EVALUATIVE PRACTICE OF UNIVERSITY TEACHER: CONTRADICTIONS AND IMPLICATIONS IN FUTURE PROFESSIONAL PREPARATION

Authors

  • Diana Flores Noya Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
  • María de los Ángeles Reyna González Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
  • Mayra Rodríguez del Valle Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Keywords:

learning assessments; teacher’s formation; university teacher formation.

Abstract

Universities are educative institutions that give a service, specifically, the teaching function. Teachers are responsible for preparing the human material which is required by the society. That is why they should have certain characteristics, such as: To get by the theoretical and practical aspect of the subject they are teaching, attitude to develop the teaching tasks, a sound evaluation training which allow them to select the correct techniques and strategies according to the learning evaluation area. It is necessary to point it out that it constitutes one of the less addressed areas into the teaching process. The evaluation practice in college teacher’s formation is complex, and it is plenty high of contradictions that in a direct or indirect way make a socio-educative impact. In that sense, it has established some considerations to be taken into account from an argumentative-scientific speech, to identify these contradictions and its social impact.

Author Biography

María de los Ángeles Reyna González, Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Departamento de Filosofía Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Artiles, I., Mendosa, A. & Tandron, E. (2008) La Práctica evaluativa en el modelo de la Universidad Cubana: Estrategias metodológicas y su implementación. REVISTA EDUCACIÓN Y FUTURO DIGITAL. (mayo) 1-9 [en linea] Disponible en: www.cesdonbosco.com/revista/tematicas/articulos2008/mayo08/ilianaartiles.pdf. (Consultado en mayo de 2008)

Bravo, J.,Vásquez, F. & Galaban, g (s/f) La práctica evaluativa: Extensiones al sistema educativo universitario y sus niveles de formación. REVISTA EL HOMBRE Y LA MÁQUINA 31 (julio-diciembre) 8-23 [en linea] Disponible en: www.redalyc.org/pdf/478/47803102.pdf. (Consultado en Noviembre de 2011)

Castillo, S., Cabrerizo, J. (2003) Evaluación y medición educativa. Madrid, Editorial McGrawHill.

UNESCO, Conferencia Mundial sobre la Educación Superior - 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo disponible en: http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf

LEY DE UNIVERSIDADES (1970).Gaceta oficial Nº 1429 de la República de Venezuela.

UNESCO, Conferencia Mundial sobre Educación superior. La Educación en el siglo XXI Visión y Acción 9 de Octubre de 1998. Disponible en http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration spa.htm (Consultado en Noviembre de 2011)

Santos, M. (2007). La Evaluación como aprendizaje: una flecha en la diana. Buenos Aires, Editorial Bonum.

Suárez, M. (2006) El saber pedagógico de los profesores de la Universidad de los Andes y sus implicaciones en la enseñanza. [Trabajo de Grado para optar al título de Doctor en Pedagogía] Disponible en: http://hdl.handle.net/10803/8922 (Consultado en Marzo de 2015)

Balbos de S, J. (Abril 2008).Propuesta de Formación Académica Basada en Competencias. (CD-ROOM) En: MEMORIA DEL I ENCUENTRO INTERINSTITUCIONAL DE EXPERIENCIAS EN FORMACIÓN Y ACTUALIZACIÓN DEL PROFESOR UNIVERSITARIO. Caracas.

Published

2015-12-22

How to Cite

Flores Noya, D. ., Reyna González, M. de los Ángeles, & Rodríguez del Valle, M. (2015). EVALUATIVE PRACTICE OF UNIVERSITY TEACHER: CONTRADICTIONS AND IMPLICATIONS IN FUTURE PROFESSIONAL PREPARATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(4), 33–44. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/402

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.