DEVELOPMENT OF ATTENTION AND ITS INVOLVEMENT IN LEARNING PROCESS

Authors

  • Ernesto Bayardo Flores Sierra Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Pichincha

Keywords:

Attention; Learning; Superior psychic functions.

Abstract

This article make an approach to the main characteristics of attention and as a higher form of behavior, like as a specifically human function, with reference to this approach to cultural-historical theory of Lev Vygotsky. We conducted at first a review of how the physiological-based social care is formed, and then turn to make a description of the qualities, types, manifestations of this superior function of behavior, ending this article with an analysis of the importance of attention to the development of the educational process.

Author Biography

Ernesto Bayardo Flores Sierra, Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Pichincha

Magister en Estudios de la Cultura (UASB). Psicólogo Clínico (UCE). Actualmente imparte la Cátedra de Escuelas y Enfoques de la Psicología II. Docente a tiempo completo Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Pichincha, Ecuador.

References

Gonobolin, F.N. (1984). La atención. En A. L. Smirlov, Psicología (págs. 177-200). México: Grijalbo.

Leontiev, A. (1984). Desarrollo de la psiquis: La conciencia humana. En A. L. Smirlov, Psicología (págs. 74-92). México: Grijalbo.

Liublinskaia, A. (1983), Desarrollo psíquico del niño. México D.F.: Grijalbo.

Luria, A. (1984). Lenguaje y comportamiento. Madrid: Ciencia.

Luria, A. (2000). Conciencia y lenguaje. Madrid: Visor.

Rubinstein, J. (1984). Principios de psicología general. México: Grijalbo.

Vygostki, L. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Vygotski, L. (2000). Obras Escogidas Tomo III. Madrid: Visor.

Vygotsky, L. (1966). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Edición revolucionaria.

Published

2016-12-02

How to Cite

Flores Sierra, . E. B. . (2016). DEVELOPMENT OF ATTENTION AND ITS INVOLVEMENT IN LEARNING PROCESS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(3), 187–200. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/502

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones