MOTIVATION FOR LEARNING IN STUDENTS FROM ADULT EDUCATION

Authors

  • Alberto Genaro Núñez Rosabal Universidad de Ciencias Pedagógicas “Blas Roca Calderío”
  • María Alonso Barroso Universidad de Ciencias Pedagógicas “Blas Roca Calderío

Keywords:

motivation; meaningful learning; adult education.

Abstract

The motivation is a mechanism and a condition for the learning and the development and it is also one of its results. The adults for their characteristic psychosocial derived of their list in the society, frequently they discourage from the study, for that that to achieve results in their learning, and it is indispensable to stimulate the motivation. Presently article the results of the personal experience of their authors are presented in the Education of Adults. It has as objective to present some methodological recommendations you can contribute to the stimulation of the motivation for learning starting from the significant character that has the teaching content for the students of the Education of Adults on how. It is remarked the mature student's characterization psychosocial, the professor's paper and the society to achieve their motivation for the learning keeping in mind the linking of the content of the class with the life, with their experience and with the acquired knowledge previously. A synthesis of the results is exposed achieved in the application of the methodological recommendations elaborated for the stimulation motivation in the process of the housewives' learning in a municipality of the county Granma taken as sample.

Author Biographies

Alberto Genaro Núñez Rosabal , Universidad de Ciencias Pedagógicas “Blas Roca Calderío”

Máster en Ciencias de la Educación. Profesor del nivel Superior Especialidad Física. Profesor Asistente de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Blas Roca Calderío” en Granma. Aspirante del Doctorado en Ciencias Pedagógicas. Cuba.

María Alonso Barroso, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Blas Roca Calderío

Máster en Ciencias de la Educación. Licenciado en Educación Especialidad Ciencias Sociales. Profesor Auxiliar de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Blas Roca Calderío” en Granma. Aspirante del Doctorado en Ciencias Pedagógicas. Cuba.

References

Addine, F. y otros. (1999). Didáctica y optimización del proceso de enseñanzaaprendizaje.

La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC).

(Material en soporte electrónico).

Álvarez de Zayas, C.M. (2000). La escuela en la vida. Monografía. (Material en soporte

electrónico).

Bastides, G. (2004). Psicología Comunitaria. Universidad Técnica de Abastos. Ecuador.

Bedoya, M. (1995). Motivación, Trabajo y Éxito. Colección Humanitas. Ed. Venezolana,

C. A. Mérida, 1995. 77 p.

Canfux, J. (1988). Evaluación de la experiencia cubana de educación y alfabetización

en América Latina y el Caribe. UNESCO. OREALC. Brasilia, Brasil (del 18 al 22 de

marzo de 1987). Santiago de Chile.

Canfux, J. (2005). Conferencia. Retos de la Pedagogía de adultos en el mundo

contemporáneo. La Habana.

Chávez, J.A. (1995). Principales tendencias de las teorías educativas en América Latina

y su periodización. Educarte No. 18. Cali primer semestre; 1995.

Colectivo de autores. (1984). Pedagogía. La Habana. Ed. Pueblo y Educación. 547p.

Colectivo de autores. (2005). Retos de la pedagogía de adultos en el mundo

contemporáneo. La Habana: IPLAC.

Del Toro, M. (2002). Concepción didáctica sobre las estrategias de orientación

psicológica. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Tesis en Opción al Grado

Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Freire, P. (1983). Pedagogía del Oprimido 30ª Edición 1983.

Hernández, V., León, J. (2007). Actividad Pedagógica y Didáctica de la Educación de

Jóvenes y Adultos. La Habana Ed. Pueblo y Educación.

Moreno M.J. (2006). Motivación y estimulación motivacional en el proceso de

enseñanza-aprendizaje, La Habana: Ed. Academia.

Petrovski, A.V. (1982). Psicología General, La Habana: Ed. Pueblo y Educación. 593 p.

Romero, O. (1985). Motivación y Rendimiento del Estudiante evaluación al Profesor.

Laboratorio de Psicología. Universidad Los Andes. N° 59. Mérida. 22 p.

Silvestre, M.; Zilberstein, J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana:

Ed. Pueblo y Educación.

Turner L. Chávez J. (1989). Se aprende a aprender, La Habana: Ed. Pueblo y

Educación. p.8.

Published

2014-12-20

How to Cite

Núñez Rosabal , A. G. ., & Alonso Barroso, M. (2014). MOTIVATION FOR LEARNING IN STUDENTS FROM ADULT EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(4), 289–302. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/337

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.