CASE STUDY IN AN EDUCATIONAL ANALYSIS UNIT FOR THE TREATMENT OF SOCIAL DISCIPLINE CONTENT IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF CIVIC EDUCATION

Authors

  • Arianne Wilson Rodríguez
  • Roberto Fernández Naranjo

Keywords:

Case Study, Social Discipline, Teaching-Learning Process, Civic Education

Abstract

Investigating in the teaching-learning process of Civic Education constitutes a challenge, due to its social responsibility, citizen training, a quality that demands all the joint efforts of student teachers, families and communities, that is to say all socializing agents and agencies, in Corresponding to this is the need to carry out a case study in the ESBU analysis unit “Carlos B. Baliño López”, of the Las Tunas municipality, to reveal the singularities present in this context and to reveal a critical route that allows entering the teaching-learning process of Civic Education and configuring elements of the context as content to teach and learn to contribute to the formation of social discipline in adolescents in basic secondary education.

Author Biographies

Arianne Wilson Rodríguez

Especialista en Marxismo-Leninismo e Historia investigadora en el área de la Educación Civica

Roberto Fernández Naranjo

Doctor en Ciencias Pedagógicas investigador en el área de la didáctica de las ciencias sociales

References

ANTA-DIOP, CHEIKA (1982) Los tres pilares de la identidad cultural.__ En Correo de la UNESCO 35, agosto-septiembre, París.

ARANGUREN, CARMEN (1997) ¿Qué es la enseñanza de la Historia? ¿Qué historia enseñar? ¿Para qué, cómo y a quién enseñarlas?__ En Boletín 2 Universidad de los Andes, Mérida, Venezuela.

ARIAS, HÉCTOR (1995) La comunidad y su estudio.__ La Habana: Pueblo y Educación. ARÓSTEGUI, JULIO (1989) La historia reciente o del acceso histórico a realidades sociales actuales.__ En Enseñar historia: nuevas propuestas.__ Barcelona: Laia.

AUSUBEL, D; J. D. NOVAK Y H. HANESIAN (1978) Psicología cognitiva. Un punto de vista cognoscitivo.__ México: Trillas.

AYUSTE, ANA [et al] (1994) Planteamientos de la pedagogía crítica. Comunicar y transformar.__ Barcelona: Graó.

BARROS, CARLOS (1996) La historia que viene.__ En Debates Americanos No. 2 julio-diciembre, La Habana.

GUTTON. P (1970) La Société et les pauvre, Lyon, XVIII siécle._ París: Les Belles Lettres. 118. GÓMEZ, R. ERNESTO (1997) Evolución del currículum de Ciencias Sociales en Estados Unidos.__ En La formación del profesorado y la didáctica de las Ciencias Sociales.__ Sevilla:

Díada.

GONZÁLEZ, OTMARA (1996) El enfoque personalista en la psicología y su influencia en la pedagogía no directiva.__ En Tendencias Pedagógicas Contemporáneas.__ Ibagué: El Poira. Editores.

GONZÁLEZ, M. VIVIANA [et al] (1993) Psicología para educadores.__ La Habana: Pueblo y Educación.

GONZÁLEZ, M MARÍA DEL CARMEN (1996) La enseñanza de la Historia en el nivel medio. Situación, endencias e innovaciones.__ Madrid: Marcial Pons.

GONZÁLEZ ANA MARIA Y CARMEN REINOSO (2002) Introducción a la Sociología, Psicología y Pedagogía._ La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2019-12-24

How to Cite

Wilson Rodríguez, A. ., & Fernández Naranjo, R. (2019). CASE STUDY IN AN EDUCATIONAL ANALYSIS UNIT FOR THE TREATMENT OF SOCIAL DISCIPLINE CONTENT IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF CIVIC EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(4), 264–282. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/926

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)