THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FUNDAMENTALS ABOUT THE IDENTIFICATION OF SPORT TALENTS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION
Keywords:
Talent; Sporting talent; Physical education; Theoretical fundamentals.Abstract
The identification of sports talents is a complex process, which requires high pedagogical, psychological and technical-sports skills. The physical education that is developed in the schools is an ideal space to identify, from the early ages, those subjects who present potential characteristics for the sport practice of performance; however, the teacher does not always have the theoretical and methodological resources that allow him to objectively conceive this process. The article makes a systematization of the definitions of sports talents, contextualized to the physical school education; As well as a Vigotsky foundation in the identification of the sport talent. As a result of this theoretical systematization we propose twenty six methodological requirements that guide the physical education teacher in the development of the process of identification of sports talents
References
Alexander, P. (1995). Actitud Física Características Morfológicas, Composición Corporal. Pruebas estandarizadas en Venezuela. Instituto Nacional de Deportes. Caracas, Venezuela. Añó, V., (1997). Planificación y organización del entrenamiento juvenil. Madrid: Editorial Gymnos. Baur, J. (1993) Ricerca e promozione del talento nello sport. Rivista di Cultura Sportiva, suplemento a SdS, 28-29, p. 4-20 Bompa, T. (1987). La selección de atletas con talento. Revista de entrenamiento deportivo (2) 46-54. 1987. Constitución Política de la República del Ecuador, (2008: 172) Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. Microsoft Encarta (2007) Diccionario Manual de la Lengua Española (2007) Dorsch, F. (1981) ‘Diccionario de Psicología’. Barcelona: Editorial Herder.
Du Randt, R. (2008). Talent identification in sport: practices and issues. CME: Your SA Journal of CPD 26.7 352. Academic One File. Web. Disponible en: www. go.galegroup.com.bd.univalle.edu.co
Fernández, L. (2005) Bases metodológicas de la Iniciación y Especialización deportiva. En: Apuntes Congreso internacional de educación Física y Deporte .Cuernavaca. México.
García, J., Campos, J., Lizaur, P. & Abella. C. (2003). El talento deportivo formación de élites deportivas, Madrid: Editorial Gymnos. Hahn E. (1988). Entrenamiento con niños. Barcelona. Hernández, R. y Evngelio, M. (2012). Actividades en la preparación metodológica de los profesores en formación de educación física para seleccionar el talento deportivo en alumnos del segundo ciclo de las escuelas primarias del Municipio de Jovellanos. CD Monografías. Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos. Matanzas, Cuba. Labarrere, A. (1982). ‘Las capacidades’. En Josefina López Hurtado. Psicología General. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. Ley del Deporte, Educación Física y Recreación. (2010). Ecuador
Ministerio de Educación y Ministerio del Deporte. (2012). Actualización y Fortalecimiento Curricular de Educación General Básica y Bachillerato de la Educación Física. Ecuador. Noa, H. (2002). Un nuevo enfoque sobre los criterios de selección en el fútbol [en línea].Lecturas: Educación física y deporte. Año 8, No.48 (mayo 2002). Buenos Aires. Disponible en: http://www.efdeportes.com [Consultado el 18 de marzo de 2016]
Noa, H. (2013). El talento deportivo: Selección e iniciación al alto rendimiento. Cuba Ruiz, L.M. y Sánchez, F. (1997). Rendimiento deportivo: claves para la optimización del aprendizaje. Madrid: Editorial Gymnos. Soto, C.A.; Andújar, C. (2000) Reflexiones acerca del entrenamiento en la infancia y la selección de talentos deportivos. Disponible en: www.efdeportes.com.htm
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Jorge Luis Medranda Rojas , Rubén Castillejo Olán, Rita María Pérez Ramírez, Luis Aníbal Alonso Betancourt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.