HOLISTIC-CONFIGURATIONAL MODEL FOR TEMPERANCE EDUCATION OF STUDENTS FROM TEACHING CAREERS
Keywords:
temperance education; Holistic-Configurational Theory; Conscious Processes; teaching careers.Abstract
During the training process of students in teaching careers, the temperance education is included as a dimension of health education, which are the avenues for the development of adequate risk perception regarding the excessive consumption of alcoholic beverages and in fact part of its future work in promoting health in different educational institutions in which evolves professionally. The article sets the theoretical foundations for modeling the temperance education process and its modeling is done from the Holistic-Configurational Theory of Conscious Processes.
References
Brown, J., A. Collins y P. Duguid (1989). Situated Cognition and the culture of learning. Educational Researcher. 18(1), pág. 33-42.
Castellanos Simons, Doris (et. al) (2002). Aprender y enseñar en la escuela. Una concepción desarrolladora. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Fuentes González, Homero Calixto y et, al (2004). La Teoría Holístico Configuracional en los Procesos Sociales. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente. Centro de Estudio de Educación Superior Manuel F. Gran. [Soporte digital]. 95.
Habermas, Jürgen (1987). Teoría de la acción comunicativa [1981]. Taurus, Madrid. ISBN 8430603417.
Lave, J. y E. Wenger (1991). Situated Learnig Legitimate Peripheral Participation. USA, Cambridge University Press.
Leontiev, A.N. (1979) La actividad en la Psicología. Ciudad de La Habana: Editorial de Libros para la Educación. Ministerio de Educación.
Lescay Blanco, D.M. (2012). Alternativa Educativa para la formación analcohólica de los escolares primarios del segundo ciclo a través de las actividades extraescolares. Tesis en opción al: título académico de Máster en Investigación Educativa. Santiago de Cuba. Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García.
Lescay Blanco, D.M.; Romero Pacheco, E.V.; Mestre Gómez, U.; Carvajal Rodríguez, C.A. (2015). La Educación Antialcohólica de los estudiantes de carreras pedagógicas. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE). ISSN 1390-9010. Vol III. No. 2-2015 (Mayo-Agosto) pp. 57-78. Vicerrectorado Académico de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador.
Lescay Blanco, Dayana Margarita, Eumelia Victoria Romero Pacheco y Ulises Mestre Gómez (2015). La Educación Antialcohólica como promoción de un estilo de vida sano entre los estudiantes de carreras pedagógicas en la provincia Santiago de Cuba. Código EVS-02 en el CD-ROM de Memorias del IX Taller Internacional Innovación Educativa–Siglo XXI y V Foro Iberoamericano de Orientación Educativa. ISBN: 978-959-16-2453-6. Las Tunas, Cuba. 26 – 29 de mayo del 2015
Pascual Betancourt, P.J. (2005). Trabajo Preventivo relacionado con el uso indebido de drogas. Folleto metodológico dirigido al personal docente. Ministerio de Educación.
Salomón, G. (1979). Interaction of media, cognition and learning. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Silvestre Oramas, Margarita y José Zilberstein Toruncha (2000). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Torres, M. (et. al) (2007). “Alcohol y juventud”: una propuesta didáctica transversal para secundaria. España. Universidad de las Palmas de Gran Canaria.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Dayana Margarita Lescay Blanco, Eumelia Victoria Romero Pacheco, Ulises Mestre Gómez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.