A DIDACTIC PROPOSAL TO PERFECT THE COMPUTATIONAL ALGORITHMIZATION

Authors

  • Antonio Salgado Castillo Hospital General Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso. Santiago de Cuba.
  • Isabel Alonso Berenguer Departamento de Matemática. Facultad de Matemática y Computación. Universidad de Oriente.
  • Alexander Gorina Sánchez Filial Universitaria Contramaestre. Universidad de Oriente.

Keywords:

Algorithmization; problems solving; computational programming; teaching programming.

Abstract

In this article is proposed a didactics procedures system for improving computational algorithmization, which enhances a dual modelling (mathematical and computational) that characterizes the solving computer programming problems. The system was structured in four procedures: logical-mathematical construction, mathematical-algorithmic orientation, algorithmic – generalizing structure and algorithmic-computational validation, which favour the development of an algorithmic-computational thinking. The feasibility and relevance of the system was confirmed by performing a pedagogical experiment. The statistical analysis in this experiment showed that this system provides sufficient evidence about their ability to improve the algorithmization process and develop an algorithmic-computational thinking in students who are new to programming.

Author Biographies

Antonio Salgado Castillo , Hospital General Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso. Santiago de Cuba.

Licenciado en Ciencia de la Computación. Máster en Neurociencias. Doctorante en Ciencias Pedagógicas. Hospital General Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso. Cuba.

Isabel Alonso Berenguer, Departamento de Matemática. Facultad de Matemática y Computación. Universidad de Oriente.

Licenciada en Matemática. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Departamento de Matemática. Facultad de Matemática y Computación. Universidad de Oriente. Cuba.

Alexander Gorina Sánchez, Filial Universitaria Contramaestre. Universidad de Oriente.

Licenciado en Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Departamento de Contabilidad y Finanzas. Filial Universitaria Contramaestre. Universidad de Oriente. Cuba.

References

Al-Imamy, S., Alizadeh, J. y Nour, M. A. (2006). On the Development of a Programming Teaching Tool: The Effect of Teaching by Templates on the Learning Process. In Journal of Information Technology Education, 2006, 5: pp.271 – 283.

Arellano, J. J., Nieva, O. S., Solar, R. y Arista, G. (2012). Software para la enseñanza-aprendizaje de algoritmos estructurados. Revista Iberoamericana de Educación en Tecnología y Tecnología en Educación, 2012, (8): pp.23 – 33.

Arellano, N., Fernandez, J., Rosas, M. V. y Zuñiga, M. E. (2014). Estrategia metodológica de la enseñanza de la programación para la permanencia de los alumnos de primer año de Ingeniería Electrónica. Revista Iberoamericana de Educación en Tecnología y Tecnología en Educación, 2014, (13): pp.55 – 60.

Davis, H. C., Hugh, C. y White, S. (2011). The personalization of a learning environment: student-led connections online and offline. At HEA Enhancement Academy Team Leaders Meeting in May 2011, University of Southampton, 25 – 26 May 2011. Recuperado de: http://eprints.soton.ac.uk/272349/

Faouzia, B. y Mostafa, H. (2007). Utilisation des NTICs pour l’apprentissageet l’autoévaluation de l’algorithmique. SETIT 2007, 4th International Conference: Sciences of Electronic, Technologies of Information and Telecommunications. TUNISIA, 2007, Marzo 25 – 29.

Ferreira, A. y Rojo, G. (2005). Enseñanza de la programación. En Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 2006, 1(1): pp.1 – 8. Recuperado de: http://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/numero-1.htm

González, W., Estrada, V. y Martínez, M. (2006). Contribución al desarrollo de la creatividad a través de la enseñanza de la programación. En Revista Pedagogía Universitaria, 2006, 9 (3) Recuperado de: http://169.158.24.166/texts/pd/1894/04/3/189404308.pdf

Guibert, N., Guittet, L. y Girard, P. (2006) Performances et usages d’ un environnement d’apprentisage de la programmation basé sur exemple. ERGO'IA, 2006, pp.103–110. Recuperado de: http://www.lisi.ensma.fr/fr/equipes/idd/publications.html

Kordakia, M., Miatidisb, M. y Kapsampelisa, G. (2008). A computer environment for beginners’ learning of sorting algorithms: Design and pilot evaluation. En Revista Computers & Education, Volumen 51, No. 2, Septiembre 2008, pp. 708 – 723.

