HOLISTIC-CONFIGURATIONAL MODEL FOR TEMPERANCE EDUCATION OF STUDENTS FROM TEACHING CAREERS

Authors

  • Dayana Margarita Lescay Blanco Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba
  • Eumelia Victoria Romero Pacheco Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba
  • Ulises Mestre Gómez Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Keywords:

temperance education; Holistic-Configurational Theory; Conscious Processes; teaching careers.

Abstract

During the training process of students in teaching careers, the temperance education is included as a dimension of health education, which are the avenues for the development of adequate risk perception regarding the excessive consumption of alcoholic beverages and in fact part of its future work in promoting health in different educational institutions in which evolves professionally. The article sets the theoretical foundations for modeling the temperance education process and its modeling is done from the Holistic-Configurational Theory of Conscious Processes.

Author Biographies

Dayana Margarita Lescay Blanco, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba

Profesora de Química del Departamento de Ciencias Naturales en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Máster en Investigación Educativa por el IPLAC. Aspirante a Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Auxiliar.

Eumelia Victoria Romero Pacheco, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba

Profesora de Geografía del Departamento de Ciencias Naturales en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Es Doctora en Ciencias Geográficas y Profesora Titular. Ha fungido como profesora principal de la disciplina Geografía Regional, Jefa de la Cátedra Honorífica de Educación Ambiental. E-mail:

Ulises Mestre Gómez, Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Licenciado en Educación, Especialidad Física. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de Dinámica del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Más de veinticinco años como profesor universitario. Miembro del Tribunal Permanente de Doctorado con sede en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Santiago de Cuba. Miembro de la Junta de Acreditación Nacional del Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. Responsable del Grupo de Aprendizaje en Ciencias adscrito a la Red Iberoamericana de Cátedras UNESCO en el tema "Educación Científica".

References

Brown, J., A. Collins y P. Duguid (1989). Situated Cognition and the culture of learning. Educational Researcher. 18(1), pág. 33-42.

Castellanos Simons, Doris (et. al) (2002). Aprender y enseñar en la escuela. Una concepción desarrolladora. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Fuentes González, Homero Calixto y et, al (2004). La Teoría Holístico Configuracional en los Procesos Sociales. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente. Centro de Estudio de Educación Superior Manuel F. Gran. [Soporte digital]. 95.

Habermas, Jürgen (1987). Teoría de la acción comunicativa [1981]. Taurus, Madrid. ISBN 8430603417.

Lave, J. y E. Wenger (1991). Situated Learnig Legitimate Peripheral Participation. USA, Cambridge University Press.

Leontiev, A.N. (1979) La actividad en la Psicología. Ciudad de La Habana: Editorial de Libros para la Educación. Ministerio de Educación.

Lescay Blanco, D.M. (2012). Alternativa Educativa para la formación analcohólica de los escolares primarios del segundo ciclo a través de las actividades extraescolares. Tesis en opción al: título académico de Máster en Investigación Educativa. Santiago de Cuba. Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García.

Lescay Blanco, D.M.; Romero Pacheco, E.V.; Mestre Gómez, U.; Carvajal Rodríguez, C.A. (2015). La Educación Antialcohólica de los estudiantes de carreras pedagógicas. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE). ISSN 1390-9010. Vol III. No. 2-2015 (Mayo-Agosto) pp. 57-78. Vicerrectorado Académico de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador.

Lescay Blanco, Dayana Margarita, Eumelia Victoria Romero Pacheco y Ulises Mestre Gómez (2015). La Educación Antialcohólica como promoción de un estilo de vida sano entre los estudiantes de carreras pedagógicas en la provincia Santiago de Cuba. Código EVS-02 en el CD-ROM de Memorias del IX Taller Internacional Innovación Educativa–Siglo XXI y V Foro Iberoamericano de Orientación Educativa. ISBN: 978-959-16-2453-6. Las Tunas, Cuba. 26 – 29 de mayo del 2015

Pascual Betancourt, P.J. (2005). Trabajo Preventivo relacionado con el uso indebido de drogas. Folleto metodológico dirigido al personal docente. Ministerio de Educación.

Salomón, G. (1979). Interaction of media, cognition and learning. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Silvestre Oramas, Margarita y José Zilberstein Toruncha (2000). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Torres, M. (et. al) (2007). “Alcohol y juventud”: una propuesta didáctica transversal para secundaria. España. Universidad de las Palmas de Gran Canaria.

Published

2015-10-08

How to Cite

Lescay Blanco, D. M. ., Romero Pacheco, E. V., & Mestre Gómez, U. (2015). HOLISTIC-CONFIGURATIONAL MODEL FOR TEMPERANCE EDUCATION OF STUDENTS FROM TEACHING CAREERS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(3), 163–174. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/388

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>