EXPERIMENTAL PARTIPATIVE TECHNIQUES FOR PHYSICS IN JUNIOR AND SENIOR HIGH SCHOOLS

Authors

  • Abel Leonardo Morales Remedios Profesor de Física en la UHO
  • Juan Dionisio Prats Quiñones Dirección Municipal de Educación
  • Guillermo Adalberto Núñez Zaldívar ESBEC Lidio R, Los Pasos, Banes, Holguín

Keywords:

teaching of Physics, experiment, physics, learning

Abstract

The proposal of experimental participatory techniques is aimed at creating a space for the exchange of knowledge, according to arouse sensitivities and positive feelings which encourage the participation of the students in a creative way. This is a tool that stimulates and encourages the participation to contribute to the strengthening of the teaching of physics and raise the intellectual activity of students within a pleasant psychological climate that motivates to keep attention to experimental activity that takes place. In this work each technique should be applied according to the time of the process teaching and learning of the Physical depending on the subject that is provided, to determine the application of one or several techniques, and thus be able to achieve the intended goal, the same are structured in name, purpose, description, materials and its utility.

Author Biographies

Abel Leonardo Morales Remedios, Profesor de Física en la UHO

Profesor de Física en la UHO

Juan Dionisio Prats Quiñones, Dirección Municipal de Educación

Dirección Municipal de Educación

Guillermo Adalberto Núñez Zaldívar, ESBEC Lidio R, Los Pasos, Banes, Holguín

ESBEC Lidio R, Los Pasos, Banes, Holguín

References

Chehayban y kurí. (1995) Técnica para el aprendizaje grupal. México: Universidad Nacional Autónoma

Colectivo de autores. (1998) Los métodos participativos: ¿Una nueva concepción de la enseñanza? CEPES, Cuba. Universidad de La Habana.

Colectivo de autores. (2002) Dinámica de grupo en la Educación: su facilitación. Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Colectivos de Autores. (2014) Orientaciones Metodológicas para el desarrollo de las Demostraciones y las Prácticas de Laboratorio., Ciudad de la Habana, Cuba: ED Pueblo y Educación

Ferreiro, Ramón. (2002) Estrategias didácticas del aprendizaje cooperativo. Una “nueva” forma de enseñar y aprender: El constructivismo social. México ED. Trillas.

Galperin, P. (1986) Sobre el método de formación por etapas de las acciones intelectuales. En Antología de la Psicología Pedagógica de y de las Edades. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.)

Giroux, H. (2004) Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje: Barcelona, España.

Kemmis, S. (2003): El currículo: más allá de la teoría de la reproducción: Madrid. ED. Morata.

Krichesky, Marcelo. (1999). Proyectos de orientación y tutoría. México: Paidós

Michavilla, F; García Delgado, J. (2006), Introducción y Capítulo II: Tutoría Personalizada y pedagogía reflexiva en el contexto universitario en La Tutoría y los nuevos modos de aprendizaje en la Universidad, Paidós, Buenos Aires. (pp. 42-96)

Molina Alicia (1998). Diálogo e interacción en el proceso pedagógico. México: SEP/Caballitos.

Pérez Gómez, A. de (2005): "El pensamiento del profesor: vínculo entre la teoría y la práctica", en: Revista Educación, Nº 284, Madrid.

Published

2017-12-01

How to Cite

Morales Remedios, A. L. ., Prats Quiñones, J. D., & Núñez Zaldívar, G. A. (2017). EXPERIMENTAL PARTIPATIVE TECHNIQUES FOR PHYSICS IN JUNIOR AND SENIOR HIGH SCHOOLS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(6), 175–184. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/702

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.