EPISTEMOLOGICAL BASIS OF QUALITY MANAGEMENT IN ECUADORIAN PUBLIC UNIVERSITY

Authors

  • Marcos Vera Mendoza Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Keywords:

Public university; quality; higher education.

Abstract

The Ecuadorian public university currently faces the challenge of continuing to raise its quality parameters, so that it responds with relevance, transcendence and effectiveness to the diverse formation needs of the country's professionals, generating academic-research offers with a significant impact in the sustainable human-social development. This is how the public university of Ecuador is constituted in one of the organizations that have the greatest impact in the future of the country, hence, to achieve high quality processes, it is necessary to have competent professionals committed to the Ecuadorian social reality, promote a climate organizational of innovation and goals, as well as participation in decision making. To this end, strategies for organizational intervention must be structured for these higher education institutions. These interventions will have as an essential core the processes of continuous improvement and communication. In this sense, it is necessary to reflect on ways that favor the management of quality in these institutions, which requires inquiring into the epistemological and ontological bases, from the contextualization of the public university in Latin America and specifically in Ecuador

Author Biography

Marcos Vera Mendoza, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Doctorante en Ciencias Pedagógicas por la Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba. Docente de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Manta, Ecuador.

References

Aguilar, V.G. (2015). La necesidad de un nuevo modelo de gestión para las

Universidades Públicas. Anales. Revista de la Universidad de Cuenca. Tomo 57 /

Cuenca, julio 2015 / pp. 41-51

Arocena, R. (2004). Las reformas de la educación superior y los problemas del

desarrollo en América Latina. Educ. Soc., Campinas, vol. 25, n. 88, p. 915-936,

Especial - Out. 2004. Recuperado de:

http://www.scielo.br/pdf/%0D/es/v25n88/a13v2588.pdf

Boisier, G. (2010). Modelos de Gestión Universitaria en un Contexto de Desarrollo

Regional. Documento inédito.

Bojalil, L. (2004). Formación docente y sistema modular. Repensando la universidad.

UAM-Xochimilco.

Brunner, J.J. (2014). La idea de la universidad pública en América Latina: narraciones

en escenarios divergentes. Educación XX1, vol. 17, núm. 2, julio-diciembre, 2014, pp.

-34. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Madrid, España.

Burbano, G. (2011). La Unión de Universidades de América Latina y el Caribe -UDUALy

la autonomía universitaria. Revista CIENCIA POLÍTICA Nº 12 JULIO-DICIEMBRE

Cárdenas, A. (2016). Calidad en la gestión universitaria ecuatoriana: Una búsqueda

latente de eficiencia educativa. Multiciencias, vol. 16, núm. 2, 2016, pp. 194-201.

Universidad del Zulia Punto Fijo, Venezuela.

Celman, S. (2009). La universidad pública: un lugar para pensar la gestión académica.

Revista Praxis. No. 13. 2009 pp34-38

Colectivo de autores. (2003). La calidad universitaria y su evaluación. La Habana:

Grupo Universidad y Sociedad.

Deroncele, A. (2017). Dinámica de la intervención psicosocial en el contexto

organizacional. En el Libro: “Herramientas para la Intervención Psicosocial en el

Desarrollo Humano…”. ISBN:978-3-6685-0565-0. Editorial GRIN. Alemania, p.174.

URL: http://www.grin.com/es/e-book/372153/herramientas-para-la-intervencionpsicosocial-

en-el-desarrollo-humano-en

Didriksson, A. (2007). La universidad pública latinoamericana desde su autonomía.

Recuperado de:

https://www.ucr.ac.cr/medios/documentos/2011/La_universidad_publica_latinoamer

icana_desde_su_autonomia.pdf

Espinoza, C. (2016). Calidad de la educación e índices de gestión en relación con el

presupuesto de las universidades del Ecuador en el año 2015. Revista Universidad y

Sociedad [seriada en línea], 8 (2). pp. 210-217. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/

Ferrari, c., y Contreras, N. (2008). Universidades en América Latina: Sugerencias para

su modernización. Revista NUEVA SOCIEDAD No. 218, noviembre-diciembre de 2008,

ISSN: 0251-3552.

Fuenmayor, J. 2014. Política pública en América Latina en un contexto neoliberal.

Cinta moebio 50: 39-52 www.moebio.uchile.cl/50/fuenmayor.html

Galarza, J. y Almuiñas, J. L. (2010). Modelo para evaluar la gestión de procesos

estratégicos y fundamentales en las Instituciones de Educación Superior adscritas al

MES. La Habana: CEPES-UH.

