THE HUMANIST FORMATION IN THE STUDENTS OF PEDAGOGICAL SCIENCES
Keywords:
training, humanism, humanist formation.Abstract
The humanist formation is of vital they care for the success of the national project that is built in Cuba, because the society requires of men and worthy women that fight for the human being's total emancipation and concentrate its efforts on the achievement of the individual realization, starting from the constant fight for the common well-being. In this sense, the university should become a formative center, that is to say, in a scientific and humanist institution, able to conjugate the academic thing, the investigative thing, the cultural thing and the educational thing in an all harmonic in function of the man's integral formation. The society demands of the Education Superior roads and more attractive and more significant methods to endow the man of the knowledge, feelings, values and necessary convictions to develop a thought style and performance in function of the human well-being. For the achievement of this purpose it is required of a different, nearer humanism and experiential for the student, in which is manifested as active entity of the process starting from their conscious implication. The present article is been of the investigation project "The educational work in the initial formation of the professional of the education" and it offers some theoretical reflections related with the humanist formation as process that happens in the university, as well as the necessity of the search of methods and more attractive roads for its concretion in the educational practice.
References
Alemany y Bolufer, J. (1935). Diccionario Enciclopédico Ilustrado de la Lengua Española. Barcelona: Ramón Sopena, S.A.
Álvarez de Zayas, C.M. (1993). La Universidad como Institución social. Sucre: Universidad Andina Simón Bolívar (en soporte electrónico).
Álvarez de Zayas, C.M. (1995). Metodología de la investigación científica. Santiago de Cuba: Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran" (en soporte electrónico).
Álvarez de Zayas, C.M. (1999). La escuela en la vida. La Habana: MES.
Arana, M. (1995). La renovación de la formación socio-humanista básica del ingeniero. Revista Cubana de Educación Superior. 15 (3).
Arana, M. (2002). La educación en valores en la formación profesional. En: Ética y Sociedad. Tomo II. La Habana: Editorial Félix Varela.
Chacón, N.L. (2006). La formación de valores morales. Propuestas de experiencias concretas. La Habana: Centro de Estudios Educacionales; ISPEJV.
Corominas, J. (1967). Breve Diccionario Etimológico de la Lengua Castellana. Madrid: Gredos.
Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. (2009) (en soporte electrónico).
Esquivel, N. H. (2004). ¿Por qué y para qué la formación humanista en la educación superior? Revista Ciencia Ergo Sum. Vol. 10, número 003. Noviembre 2003 - febrero 2004. Universidad Autónoma del Estado de México (en soporte electrónico).
Fuentes, H.C. (2000). Didáctica de la Educación Superior. Centro de Estudios de Educación Superior Manuel F. Gran, Universidad de Oriente (en soporte electrónico)
García, J. (2005). La comparación en el análisis literario. La Habana: Pueblo y Educación.
Gran diccionario enciclopédico español. (2012) (en soporte electrónico).
Guevara, E. (1988). El socialismo y el hombre en Cuba. La Habana: Editora Política.
Hernández, I. (2013). Concepción pedagógica del proceso de formación humanista para los estudiantes de la carrera de Medicina. Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Tesis en opción del grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior, Universidad de Pinar del Río.
Marx, C. (1972). Tesis sobre Feuerbach. En: Marx, C., Engels, F. y Lenin, V. Selección de textos. La Habana: Ciencias Sociales.
Marx, C. (1976). Crítica del derecho político hegeliano. La Habana: Ciencias Sociales.
Marx, C. y Engels, F. (1965). La sagrada familia. La Habana: Editora Política.
Mendoza, L. (2005). Formación humanista e interdisciplinariedad: hacia una determinación categorial. En: Mañalich Suárez, R y otros. Didáctica de las humanidades (pp. 83-87). La Habana: Pueblo y Educación.
Noel, E. (1986). Humanismo y Ética. En: El humanismo en México en vísperas del siglo XXI. Actas del Congreso celebrado del 22 al 25 de abril de 1986. Ciudad México (en soporte electrónico).
Ramos, G. (2000). Filosofía y actividad humana: significación para la formación humanística del profesional universitario de carreras técnicas. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Filosóficas. Universidad de Matanzas.
Romero, C.L. y Acosta, H. (2000). La formación de valores en la universidad: exigencias teórico-metodológicas. La Habana: Editorial Félix Varela.
Rosental e Iudin. (1975). Diccionario filosófico. La Habana: Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Maikel José Ortiz Bosch, Joel López Rodríguez, Alexis Benancio Álvarez Cortés
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.