PROBLEMS THAT INTEGRATE CONTENT. PATH TO LEARNING ACTIVATION.

Authors

  • Luis Azcuy Lorenz Universidad de Camagüey
  • Luis Carlos Gutiérrez Rivero Universidad de Camagüey
  • Melva Luisa Rivero Rivero Universidad de Camagüey

Keywords:

Teaching; learning; content integration; activation of the teaching-learning process.

Abstract

The objective of this article is to offer an explanation about how the integration of contents can contribute to the activation of the teaching-learning process of the students. Inadequacies in the active role in learning the contents of the subject were found in students of the Chemical Education career. During the research, theoretical methods are used that enable the interpretation of the topic, as well as empirical methods such as participant observation, pre-experiment, study of products of the pedagogical process and pedagogical tests. As a result, a teaching material that includes a methodology was developed; the understanding of the content is facilitated and encourages the search for solutions to exercises posed with different degrees of difficulty. In the pre - experiment, a sample of six second - year students from the Chemical Education program at the University of Camagüey was used. These results evidenced greater motivation of the students for the content of the subject, more academic performance and application of what was learned in professional practice and in their daily life.

Author Biographies

Luis Azcuy Lorenz, Universidad de Camagüey

Profesor Auxiliar del departamento de Química, es Máster en Química

Luis Carlos Gutiérrez Rivero, Universidad de Camagüey

Es jefe de laboratorios de Física de la Universidad

Melva Luisa Rivero Rivero, Universidad de Camagüey

Es metodóloga de la vicerrectoría de formación

References

Aguilar, L. (2009). Sistema de ejercicios para la activación del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Química en la FOC Asamblea de Guáimaro (Tesis de maestría inédita), ISP José Martí, Camagüey, Cuba.

Alba, O. (2004). Metodología para la activación del proceso de enseñanza-aprendizaje de las asignaturas técnicas en la Enseñanza Técnica y Profesional. [CD-ROM] En: MEMORIAS DEL EVENTO MAESTRO Y SOCIEDAD. Santiago de Cuba.

Álvarez, C. (1990). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente-educativo en la educación superior cubana. La Habana: Edit. MES.

Azcuy, L. (2002). Una alternativa metodológica para la activación del proceso docente-educativo de la Química General II (Tesis de maestría inédita), Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.

Azcuy, L., & et al. (2017). El aprendizaje reflexivo en la asignatura Química. [CD-ROM] En: MEMORIAS DE LA CONFERENCIA CIENTÍFICO METODOLÓGICA DE LA UNIVERSIDAD DE CAMAGUEY, Camaguey.

Azcuy, L. & Rivero, M. (octubre, 2016). la integración de contenidos desde la asignatura Física Química (i) en la carrera Biología-Química. Aula 22, pp. 289-301

Comenius, J. A. (1982). Didáctica Magna. La Habana: Pueblo y Educación.

Correa, Y. (2017). Una alternativa metodológica para la activación del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Química de décimo grado en la Escuela Militar Camilo Cienfuegos de Camagüey (Tesis de maestría inédita), Universidad Ignacio Agramonte Loynaz, Camagüey, Cuba.

Estrada, L. (2008). Sistema de tareas docentes para la activación del proceso de enseñanza aprendizaje de la Química en la Facultad Obrero Campesina (Tesis de maestría inédita), ISP José Martí, Camagüey, Cuba.

Fiallo, J (2001). La interdisciplinariedad en el currículum ¡Utopía o realidad educativa! [CD-ROM], En: MEMORIAS DE EVENTO CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN, La Habana.

Luz y Caballero, J. (1962) Elencos y discurso académicos. La Habana: Imprenta Nacional de Cuba.

Martí, J. (1990). Ideario Pedagógico. La Habana: Pueblo y Educación.

Morán, J. R. (2015). Identificación de las estrategias orientadas para la activación de los conocimientos previos implementadas por los educadores de

secundaria (Tesis de pregrado inédita), Guatemala de la Asunción, Guatemala.

Ramos, I. N., Massip, A., & Alfonso, M. (2017). La evaluación integral del estudiante universitario como vía para estimular el protagonismo en su formación. Universidad y Sociedad, 9(5), 171-180. Disponible en https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/728 [Consultado el 17 de diciembre de 2019]

Salazar, D. (2004) Didáctica, interdisciplinariedad y trabajo científico en la formación del profesor. En F. Addine Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.

Shukina, I. (1978). Los intereses cognoscitivos en los escolares. La Habana: Editorial de libros para la Educación.

Sigüenza, J. (2015). Diseño de materiales docentes multimedia en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Disponible en http://www.ucm.es/info/multidoc/multidoc/revista/num8/siguenza.html [Consultado el 17 de diciembre de 2019]

Vigotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Yacab, K. (2012). Sistema de ejercicios para la activación del proceso de enseñanza-aprendizaje de la unidad 4 Reacciones de oxidación-reducción de Química de 11no-16 del IPU Bernabé Boza (Tesis de pregrado inédita), ISP José Martí, Camagüey, Cuba.

Published

2020-06-02

How to Cite

Azcuy Lorenz, L. ., Gutiérrez Rivero, L. C., & Rivero Rivero, M. L. (2020). PROBLEMS THAT INTEGRATE CONTENT. PATH TO LEARNING ACTIVATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(2), 36–49. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/950

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.