García, A. (2015). Crisis y transformación de la educación superior: el lugar de las

humanidades en Latinoamérica. Literatura: teoría, historia, crítica 17·2 (2015) · pp. 79-

Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/lthc/v17n2/v17n2a05.pdf

Harvey, L., Green D. (1993). Defining Quality. Assesment and Evaluation in Higher

Education. Vol 18. No. 1. Bath U.K.

Hernández, H., et al. (2015). Los desafíos de las universidades de América Latina y el

Caribe. ¿Qué somos y a dónde vamos? Perfiles Educativos. Vol. XXXVII, núm. 147,

Recuperado de:

https://ses.unam.mx/integrantes/uploadfile/hmunoz/Munoz2015_LosDesafiosDeLas

Universidades.pdf

Hurtado, O. (s.f.) Sistema de Educación Superior del Ecuador. Recuperado de:

http://tuning.unideusto.org/tuningal/images/stories/presentaciones/ecuador_doc.pd

f

Isidor, J.L. (1996). Calidad en la Educación Superior. La Habana.

Lavín, J; Pedraza, N.A; Álvarez, M. (2008). Modelo Sistema de Gestión de Calidad en el

proceso enseñanza-aprendizaje en México. Visión Gerencial, núm. 2, julio-diciembre,

, pp. 345-354. Universidad de los Andes, Mérida, Venezuela.

Lemaitre, M.J., y López, T. (2016). Calidad de la formación universitaria: Información

para la toma de decisiones. Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA).

Marmolejo F., Puukka P., (2006). Supporting the Contribution of Higher Education to

Regional Development: Lessons Learned from an OECD Review of 14 Regions

Throughout 12 Countries, Higher Education, Research and Knowledge, Nov.29-Dec. 1,

UNESCO, Paris.

Melo, D., Silva, J., Mejia, E., y Núñez, J.L. (2016). La responsabilidad social

universitaria en la transformación de la matriz productiva de Ecuador. Cuadernos de

RSO. 4 (2) 2016.

Muñoz, H., y Suárez, M.H. (2012). Retos de la universidad pública en México, México,

UNAM -Seminario de Educación Superior, Cuaderno núm. 8.

Narro, R. J., González, Y. (2010). Algunos retos de la universidad pública en América

Latina. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", vol. 10, No.

Especial. 2010, pp. 1-14. Universidad de Costa Rica. San Pedro de Montes de Oca,

Costa Rica.

República del Ecuador. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial

Nº 298. Quito: Registro Oficial. Recuperado de http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wpcontent/

uploads/2013/10/loes1.pdf

Soca, H. (2015). Modelo para evaluar el proceso de formación en la Escuela

Latinoamericana de Medicina. Tesis de Doctorado. La Habana: Universidad de la

Habana.

Tapia, V. (2013). La gestión de la calidad de la educación universitaria: desafíos y

posibilidades. Cultura, Ciencia y Tecnología, ASDOPEN-UNMSM / Nº 3 / pp. 21-29.

Toala, G.M. (2017). La gestión de la calidad universitaria en las carreras de

administración, fuente de desarrollo en la educación superior. Dominio de las

Ciencias. Vol. 3, núm. 1, marzo, 2017, pp. 466-488.

Torres, C. A. (1995). Teorías de la expansión educativa y la masificación escolar: para

pensar la universidad pública en América Latina. Perfiles Educativos, núm. 69, juliosept,

Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación Distrito

Federal, México

Tunermann, C. (1996). Realidad y perspectiva de la universidad en el contexto

latinoamericano. Recuperado de:

http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/23267/carlos_tunnermann.p

df?sequence=2&isAllowed=y

Vega, Alexander (s.f). Calidad de la educación universitaria y los retos del siglo XXI.

Vilca, M. (2010). Elaboración del Plan de Mejora. Lima, Perú: Oficina Central de

Calidad Académica y Acreditación

Villa, A. (2014). La innovación social en el ámbito universitario: una propuesta para su

diagnóstico y desarrollo. Revista Argentina de Educación Superior. Año 6/ Número 8 /

junio 2014.

Published

2018-09-24

How to Cite

Vera Mendoza, M. . (2018). EPISTEMOLOGICAL BASIS OF QUALITY MANAGEMENT IN ECUADORIAN PUBLIC UNIVERSITY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(3), 31–50. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/771

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.