THE PREPARATION OF THE PROFESSIONAL OF THE SPECIAL EDUCATION FOR THE WORK WITH THE FAMILY OF THE CHILDREN WITH NECESSITIES EDUCATIONAL SPECIAL INTELLECTUALS

Authors

  • Ciro Ángel Riverón Ovalle Universidad Pedagógica de Granma
  • Luis Manuel Massagué Martínez Universidad Pedagógica de Granma
  • Ana Irma Nogueras Planas Universidad Pedagógica de Granma

Keywords:

Necessities Educational Special Intellectuals; family; Special Education.

Abstract

In Cuba, the supreme objective of the education is to provide to the children, a full formation that allows them to be integrated to the life and to conform its own culture and identity. This aspiration expands to the children with Necessities Educational Special Intellectuals in whose integration the family has an active participation; however, it not always achieves it, because it is not sufficiently prepared. It corresponds, therefore, to the professional of the Special Education to work in function of the training of this family so that it guarantees the integral development of these children. In the present report, the authors offer the professional of the Special Education a pedagogic strategy that facilitates the work with the family of the children with Special Educational Necessities of the rural context, of the municipality Pylon, county Granma.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ciro Ángel Riverón Ovalle, Universidad Pedagógica de Granma

Profesor Auxiliar, Master en Ciencias de la Educación, mención Educación Especial. Filial Pedagógica Municipal de Pilón. Universidad Pedagógica de Granma. Manzanillo. Cuba.

Luis Manuel Massagué Martínez, Universidad Pedagógica de Granma

Master en Educación Especial y Doctor en Ciencias Pedagógicas. Especialista en Lenguaje y Comunicación. Profesor Titular de la Universidad Pedagógica de Granma. Manzanillo. Cuba.

Ana Irma Nogueras Planas, Universidad Pedagógica de Granma

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Especialista de Lengua Española. Profesora Titular de la Universidad Pedagógica de Granma. Manzanillo. Cuba.

References

Castro, P. (2008). El maestro y la familia del niño con discapacidad. La Habana: Pueblo y Educación.

Colectivo de autores (2000). Educación de alumnos con retraso mental, fundamentos y actualidad. La Habana: Pueblo y Educación.

López, R. (2011). Diversidad e igualdad de oportunidades en la escuela. La Habana: Pueblo y Educación.

Orosco, M. (2000). El sistema educativo cubano: una propuesta para la atención a la diversidad. Ponencia presentada en el Curso Iberoamericano de Educación Especial. Madrid, España.

Reca, I. (1996). La familia en el ejercicio de sus funciones. La Habana: Pueblo y Educación.

Riverón, C. A. (2009). Estrategia de preparación a la familia para favorecer la integración de los alumnos con retraso mental. Tesis inédita de Maestría en Ciencias de la Educación, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Granma, Cuba.

Sierra, R. (2002). Modelación y estrategia: algunas consideraciones desde una perspectiva pedagógica. En García, G. (comp.), Compendio de Pedagogía (pp. 311-328).La Habana: Pueblo y Educación.

Vigotsky, L. (1995). Obras Completas, T. 5. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2017-08-31

How to Cite

Riverón Ovalle, C. Ángel ., Massagué Martínez, L. M., & Nogueras Planas, A. I. (2017). THE PREPARATION OF THE PROFESSIONAL OF THE SPECIAL EDUCATION FOR THE WORK WITH THE FAMILY OF THE CHILDREN WITH NECESSITIES EDUCATIONAL SPECIAL INTELLECTUALS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(3), 13–24. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/624

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)