THE FORMATION OF ESPECIFIC COMPETENCE, A ROAD TO FAVOR THE PROFESSIONAL PERFORMANCE
Keywords:
specific competence; formation based on competences; professional performance; professional formation.Abstract
The changes that are come operating in harmony with the economic globalization of the planet, the new challenges in relation to the technological and scientific advances, related with the social environment where the individual is unwrapped, they have made that the countries carry out transformations that respond to these changes, taking like base the formation pattern for competitions like advisor in the reformations of their educational systems. In the conception of the professionals' formation in the Lay University Eloy Alfaro of Manabí is present the formation for competition, what demands a constant evaluation of those theoretical positions that are more pertinent with the reality of this university and the answer than this institution should toast to the social and productive sectors where the new professionals will act, in this work it is carried out an analysis of the different types of competitions, of what way these they can be reached in the process of superior formation and in what level the specific competitions influence in the curricular structure.
References
Addine, F. (2002). La profesionalización del maestro desde funciones fundamentales. Algunos aportes para su comprensión. Cuba.
Álvarez, L. (2000). La educación basada en competencias: implicaciones, retos y perspectivas. Cuba
Colectivo de autores. (1998). Didáctica y optimización del proceso enseñanza aprendizaje. IPLAC, MINED. Cuba, La Habana.
Gardner, H. (2005). Las cinco mentes del futuro: un ensayo educativo. Barcelona: Paidós.
González, M. (2012). Revista electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC). Vol. 5 N° 1. Enero-Junio 2012. Universidad de Talca.
Mariño, M. (2008). La formación pedagógica inicial de los estudiantes de la carrera de Derecho en la Universidad de Holguín. Documento fotocopiado.
Ortiz, E. (2001) Competencias y valores profesionales. Revista Pedagógica Universitaria. Vol.6, No.2. La Habana.
Proyecto Tuning (2003) Tuning Educational Structures in Europa. Informe Final. Bilbao. Universidad de Deusto.
Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: El enfoque complejo. Universidad autónoma de Guadalajara. México.
Tobón, S. (2010). Formación Integral y Competencias. Pensamiento Complejo, Currículo, Didáctica y Evaluación. México.
Tejeda, R. y Sánchez, P. (2009) Las competencias profesionales y su aprendizaje en la educación superior. Revista Pedagógica Universitaria. Vol. 14 No 4. La Habana.
Tejeda, R. y Sánchez, P. (2010). La formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. Universidad Laica Eloy Alfaro, Manabí, Ecuador: Editorial Mar Abierto.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Eduardo Caicedo Coello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.