EPISTEMOLOGICAL BASIS OF QUALITY MANAGEMENT IN ECUADORIAN PUBLIC UNIVERSITY
Keywords:
Public university; quality; higher education.Abstract
The Ecuadorian public university currently faces the challenge of continuing to raise its quality parameters, so that it responds with relevance, transcendence and effectiveness to the diverse formation needs of the country's professionals, generating academic-research offers with a significant impact in the sustainable human-social development. This is how the public university of Ecuador is constituted in one of the organizations that have the greatest impact in the future of the country, hence, to achieve high quality processes, it is necessary to have competent professionals committed to the Ecuadorian social reality, promote a climate organizational of innovation and goals, as well as participation in decision making. To this end, strategies for organizational intervention must be structured for these higher education institutions. These interventions will have as an essential core the processes of continuous improvement and communication. In this sense, it is necessary to reflect on ways that favor the management of quality in these institutions, which requires inquiring into the epistemological and ontological bases, from the contextualization of the public university in Latin America and specifically in Ecuador
References
Aguilar, V.G. (2015). La necesidad de un nuevo modelo de gestión para las
Universidades Públicas. Anales. Revista de la Universidad de Cuenca. Tomo 57 /
Cuenca, julio 2015 / pp. 41-51
Arocena, R. (2004). Las reformas de la educación superior y los problemas del
desarrollo en América Latina. Educ. Soc., Campinas, vol. 25, n. 88, p. 915-936,
Especial - Out. 2004. Recuperado de:
http://www.scielo.br/pdf/%0D/es/v25n88/a13v2588.pdf
Boisier, G. (2010). Modelos de Gestión Universitaria en un Contexto de Desarrollo
Regional. Documento inédito.
Bojalil, L. (2004). Formación docente y sistema modular. Repensando la universidad.
UAM-Xochimilco.
Brunner, J.J. (2014). La idea de la universidad pública en América Latina: narraciones
en escenarios divergentes. Educación XX1, vol. 17, núm. 2, julio-diciembre, 2014, pp.
-34. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Madrid, España.
Burbano, G. (2011). La Unión de Universidades de América Latina y el Caribe -UDUALy
la autonomía universitaria. Revista CIENCIA POLÍTICA Nº 12 JULIO-DICIEMBRE
Cárdenas, A. (2016). Calidad en la gestión universitaria ecuatoriana: Una búsqueda
latente de eficiencia educativa. Multiciencias, vol. 16, núm. 2, 2016, pp. 194-201.
Universidad del Zulia Punto Fijo, Venezuela.
Celman, S. (2009). La universidad pública: un lugar para pensar la gestión académica.
Revista Praxis. No. 13. 2009 pp34-38
Colectivo de autores. (2003). La calidad universitaria y su evaluación. La Habana:
Grupo Universidad y Sociedad.
Deroncele, A. (2017). Dinámica de la intervención psicosocial en el contexto
organizacional. En el Libro: “Herramientas para la Intervención Psicosocial en el
Desarrollo Humano…”. ISBN:978-3-6685-0565-0. Editorial GRIN. Alemania, p.174.
URL: http://www.grin.com/es/e-book/372153/herramientas-para-la-intervencionpsicosocial-
en-el-desarrollo-humano-en
Didriksson, A. (2007). La universidad pública latinoamericana desde su autonomía.
Recuperado de:
https://www.ucr.ac.cr/medios/documentos/2011/La_universidad_publica_latinoamer
icana_desde_su_autonomia.pdf
Espinoza, C. (2016). Calidad de la educación e índices de gestión en relación con el
presupuesto de las universidades del Ecuador en el año 2015. Revista Universidad y
Sociedad [seriada en línea], 8 (2). pp. 210-217. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/
Ferrari, c., y Contreras, N. (2008). Universidades en América Latina: Sugerencias para
su modernización. Revista NUEVA SOCIEDAD No. 218, noviembre-diciembre de 2008,
ISSN: 0251-3552.
Fuenmayor, J. 2014. Política pública en América Latina en un contexto neoliberal.
Cinta moebio 50: 39-52 www.moebio.uchile.cl/50/fuenmayor.html
Galarza, J. y Almuiñas, J. L. (2010). Modelo para evaluar la gestión de procesos
estratégicos y fundamentales en las Instituciones de Educación Superior adscritas al
MES. La Habana: CEPES-UH.
