PROJECTION AND IMPACT OF THE CENTERS OF STUDIES OF HIGHER EDUCATION: EXPERIENCES IN THE UNIVERSITY OF ORIENTE.
Keywords:
Centers of Studies; Scientific investigation; Pedagogic formationAbstract
The current debate, from various theoretical positions, raises as essential the investigation of the fundamental problems of Pedagogy of Higher Education, as a way to raise the quality of the process of perfecting the training of a professional, able to respond to the demands of the social needs of the contemporary age. It is thus that the training of professionals involves the development of advanced scientific knowledge that allows to solve the essential problems that arise in the field of professional action in an active, independent and creative. This requires substantial changes in the management of the training process, and therefore, to mean the Pedagogy of Higher Education as an indispensable scientific discipline in the contemporary world, which allows us to delimit the challenges of implementing a process of profound transformation that transcends the current and limited curricular conceptions. This supports the need to develop research centers and postgraduate training in universities that systematize pedagogical experiences, but at the same time develop research and generalize their results, so that these centers do not become mere executors of the established or processors of information, but in development managers, in the broader sense of culture, through scientific research and the development of scientific thinking in the university community.
References
CEPES. (2006). Avances y perspectivas de la Investigación Universitaria. Editorial Félix Varela, La Habana.
CRESALC. (1996).Política para el cambio y el desarrollo de la Educación Superior, Caracas.
CRESALC Política para el cambio y el desarrollo de la Educación Superior. Caracas, 1996.
Fuentes H. (2004). “Proyecto de centro de investigación y formación avanzada del Ministerio de Educación Superior” Caracas, diciembre.
Fuentes, H. et al. (2011). La Formación en la Educación Superior. Desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico, Editorial UO. Editorial MÚTILE, Ecuador.
Fuentes, H. et. al. (2013). Temas de Investigación Científica de Avanzada. Texto de apoyo al curso en soporte magnético. CeeS. Universidad de Oriente. (Soporte magnético).
Fuentes, H. (2014) La Formación de Postgrado, Reto Actual En la Formación de Doctores Y Posdoctores. Soporte magnético. CeeS. UO. (Soporte magnético).
Fuentes H, Pérez L. (2013). La investigación científica en las universidades. Un acercamiento a la formación de investigadores. 01-10 Revista Colegio Universitario. Ediciones universitarias Vol. 2, núm. 3 (2013), ISSN 2307-7522
Fuentes H, Pérez L. (2013).La dinámica cultural de la universidad, una mirada actual, 270-283 Revista Santiago, No 4, Edición universitaria e-ISSN: 2227-6513, Revista Santiago No 3, 132, 2013.
Morles, V. (1998). La universidad latinoamericana actual: necesidad de replantear su misión. En: Revista de Pedagogía. Caracas. Octubre - Diciembre 1998, XIX (56) http://www.encuentrokipus.org/planillas/ponencias/marlene_arteaga.doc.
Tunnermann C. (2006). LA AUTONOMÍA UNIVERSITARIA FRENTE AL MUNDO, Revista Universidades enero – junio 2006, Editorial Nueva Época.
____________. (2003). La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI, Unión de Universidades de América Latina, Ciudad Universitaria, México, D.F.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Homero Fuentes González , Lizette Pérez Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.