MOTIVATION FOR LEARNING IN STUDENTS FROM ADULT EDUCATION
Keywords:
motivation; meaningful learning; adult education.Abstract
The motivation is a mechanism and a condition for the learning and the development and it is also one of its results. The adults for their characteristic psychosocial derived of their list in the society, frequently they discourage from the study, for that that to achieve results in their learning, and it is indispensable to stimulate the motivation. Presently article the results of the personal experience of their authors are presented in the Education of Adults. It has as objective to present some methodological recommendations you can contribute to the stimulation of the motivation for learning starting from the significant character that has the teaching content for the students of the Education of Adults on how. It is remarked the mature student's characterization psychosocial, the professor's paper and the society to achieve their motivation for the learning keeping in mind the linking of the content of the class with the life, with their experience and with the acquired knowledge previously. A synthesis of the results is exposed achieved in the application of the methodological recommendations elaborated for the stimulation motivation in the process of the housewives' learning in a municipality of the county Granma taken as sample.
References
Addine, F. y otros. (1999). Didáctica y optimización del proceso de enseñanzaaprendizaje.
La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC).
(Material en soporte electrónico).
Álvarez de Zayas, C.M. (2000). La escuela en la vida. Monografía. (Material en soporte
electrónico).
Bastides, G. (2004). Psicología Comunitaria. Universidad Técnica de Abastos. Ecuador.
Bedoya, M. (1995). Motivación, Trabajo y Éxito. Colección Humanitas. Ed. Venezolana,
C. A. Mérida, 1995. 77 p.
Canfux, J. (1988). Evaluación de la experiencia cubana de educación y alfabetización
en América Latina y el Caribe. UNESCO. OREALC. Brasilia, Brasil (del 18 al 22 de
marzo de 1987). Santiago de Chile.
Canfux, J. (2005). Conferencia. Retos de la Pedagogía de adultos en el mundo
contemporáneo. La Habana.
Chávez, J.A. (1995). Principales tendencias de las teorías educativas en América Latina
y su periodización. Educarte No. 18. Cali primer semestre; 1995.
Colectivo de autores. (1984). Pedagogía. La Habana. Ed. Pueblo y Educación. 547p.
Colectivo de autores. (2005). Retos de la pedagogía de adultos en el mundo
contemporáneo. La Habana: IPLAC.
Del Toro, M. (2002). Concepción didáctica sobre las estrategias de orientación
psicológica. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Tesis en Opción al Grado
Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.
Freire, P. (1983). Pedagogía del Oprimido 30ª Edición 1983.
Hernández, V., León, J. (2007). Actividad Pedagógica y Didáctica de la Educación de
Jóvenes y Adultos. La Habana Ed. Pueblo y Educación.
Moreno M.J. (2006). Motivación y estimulación motivacional en el proceso de
enseñanza-aprendizaje, La Habana: Ed. Academia.
Petrovski, A.V. (1982). Psicología General, La Habana: Ed. Pueblo y Educación. 593 p.
Romero, O. (1985). Motivación y Rendimiento del Estudiante evaluación al Profesor.
Laboratorio de Psicología. Universidad Los Andes. N° 59. Mérida. 22 p.
Silvestre, M.; Zilberstein, J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana:
Ed. Pueblo y Educación.
Turner L. Chávez J. (1989). Se aprende a aprender, La Habana: Ed. Pueblo y
Educación. p.8.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Alberto Genaro Núñez Rosabal , María Alonso Barroso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.