THEORETICAL MODEL TO EDUCATE IN A SUSTAINABLE ENVIRONMENTAL CULTURE IN THE ECUADORIAN BASIC EDUCATION

Authors

  • Monserrate Dalila del Rocío Alcívar Cede Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Kenia Maribel Zambrano Alcívar Unidad Educativa 5 de Junio
  • Norma Lastenia Pazmiño Unidad educativa “Dr. Carlos Romo Dávila”

Keywords:

Sustainable environmental culture; theoretical model; environment.

Abstract

The article has so much as a purpose the location of the study in its theoretical, contextual and practical order referred to the formation of a sustainable environmental culture in the Republic of Ecuador. For such a reason, in the first place it is carried out a characterization of the environmental situation of Ecuador as a premise for the achievement of this purpose from the school formative process, that which allow, after that, to point out the attention in the canton Flavio Alfaro. Different tendencies are valued on the problem and finally a theoretical model, as an abstraction of the essential characteristics that should carry a strategy for such ends, is explained. To get this scientific result there were used methods and techniques essentially of theoretical character as modeling, analysis-synthesis, induction-deduction and concretion-abstraction characteristic of this type of study.

Author Biographies

Monserrate Dalila del Rocío Alcívar Cede, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Magister. Profesora de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí Extensión Chone.

Kenia Maribel Zambrano Alcívar, Unidad Educativa 5 de Junio

Ingeniera. Profesora Unidad Educativa 5 de Junio. Ecuador.

Norma Lastenia Pazmiño, Unidad educativa “Dr. Carlos Romo Dávila”

Magister. Profesora de la Unidad educativa “Dr. Carlos Romo Dávila”. Ecuador.

References

Alcira, L., y Rivarosa, F. (2000) La resolución de problemas ambientales en la escuela y

en la formación inicial de maestros. Tomado de: http://www.rieoei.org/rie40a05.htm.

Anónimo (2008). Ciencias Naturales. Tomado de: http://html.rincondelvago.

com/ciencias-naturales_3.html.

Ammassari R., y Palleschi M. (1991). Educazione Ambientale: gli Indicatori di qualità.

Milano: Isfol SR.

Ankonè H., Kuypers, M., Pieters, J. (1998). Quality indicators for Environmental

Education. Holland: National Institute for Curriculum Development (SLO), Enschede

º.

Asamblea Nacional Constituyente (2008). Constitución de la República de Ecuador.

Ecuador: Tomado de: http://www.derecho-ambiental.org/Dere

cho/Legislacion/Constitucion_Asamblea_Ecuador.html.

Beccastrini, S., Borgarello, G., Lewanski, R. & Mayer, M. (2005). Imparare a vedersi.

Una proposta di indicatori di qualità per i sistemi regionali di educazione ambientale.

Firenze: ARPAT.

Berger, P. y Luckmann, T. (2006). La construcción social de la realidad. España:

Amorrortu editores.

Boff, L (1997). Ecología: gritos de la tierra. Gritos de los pobres. Madrid: Ed. Trotta.

Breiting, S., Mayer, M. & Mogensen, F. (2005). Quality Criteria for ESD-Schools, SEED

network, Austria: Austrian Ministry for Education.

Brundtland (1987). Informe de la Comisión Mundial sobre Medio Ambiente y

Desarrollo. Nuestro Futuro Común. España: Tomado de: http://www.um.es

/oserm/sustentabilidad/nuestro_futuro_comun.pdf.

Canadell, A. (2001). El lugar de la interculturalidad. Barcelona: Cuadernos de.

Pedagogía Nº 303.

Flórez–Malagón, A. et al. (2002). Introducción. En: Flórez–Malagón, A. y Millán, C.

(Eds.), Desafíos de la transdisciplinariedad. Bogotá: Universidad Javeriana.

Fourez, G. (1998). Alfabetización científica y tecnológica. Buenos Aires: Ed. Colihue.

Freire, P. (1974). La educación como práctica de la libertad. México: Ed. Siglo XXI.

Frankman, M. (2002) La mente indisciplinada: la imaginación liberada. En: Flórez–

Malagón, A. y Millán, C. (Eds.), Desafíos de la transdisciplinariedad. Bogotá:

Universidad Javeriana.

García, J. y Nando, J. (2004). Estrategias didácticas en Educación Ambiental. España:

Aljibe

García, J. et al. (2000). Antología ambiente: problemática y opciones de solución. San

José: Ed. EUNED.

Giménez, G. (2007). Estudios sobre la cultura y las identidades sociales. México:

CONACULTA ITESO.

Machado E. (2008). Textos y contextos de la investigación educativa. La Habana.

Revista Pedagogía Universitaria. Vol. VIII No. 1.

Machado, E. (2005). Transformación acción e investigación educativa. España: Ed.

Dilex.

Mayer, M. (2003) Qualità della scuola e ecosostenibilità. Milano: FrancoAngeli.

Obando, J. y Aranguren, J. (2000). ¿Moviéndonos con el péndulo? Caracas: Revista de

Investigación, 46: 47-61.

Ponte, C. (2000). Estrategias y técnicas didácticas en Educación Ambiental. Caracas:

FEDEUPEL.

Stapp, W. (2001). Environmental Education Research. USA: Volume 7, Issue 4

November.

Sarramona, J. (2006). Debates sobre la educación. España: Paidós.

SNAP (2007a). Datos análisis ambiental país. Ecuador: Gobierno de la República del

Ecuador.

SNAP (2007b). Plan Estratégico SNAP 2007-2016. Ecuador: Gobierno de la República

del Ecuador.

SNAP (2007c). Agenda Ambiental País. Ecuador: Gobierno de la República del Ecuador.

Tobasura, N. y Sepúlveda, P. (1997). Proyectos ambientales escolares. Estrategia para

la formación ambiental. Santa Fe de Bogotá: Ed. Magisterio.

Vigotsky, L. S. (1979). Pensamiento y Lenguaje. México: Ediciones Quinto Sol.

Vigotsky, L. S. (1995). Historia del desarrollo de las funciones psicológicas superiores.

Madrid: Visor.

Published

2018-12-17

How to Cite

Alcívar Cede, M. D. del R. ., Zambrano Alcívar, K. M., & Lastenia Pazmiño, N. (2018). THEORETICAL MODEL TO EDUCATE IN A SUSTAINABLE ENVIRONMENTAL CULTURE IN THE ECUADORIAN BASIC EDUCATION . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(4), 151–164. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/799

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.