GENERATING AND EVALUATING THE LEARNING ENVIRONMENT FOR THE FORMATION OF TEACHERS THOUGH CASE STUDY AND SIMULATION OF PEDAGOGICAL INNOVATION IN NATURAL SCIENCES
Keywords:
generation, evaluation, environment, learningAbstract
This project has as aim to adapt innovative significant pedagogical experiences for the teaching of developed sciences in scholar institutions in Bogotá for generating, implementing and evaluating a curricular program as a workshop in service course. The workshop course is sustained methodologically in the designed and development of learning environment based on case study of pedagogical and learning innovation from problematic situations which are key in the environment the didactic of sciences: contemporary epistemology of sciences, objectives for the teaching of sciences, representational re-description, students’ project of investigations, and integration of the ICTs in the teaching-learning process.
References
Aguerrondo, Inés (1991): Innovaciones y calidad de la educación. En: Revista latinoamericana de innovaciones educativas. Buenos Aires. Bencze, L., Hewitt, J. & Pedretti, E. (2000): Multi-media Case Studies in Pre-service Science Education: Linking Practice to Theory. A paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association (AERA), April 24, 2000, New Orleans, LA. Bermúdez, et al, 1994, R. Et al. (1994) Diagnóstico sobre la formación inicial y permamente del profesorado de ciencias en los paises Iberoamericanos. Madrid:MEC y OEI Bordas de Rojas, Nerva. (1991): Innovación educativa y cultura. En: Revista latinoamericana de innovaciones educativas, Buenos Aires. Briscoe (1991). The dynamic interactions among beliefs, role metaphors and teaching practices. A case study of teacher change. Science Education Herreid, Clyde Freeman. (2005): Using case studies to teach science. Education: classroom methodology. American Institute of Biological Sciences. Hernandez , C.A. Aproximación a un Estado del Arte de la Investigación en la Enseñanza de las Ciencias en Colombia en M. Henao y J. O. Castro. Estados del arte de la investigación y pedagogía en Colombia. Bogotá: COLCIENCIAS – SOCOLPE. Hewitt, J., Pedretti, E., Bencze, L. & Jiwani, A. (2004): Using video cases to promote introspection among preservice teachers. A paper presented at the annual conference of the American Educational Research Association, April 12-16, 2004, San Diego, CA. Pedretti, E., Bencze, L., Hewitt, J., Jiwani, A. & van Oostveen, R. (2004): Teaching and learning about Science, Technology, Society and Environment (STSE) perspectives through case methods in teacher education. A paper presented at the annual conference of the American Educational Research Association, April 12-16, 2004, San Diego, CA.
Uson Jaeger, Aurelio (Compilador,) “Construcción de Mundos Posibles para la Enseñanza de las Ciencias: tres experiencias de innovación e investigación de aula en básica secundaria”. Bogotá: IDEP-MALOKA 2004.
Uson Jaeger, Aurelio (Compilador) “Emociones y Razones para Innovar en la Enseñanza de las Ciencias”. Bogotá: IDEP-Universidad Pedagógica Nacional, Universidad Nacional de Colombia, Universidad de los Andes, Instituto Alberto Merani, CED Isabel II, CED Gerardo Paredes. 2003.
Vogliotti, Ana; y Macchiarola, Viviana. (2003): Teorías implícitas, innovación educativa y formación profesional de docentes. En: www.unap.cl/~jsalgado/documentos/timplicinnovy formprof.pdf Wang, HsingChi A.; Thompson, Patricia; Shuler, Charles; Harvey, LaNelle. (1999): Problem-based learning approach for science teachers. Professional Development. Yoon, S., Pedretti, E., Bencze, L, Hewitt, J., van Oostveen, R. & Perris, K. (2002): Using case methods in pre-service teacher development: Influences on agency, practice and community-building. A presentation at the annual conference of the American Educational Research Association, April 1-5, 2002, New Orleans, LA.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Aurelio Heinz Usón Jaeger, Claudia Teresa Bustos Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.