Luna, C., Pedemonte, M., Viera, M. y Fraschini, E. (2007). Organización para un curso de programación en un contexto de masividad. Resultados tras experiencia de 4 años. Revista Iberoamericana de Educación en Tecnología y Tecnología en Educación, 2007, (2): pp.83 – 91.

Martínez, S. y Fariñas, J. L. (2012). La competencia elaborar programas informáticos desde el proceso de enseñanza – aprendizaje de la disciplina lenguaje y técnicas de programación. En Revista Didasc@lia, 2012, 3(2): pp.125 – 144.

Novara, P. (2012). PseInt. Recuperado de: http://pseint.sourceforge.net

Pérez, R. (2009). Una herramienta y técnica para la enseñanza de la programación. Recuperado de: http://campusv.uaem.mx/cicos/imagenes/memorias/ 6tocicos2008/Articulos/Cartel%206.pdf

Polya, G. (2004). How to Solve It. Princeton Science Library Edition, 2004.

Ramos de Melo, F., Flôres, E. L., Diniz de Carvalho, S., Gonçalves de Teixeira, R. A., Batista, L. F. y Renato de Sousa, G. (2014). Computational organization of didactic contents for personalized virtual learning environments. En Revista Computers & Education. Volumen 79, Octubre 2014, pp. 126 – 137.

Salgado, A., Alonso, I., Gorina, A. (2014). Ejemplificación de la solución algorítmica de problemas de programación computacional. En Revista Didasc@lia, 2014, 5 (4): pp.15–36. Recuperado de: http://ojs.uo.edu.cu/index.php/Didascalia/article/download/4499/3787

Salgado, A., Alonso, I., Gorina, A. y Tardo, Y. (2013). Lógica algorítmica para la resolución de problemas de programación computacional: una propuesta didáctica. En Revista Didasc@lia, 2013, 4 (1): pp. 57 – 76. Recuperado de: http://revistas.ojs.es/index.php/didascalia

Salgado, A., Gorina, A. y Alonso, I. (2013). Modelo de la dinámica lógico-algorítmica para la resolución de problemas de programación computacional. En Revista Educare, 2013, 17 (1): pp. 27-51. Recuperado de: http://revistas.upel.edu.ve/index.php/educare/article/view/1071/384

Siegel, S. (1972). Diseño experimental no paramétrico aplicado a las ciencias de la conducta. Cuba, Editorial Revolucionaria, 1972. pp. 143 – 155.

Soler, Y., Frías, I., Linares, M. J., Rodríguez E. A. y Lezcano, M. (2008). Mapa conceptual tipos abstractos de datos y sistema de visualización de programas SVP – SUBC: herramientas eficaces en la formación virtual del ingeniero informático. Congreso Virtual Iberoamericano de Calidad en Educación a Distancia. Recuperado de: http://es.scribd.com/doc/21739903/RD14.Pág.1 – 13.

Tan, J., Guo, X., Zheng, W. y Zhong, M. (2014). Case – based teaching using the Laboratory Animal System for learning C/C++ programming. En Revista Computers & Education. Volumen 77, Agosto 2014, pp. 39 – 49.

Wang, J., Mendori, T y Xiong, J. (2014). A language learning support system using course – centered ontology and its evaluation. En Revista Computers & Education. Volumen 78, Septiembre 2014, pp. 278 – 293.

Published

2015-12-22

How to Cite

Salgado Castillo , A. ., Alonso Berenguer, I., & Gorina Sánchez, A. (2015). A DIDACTIC PROPOSAL TO PERFECT THE COMPUTATIONAL ALGORITHMIZATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(4), 149–170. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/411

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)