García, A. (2015). Crisis y transformación de la educación superior: el lugar de las
humanidades en Latinoamérica. Literatura: teoría, historia, crítica 17·2 (2015) · pp. 79-
Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/lthc/v17n2/v17n2a05.pdf
Harvey, L., Green D. (1993). Defining Quality. Assesment and Evaluation in Higher
Education. Vol 18. No. 1. Bath U.K.
Hernández, H., et al. (2015). Los desafíos de las universidades de América Latina y el
Caribe. ¿Qué somos y a dónde vamos? Perfiles Educativos. Vol. XXXVII, núm. 147,
Recuperado de:
https://ses.unam.mx/integrantes/uploadfile/hmunoz/Munoz2015_LosDesafiosDeLas
Universidades.pdf
Hurtado, O. (s.f.) Sistema de Educación Superior del Ecuador. Recuperado de:
http://tuning.unideusto.org/tuningal/images/stories/presentaciones/ecuador_doc.pd
f
Isidor, J.L. (1996). Calidad en la Educación Superior. La Habana.
Lavín, J; Pedraza, N.A; Álvarez, M. (2008). Modelo Sistema de Gestión de Calidad en el
proceso enseñanza-aprendizaje en México. Visión Gerencial, núm. 2, julio-diciembre,
, pp. 345-354. Universidad de los Andes, Mérida, Venezuela.
Lemaitre, M.J., y López, T. (2016). Calidad de la formación universitaria: Información
para la toma de decisiones. Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA).
Marmolejo F., Puukka P., (2006). Supporting the Contribution of Higher Education to
Regional Development: Lessons Learned from an OECD Review of 14 Regions
Throughout 12 Countries, Higher Education, Research and Knowledge, Nov.29-Dec. 1,
UNESCO, Paris.
Melo, D., Silva, J., Mejia, E., y Núñez, J.L. (2016). La responsabilidad social
universitaria en la transformación de la matriz productiva de Ecuador. Cuadernos de
RSO. 4 (2) 2016.
Muñoz, H., y Suárez, M.H. (2012). Retos de la universidad pública en México, México,
UNAM -Seminario de Educación Superior, Cuaderno núm. 8.
Narro, R. J., González, Y. (2010). Algunos retos de la universidad pública en América
Latina. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", vol. 10, No.
Especial. 2010, pp. 1-14. Universidad de Costa Rica. San Pedro de Montes de Oca,
Costa Rica.
República del Ecuador. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial
Nº 298. Quito: Registro Oficial. Recuperado de http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wpcontent/
uploads/2013/10/loes1.pdf
Soca, H. (2015). Modelo para evaluar el proceso de formación en la Escuela
Latinoamericana de Medicina. Tesis de Doctorado. La Habana: Universidad de la
Habana.
Tapia, V. (2013). La gestión de la calidad de la educación universitaria: desafíos y
posibilidades. Cultura, Ciencia y Tecnología, ASDOPEN-UNMSM / Nº 3 / pp. 21-29.
Toala, G.M. (2017). La gestión de la calidad universitaria en las carreras de
administración, fuente de desarrollo en la educación superior. Dominio de las
Ciencias. Vol. 3, núm. 1, marzo, 2017, pp. 466-488.
Torres, C. A. (1995). Teorías de la expansión educativa y la masificación escolar: para
pensar la universidad pública en América Latina. Perfiles Educativos, núm. 69, juliosept,
Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación Distrito
Federal, México
Tunermann, C. (1996). Realidad y perspectiva de la universidad en el contexto
latinoamericano. Recuperado de:
http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/23267/carlos_tunnermann.p
df?sequence=2&isAllowed=y
Vega, Alexander (s.f). Calidad de la educación universitaria y los retos del siglo XXI.
Vilca, M. (2010). Elaboración del Plan de Mejora. Lima, Perú: Oficina Central de
Calidad Académica y Acreditación
Villa, A. (2014). La innovación social en el ámbito universitario: una propuesta para su
diagnóstico y desarrollo. Revista Argentina de Educación Superior. Año 6/ Número 8 /
junio 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Marcos Vera Mendoza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.