POTENTIALITIES AND WEAKNESSES OF THE CURRENT EVALUATION PROCESS IN THE CAREER DEGREE IN CONSTRUCTION EDUCATION

Authors

  • Adriana Hernández Cruz
  • Yamile Mesa Barrera
  • Lizette de la Concepción Pérez Martínez

Keywords:

potentials; weaknesses; evaluation process.

Abstract

The result of a diagnosis is undoubtedly an essential condition for promoting processes of innovation and improvement in pedagogical practice. This article is part of the diagnostic stage of the investigation that studies the evaluation process in the Career Degree in Construction Education and aims to describe the results of this process. The data was collected through the analysis of the documentation of texts related to the career as well as surveys of teachers and students, as well as observations to meeting classes, work practices and methodological activities. As a result, it was possible to describe potentialities and weaknesses in which the evaluation process is currently developing. It is concluded that the identification of potentialities can become an important option to increase the quality of the evaluation process.

Author Biographies

Adriana Hernández Cruz

MSc. Lic.  Doctoranda del Programa de Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad de Oriente, Cuba. Profesora de la de la Facultad de Construcciones, Universidad de Oriente, Cuba.

Yamile Mesa Barrera

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Vicedecana de Investigación de la Facultad de Construcciones, Universidad de Oriente, Cuba.

Lizette de la Concepción Pérez Martínez

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Directora del Centros de Estudios Pedagógicos “Manuel F. Gran”, Universidad de Oriente, Cuba.

References

Abambari, M. (2015). Estrategia formativa de evaluación de competencias: su contextualización a la solución de problemas profesionales (tesis doctoral). Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz, Camagüey, Cuba.

Fuentes, H., Montoya, J. & Fuentes, L. (2011). La formación en la Educación Superior desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

López, H. (2019). La evaluación formativa del estudiante preuniversitario cubano. Utopía o realidad. ROCA. 15 (1), 124-134.

Ministerio de Educación Superior (2016). Modelo del Profesional Licenciatura en Educación Construcción, Plan de Estudio E. Holguín, Cuba.

Ministerio de Educación Superior (2018). Resolución 2/ 2018. Recuperado de http://www.gacetaoficial.cu/

Núnez, A. (2017). La evaluación de la calidad de la formación laboral en la ETP. Dimensiones para su implementación. EDUCA. 1-16.

Pasek de Pinto, E. y Mejía, M. (2017). Proceso General para la Evaluación Formativa del Aprendizaje. REVISTA IBEROAMERICANA DE EVALUACIÓN EDUCATIVA. 10(1),177-193.

Salgado, G., Mairi, B. y González, M. (2017). La evaluación integradora en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Didáctica de la Biología. BOLETIN VIRTUAL. 6, 49-56.

Published

2020-09-02

How to Cite

Hernández Cruz, A. ., Mesa Barrera, Y. ., & Pérez Martínez, L. de la C. . (2020). POTENTIALITIES AND WEAKNESSES OF THE CURRENT EVALUATION PROCESS IN THE CAREER DEGREE IN CONSTRUCTION EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(5), 12–27. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/969

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.