THE HUMANIST FORMATION IN THE STUDENTS OF PEDAGOGICAL SCIENCES

Authors

  • Maikel José Ortiz Bosch Universidad de Granma
  • Joel López Rodríguez Universidad de Granma
  • Alexis Benancio Álvarez Cortés Universidad de Granma

Keywords:

training, humanism, humanist formation.

Abstract

The humanist formation is of vital they care for the success of the national project that is built in Cuba, because the society requires of men and worthy women that fight for the human being's total emancipation and concentrate its efforts on the achievement of the individual realization, starting from the constant fight for the common well-being. In this sense, the university should become a formative center, that is to say, in a scientific and humanist institution, able to conjugate the academic thing, the investigative thing, the cultural thing and the educational thing in an all harmonic in function of the man's integral formation. The society demands of the Education Superior roads and more attractive and more significant methods to endow the man of the knowledge, feelings, values and necessary convictions to develop a thought style and performance in function of the human well-being. For the achievement of this purpose it is required of a different, nearer humanism and experiential for the student, in which is manifested as active entity of the process starting from their conscious implication. The present article is been of the investigation project "The educational work in the initial formation of the professional of the education" and it offers some theoretical reflections related with the humanist formation as process that happens in the university, as well as the necessity of the search of methods and more attractive roads for its concretion in the educational practice.

Author Biographies

Maikel José Ortiz Bosch, Universidad de Granma

Licenciado. Master en Ciencias. Profesor Auxiliar. Aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor de la Disciplina Filosofía Marxista e Ideario Martiano. Universidad de Granma. Cuba.

Joel López Rodríguez, Universidad de Granma

Licenciado. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Profesor de la Disciplina Historia de Cuba. Jefe del proyecto de investigación Metodología para ejecutar la labor ideopolítica y reforzar la educación en valores. Especialista del Centro de Gestión y Evaluación de la Calidad de la Educación en Granma. Universidad de Granma. Cuba.

Alexis Benancio Álvarez Cortés, Universidad de Granma

Licenciado. Doctor en Ciencias Filológicas. Profesor Titular. Director del Centro de Estudios de la Educación de Granma Fausto Santiesteban Pons (CEdEG). Miembro del Tribunal Permanente Oriental de Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma. Cuba.

References

Alemany y Bolufer, J. (1935). Diccionario Enciclopédico Ilustrado de la Lengua Española. Barcelona: Ramón Sopena, S.A.

Álvarez de Zayas, C.M. (1993). La Universidad como Institución social. Sucre: Universidad Andina Simón Bolívar (en soporte electrónico).

Álvarez de Zayas, C.M. (1995). Metodología de la investigación científica. Santiago de Cuba: Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran" (en soporte electrónico).

Álvarez de Zayas, C.M. (1999). La escuela en la vida. La Habana: MES.

Arana, M. (1995). La renovación de la formación socio-humanista básica del ingeniero. Revista Cubana de Educación Superior. 15 (3).

Arana, M. (2002). La educación en valores en la formación profesional. En: Ética y Sociedad. Tomo II. La Habana: Editorial Félix Varela.

Chacón, N.L. (2006). La formación de valores morales. Propuestas de experiencias concretas. La Habana: Centro de Estudios Educacionales; ISPEJV.

Corominas, J. (1967). Breve Diccionario Etimológico de la Lengua Castellana. Madrid: Gredos.

Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. (2009) (en soporte electrónico).

Esquivel, N. H. (2004). ¿Por qué y para qué la formación humanista en la educación superior? Revista Ciencia Ergo Sum. Vol. 10, número 003. Noviembre 2003 - febrero 2004. Universidad Autónoma del Estado de México (en soporte electrónico).

Fuentes, H.C. (2000). Didáctica de la Educación Superior. Centro de Estudios de Educación Superior Manuel F. Gran, Universidad de Oriente (en soporte electrónico)

García, J. (2005). La comparación en el análisis literario. La Habana: Pueblo y Educación.

Gran diccionario enciclopédico español. (2012) (en soporte electrónico).

Guevara, E. (1988). El socialismo y el hombre en Cuba. La Habana: Editora Política.

Hernández, I. (2013). Concepción pedagógica del proceso de formación humanista para los estudiantes de la carrera de Medicina. Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Tesis en opción del grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior, Universidad de Pinar del Río.

Marx, C. (1972). Tesis sobre Feuerbach. En: Marx, C., Engels, F. y Lenin, V. Selección de textos. La Habana: Ciencias Sociales.

Marx, C. (1976). Crítica del derecho político hegeliano. La Habana: Ciencias Sociales.

Marx, C. y Engels, F. (1965). La sagrada familia. La Habana: Editora Política.

Mendoza, L. (2005). Formación humanista e interdisciplinariedad: hacia una determinación categorial. En: Mañalich Suárez, R y otros. Didáctica de las humanidades (pp. 83-87). La Habana: Pueblo y Educación.

Noel, E. (1986). Humanismo y Ética. En: El humanismo en México en vísperas del siglo XXI. Actas del Congreso celebrado del 22 al 25 de abril de 1986. Ciudad México (en soporte electrónico).

Ramos, G. (2000). Filosofía y actividad humana: significación para la formación humanística del profesional universitario de carreras técnicas. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Filosóficas. Universidad de Matanzas.

Romero, C.L. y Acosta, H. (2000). La formación de valores en la universidad: exigencias teórico-metodológicas. La Habana: Editorial Félix Varela.

Rosental e Iudin. (1975). Diccionario filosófico. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2016-05-19

How to Cite

Ortiz Bosch, M. J. ., López Rodríguez, J., & Álvarez Cortés, A. B. (2016). THE HUMANIST FORMATION IN THE STUDENTS OF PEDAGOGICAL SCIENCES . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 291–304. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/575

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)