THE PREPARATION OF THE PROFESSIONAL OF THE SPECIAL EDUCATION FOR THE WORK WITH THE FAMILY OF THE CHILDREN WITH NECESSITIES EDUCATIONAL SPECIAL INTELLECTUALS
Keywords:
Necessities Educational Special Intellectuals; family; Special Education.Abstract
In Cuba, the supreme objective of the education is to provide to the children, a full formation that allows them to be integrated to the life and to conform its own culture and identity. This aspiration expands to the children with Necessities Educational Special Intellectuals in whose integration the family has an active participation; however, it not always achieves it, because it is not sufficiently prepared. It corresponds, therefore, to the professional of the Special Education to work in function of the training of this family so that it guarantees the integral development of these children. In the present report, the authors offer the professional of the Special Education a pedagogic strategy that facilitates the work with the family of the children with Special Educational Necessities of the rural context, of the municipality Pylon, county Granma.
Downloads
References
Castro, P. (2008). El maestro y la familia del niño con discapacidad. La Habana: Pueblo y Educación.
Colectivo de autores (2000). Educación de alumnos con retraso mental, fundamentos y actualidad. La Habana: Pueblo y Educación.
López, R. (2011). Diversidad e igualdad de oportunidades en la escuela. La Habana: Pueblo y Educación.
Orosco, M. (2000). El sistema educativo cubano: una propuesta para la atención a la diversidad. Ponencia presentada en el Curso Iberoamericano de Educación Especial. Madrid, España.
Reca, I. (1996). La familia en el ejercicio de sus funciones. La Habana: Pueblo y Educación.
Riverón, C. A. (2009). Estrategia de preparación a la familia para favorecer la integración de los alumnos con retraso mental. Tesis inédita de Maestría en Ciencias de la Educación, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Granma, Cuba.
Sierra, R. (2002). Modelación y estrategia: algunas consideraciones desde una perspectiva pedagógica. En García, G. (comp.), Compendio de Pedagogía (pp. 311-328).La Habana: Pueblo y Educación.
Vigotsky, L. (1995). Obras Completas, T. 5. La Habana: Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Ciro Ángel Riverón Ovalle, Luis Manuel Massagué Martínez, Ana Irma Nogueras Planas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.