EPISTEMOLOGY OF ECUADORIAN UNIVERSITY HUMANISTIC FORMATION FOCUSED ON GENDER

Authors

  • Tania Vizcaíno Cárdenas Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Edwin Lasluisa Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Jorge Montoya Rivera Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Elsi Amalia Ferrer Carbonell Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa, Holguín

Keywords:

Humanistic formation; University formation; gender focused; epistemology.

Abstract

This article describes the dynamics of the university humanistic formation focused on gender; the aim is to provide the process university students formation with the epistemology to guide it. There searched analysis method was suitable to examine the Ecuadorian legislation context. The results of this research may contribute to the integral formation of the study subject providing at the same time evidence of the social relevance in the face of the humanistic and gender formation.

Author Biographies

Tania Vizcaíno Cárdenas , Universidad Técnica de Cotopaxi

Master en Ciencias de la Educación, Planificación de Instituciones de Educación Superior

Jorge Montoya Rivera, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Profesor Titular de la Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba

Elsi Amalia Ferrer Carbonell, Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa, Holguín

Profesora Titular del Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa, Holguín Cuba

References

Cabral, B. E., & García, C. T. (1997). El género. Una categoría de análisis crítico para repensar las relaciones sociales entre los sexos.

Constitución del Ecuador, (2008). Montecristi. Disponible en: http://www.pichincha.gob.ec/phocadownload/leytransparencia/literal_a/normasderegulacion/constitucion_republica_ecuador_2008.pdf

CRES. (2008). Declaración final Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. Obtenido de http://www.universidad.edu.co/index.php?option=com_content&task=view&id=385&Itemid=199

Delors, J. (1996) "La educación encierra un tesoro", Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI, Barcelona, Santillana-UNESCO.

Engels y Marx, en Lenin, V. I. I. (1986). Federico Engels. Progreso. Disponible en: http://jceml.info/antiguo/wp-content/uploads/2012/01/Federico-Engels.pdf

Facio, Alda. (1992). Cuando el género suena cambios trae, 1a. ed. - - San José, C.R.: ILANUD, ISBN - 9977 - 25. 029 – 4

Giraldo, Octavio. (1972). El Machismo como fenómeno psicocultural, Revista Latinoamericana de Psicología, volúmen 4, número 3, ISSN: 0120-053.

http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/1912/b15150434.pdf?sequence=1

Lagarde, Marcela (1997). Género y Feminismo, horas y horas. Editorial, España página 3.

Lagarde, Marcela. (s.f.). Identidad Genérica y Feminismo, en Ana Salazar (2011), Género, teoría y método, ISBN: 978-607-491-647-1, México, página 21.

Lamas, Marta.(1996). Usos dificultades y posibilidades de la categoría de género en, El Género: La construcción cultural de la diferencia sexual, México.

Larrea, Elizabeth. (2013). El Sistema de Educación Superior para la sociedad del Buen Vivir, basada en el conocimiento. Recuperado de: http://repositorio.ucsg.edu.ec/bitstream/123456789/533/1/T-UCSG-POS-MES-9.pdf

Ley Orgánica de Educación Superior (2010). Ecuador, Disponible en: http://planipolis.iiep.unesco.org/upload/Ecuador/Ecuador_Ley_organica_educacion_superior.pdf

López, Fernando (2009), El análisis de contenido como método de investigación, Revista educación 4 Universidad de Huelva, Obtenido de: Modelo Educativo de la Universidad Técnica de Cotopaxi. Documento en digital.

Pizzul, M. E. (2013). La Formación Humanística fin esencial de la Universidad. Recuperado de http://www.ufasta.edu.ar/biblioteca/files/2013/02/La-formaci%C3%B3n-human%C3%ADstica.pdf

Plan Nacional del Buen Vivir (2013-2017). Secretaría Nacional de Planificación. Ecuador. Disponible en: http://www.cooperacioninternacional.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/03/Resumen-Plan-Nacional-Buen-Vivir-espa%C3%B1ol.pdf

Posada, María Cecilia. (1993). La Formación Humanista, un nuevo rumbo de las humanidades en la universidad, Universidad Pontificia Bolivariana, Revista Pensamiento Humanista, ISBN 0122-2158.

Quishpe, Andrés. (2015), La universidad que tenemos vs. la universidad que queremos, Ecuador Libre Red. Disponible en: http://www.ecuadorlibrered.tk/index.php/ecuador/politica/3184-la-universidad-que-tenemos-vs-la-universidad-que-queremos

Reglamento de Régimen Académico, Ecuador. Disponible en: http://www.ces.gob.ec/gaceta-oficial/reglamentos

Sordo, Pilar. (2010), ¡Viva la diferencia! y el complemento también. Grupo Planeta Spain, Buenos Aires.

Tubino, Fidel. (2013). Formación Humanista para el Desarrollo Humano. Recuperado de: http://red.pucp.edu.pe/wp-content/uploads/biblioteca/090711.pdf

Published

2016-03-03

How to Cite

Vizcaíno Cárdenas , . T. ., Lasluisa, E., Montoya Rivera, J., & Ferrer Carbonell, E. A. (2016). EPISTEMOLOGY OF ECUADORIAN UNIVERSITY HUMANISTIC FORMATION FOCUSED ON GENDER. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(1), 1–8. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/451

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>