PREPARATION AND PERFORMANCE OF THE SCHOOL PRINCIPALS IN THE TEACHING – LEARNING PROCESS INSTITUTIONAL MANAGEMENT

Authors

  • Niurka Velázquez Fombellida Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”
  • Pedro Valiente Sandó Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero"
  • Rafael Lorenzo Martín Universidad “Oscar Lucero Moya”

Keywords:

diagnostic study, school management, school principals, Junior High School, teaching-learning proces

Abstract

This paper presents the outcomes of a diagnostic study applied to a sample of Junior High School principals. Such diagnosis is aimed to characterize their performance to direct the teaching-learning process. Therefore, two dimensions were considered: the principals´ general preparation for the teaching-learning process institutional management and their performance to direct the processes that are comprised in such management. As a result, this study laid open the principals´ limited knowledge on the national educative policy foundations, according to the peculiarities of Junior High School. Likewise, the principals showed a scarce knowledge on conceptual and theoretical components of the teaching-learning process at this level. At he same time, they evidenced difficulties in applying the official document that rules the methodological work. Also, some limitations were identified in the principals´ performance to direct the systematic diagnosis of the directive staff and teachers in order to guide the formative process and methodological work. Finally, the greatest potentiality was identified in the organizational assurance and setting conditions to successfully carry out the teaching-learning process.

Author Biographies

Niurka Velázquez Fombellida, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”

Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Auxiliar. Licenciada en Educación en la especialidad de Geografía. Asesora de la Vicerrectoría de Investigaciones y Postgrado. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.

Pedro Valiente Sandó, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular del Dpto. de Dirección Científica Educacional. Máster en Investigación Educativa. Profesor de Nivel Superior en la especialidad de Historia. Presidente de la Comisión de Grados Científicos de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero", Holguín, Cuba.

Rafael Lorenzo Martín, Universidad “Oscar Lucero Moya”

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar. Asesor de Ciencia y Técnica de la Universidad “Oscar Lucero Moya”, Holguín, Cuba.

References

Alonso Rodríguez, S. H. (2002). El Sistema de Trabajo del MINED. Tesis presentada en opción del Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.

Borden, A. (2002) “Directores de escuela en América Latina y el Caribe: ¿Líderes de cambio o sujetos a cambio?”. Disponible en: www.iadb.org/int/DRP/esp/Red4/Documentos/BordenAbril4-5-2002esp.pdf. Consultado el 12 junio 2004

Leithwood, K. (2009). ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Área de Educación. Chile: Fundación Chile.

Murillo Torrecilla, F. J. (2012). La dirección escolar en Chile: una visión en el contexto de América Latina. En: Weinstein, J. y Muñoz, G.: Ed. ¿QUÉ SABEMOS SOBRE LOS DIRECTORES DE ESCUELA EN CHILE? (pp.19-40). Santiago de Chile: Centro de Innovación en Educación de Fundación Chile y Pontificia Universidad Católica de Chile.

Murillo Torrecilla, F. J. y otros (1999). La Dirección Escolar. Análisis e Investigación. Madrid: Centro de Publicaciones, Ministerio de Educación y Cultura

Poloni Oyarzún, R. A.. Escuelas eficaces y liderazgo. Disponible en: www.monografías.com. Consultado el 28 de febrero de 2012.

Pozner, P. (1995). El directivo como gestor de aprendizajes escolares. Buenos Aires: Aique.

Pozner, P. (1997). Entrevista a la revista ZONA EDUCATIVA, no 2, noviembre, p. 210. Argentina.

Santiesteban Pupo, R. (2011).La dirección de la formación permanente de los directores escolares zonales del sector rural. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba

Valiente Sandó, P. y otros (2011). Profesionalización, identidad profesional y formación del director escolar (Material bibliográfico del Curso 67). Congreso Internacional Pedagogía 2011. La Habana: Sello Editor Educación Cubana. Ministerio de Educación.

Valiente Sandó, P., González Ramírez, J. y Del Toro Prada, J. J. (2013). La profesionalización de la función del director escolar. Resultado del Proyecto de Investigación “Formación del Director Escolar”. Holguín, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”

Published

2014-09-30

How to Cite

Velázquez Fombellida, N. ., Valiente Sandó, P., & Lorenzo Martín, R. (2014). PREPARATION AND PERFORMANCE OF THE SCHOOL PRINCIPALS IN THE TEACHING – LEARNING PROCESS INSTITUTIONAL MANAGEMENT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(3), 65–86. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/300

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)