IMPORTANCE OF COLLABORATIVE WORK FOR THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE IN THE MARKETING AREA
Keywords:
knowledge construction; learning techniques; collaborative work.Abstract
The present work is a bibliographical research whose objective is the discussion and systematization of the elements, characteristics, responsibilities and main techniques of the Collaborative Work that contribute to the construction of the knowledge of the university students in the marketing race of the semipresencial modality. We discuss the role of the teacher, analyze cases in which collaborative learning was implemented as a strategy for learning and present thirty specific techniques organized in five broad categories, of which eight are recommended for the academic work of the Marketing career Of UED-UTEQ.
References
Álvarez, I. (2011). El aprendizaje colaborativo versión 2.0 (un análisis jurisprudencial realizado por futuros publicitas). IV Congreso Nacional de Innovación en Ciencias Jurídicas: Coordinación y planificación en los estudios de derecho, (pág. 732). Valladolid.
Barab, S., Thomas, M., Merrill, H. (2001). Online Learning: From Information Dissemination to Fostering Collaboration. Journal of Interactive Learning Research, 105-143.
Barkley, E. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Madrid: Ediciones Morata.
Glinz, P. (2005). Un acercamiento al trabajo colaborativo. Revista Iberoamericana de Eduacaión.
Gros B. y Silva J. (2006). El problema del análisis de las discusiones asincrónicas en el aprendizaje colaborativo mediado. Revista de Educación a Distancia.
Gunawardena, C. N.; Zittle, F. (1997). Social presence as a predictor of satisfaction within a computer mediated conferencing environment. American Journal of Distance Education, 11(3), 8.25.
Gunawardena, Ch. N.; Lowe, C.; Anderson, T. (1997). Analysis of a global online debate and the development of an interaction analysis model for examining social, construction of knowledge in computer conferencing. Journal Educational Computing Research, 17(4), 397-431.
Hsu, Wei-Yuan (2002). Online education on campus: Atechnological frames perspective on the process of technology appropriation. Unpublished Doctoral. Thesis, University of London, London.
Jacobs, G., Siowck, G “Learning cooperative learning via cooperative learning: A sourcebook of lesson plans for the teacher education” Kagan Cooperative Learning, San Clemente, CA, 1995.
Johnson, R. T., & Johnson, D. W., Action research: Cooperative learning in the science classroom. Science and Children (24), 31-32, 1986.
Maldonado, M. (2007). El trabajo colaborativo en el aula universitaria. Laurus, 263
Maldonado, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educación. Laurus, Septiembre-Noviembre, 158-180.
Monereo, C. y Durán, D. (2002). Entramados. Métodos de aprendizaje. Edebé, 9.
Scagnoli, N. (2006). El Aprendizaje Colaborativo en Cursos a Distancia. Investigación y Ciencia, 39-47.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Marco Fernando Villarroel Puma, Wendy Diana Carranza Quimi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.