-10-27

How to Cite

Moncada Sánchez, . P. C. . (2011). MEDIFOR: A METHOD OF FORMATIVE DIAGNOSIS FOR THE PROFFESIONAL OF PHYSICAL CULTURE FROM A DEVELOPING-CONCEPTION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 2(4), 75–88. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/65

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.