STRATEGY FOR THE FORMATION OF DIALECTIC HOLISTIC KNOWLEDGE IN THE TEACHERS OF MEDICAL SCIENCES

Authors

  • Prudencio Eloy Caballero Peña Filial de Ciencias Médicas Puerto Padre, Las Tunas
  • Clara Noemí Goodridge Altabás Filial de Ciencias Médicas Puerto Padre, Las Tunas
  • María de los Ángeles Reyna González Universidad de Oriente
  • Jorge Montoya Rivera Universidad de Oriente

Keywords:

Holistic; Dialectic; Formation; Strategic; Knowledge.

Abstract

This investigation includes an integrative perspective of the problematic thing related to the formation of a dialectic holistic knowledge in the professors of the medical sciences in the context of the scientific pedagogic formation starting from the insufficiencies identified in this process in the educational stages in Puerto Padre Medical Sciences University, Las Tunas, andCuba. This study offers an strategy with diverse components as well as the interrelation of the develop categories. This topic supported theoretically in a pedagogical model of formation on the base of a philosophical conception– pedagogic that expresses the dialectic report of the configurations, link together, dimensions and the system of by relations of the activity, it is exposed also as the base of the development of the process, the existent contradiction between the scientific formation dialectic holistic to the educational physicians and the inconsistent results in the pedagogical functions, after the application of the strategy describes in the investigation, have can appreciate substantial advances in practice pedagogic of these educational, these results corroborated through two workshops of socialization with the presence of specialists and the sample that reveal the pertinence of the proposal in a process contextualized in the Medical Superior Education.

Author Biographies

Prudencio Eloy Caballero Peña, Filial de Ciencias Médicas Puerto Padre, Las Tunas

Licenciado en Historia y Ciencias Sociales, Especialista en Educación Superior, Profesor asistente, Filial de Ciencias Médicas Puerto Padre, Las Tunas, Cuba.

Clara Noemí Goodridge Altabás, Filial de Ciencias Médicas Puerto Padre, Las Tunas

Licenciada en Historia y Ciencias Sociales, Master en Ciencias de la Educación, Profesora asistente Filial de Ciencias Médicas, Puerto Padre, Las Tunas, Cuba.

María de los Ángeles Reyna González, Universidad de Oriente

Licenciada en Filosofía, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular, Universidad de Oriente, Cuba.

Jorge Montoya Rivera, Universidad de Oriente

Licenciado en Filosofía, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular Universidad de Oriente, Cuba.

References

Addine, F. (1998) Didáctica y Optimización del Proceso Enseñanza Aprendizaje. La Habana. Ed Pueblo y Educación

Ancízar, R. (2010) Investigación pedagógica y formación del profesorado. En: Revista Iberoamericana de Educación (OEI) Universidad de Caldas, disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/054Ancizar.PDF.(consultado 20 de Junio de 2015

Andrade, C. (2010) Formación docente e investigación educativa: dificultades para elaborar el diseño de Investigación, disponible en: http://www.revistakairos.org.

Añorga, J. (1990) El sistema de preparación de los profesores Universitarios. La Habana .Ed Pueblo y Educación

Caballero, P. (2013) Metodología Para la formación filosófica de los Docentes médicos desde el postgrado (CD- ROM) En: MEMORIAS DEL VIII TALLER INTERNACIONAL INNOVACION EDUCATIVA SGLO XXI Código FPP-02. Las Tunas.

Caballero, P. (2015) Modelación pedagógica de la formación científico profesional de los docentes médicos (CD- ROM) En: MEMORIAS DEL IX TALLER INTERNACIONAL INNOVACION EDUCATIVA SGLO XXI - V FORO IBEROAMERICANO DE ORIENTACION EDUCATIVA Código FPP-10 Las Tunas.

De La Flor, A. (2010). Propuesta de una concepción didáctica para la adecuación del plan de estudio y la formación de competencias profesionales generales en las carreras socio- humanistas de la modalidad semipresencial. Revista Pedagogía Universitaria Vol. XIV, No. 2, .22-25.

Fernández. A., y Núñez, J. (2003) El postgrado. La experiencia cubana. Conferencia Universidad de La Habana.

Franco, P.M. (2012) Elementos básicos para la orientación de contenidos en la Educación Médica Superior. EDUMECENTRO [Internet]. (1): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.edumecentro.sld.cu/pag/Vol4%281%29/orimaritza.html. (Consultado de enero de 2015)

Fuentes, H., y Álvarez de Zayas, C. (2003) El postgrado, cuarto nivel de Educación. Conferencia Santiago de Cuba.

González, M. (2006). La educación a distancia. Revista Humanidades Médicas Vol.15 No 2, 4-6.

Guerra, J. y otros. (2014) Intervención pedagógica para la dirección del trabajo Independiente en Morfo fisiología. EDUMECENTRO [Internet]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/ view/298/html3. (Consultado 30 Ene 2015).

Matos, E. (2007). Eje epistémico de la construcción científica. CEES. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Núñez, J. (2008). Conocimiento postgrado y sociedad. Conferencia. Universidad de La Habana.

Published

2016-08-31

How to Cite

Caballero Peña, P. E. ., Goodridge Altabás, C. N., Reyna González, M. de los Ángeles, & Montoya Rivera, J. (2016). STRATEGY FOR THE FORMATION OF DIALECTIC HOLISTIC KNOWLEDGE IN THE TEACHERS OF MEDICAL SCIENCES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(5), 121–130. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/541

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)