TRANSFORMATIVE STRATEGY ON PEDAGOGICAL INVESTIGATION MANAGEMENT FOR UNIVERSITARY STUDENTS

Authors

  • Yaritza Josefina Hilarraza Instituto Pedagógico Latinoamericano y del Caribe (IPLAC)
  • Karenly del Valle Sánchez Negrín Instituto Pedagógico Latinoamericano y del Caribe (IPLAC)

Keywords:

Investigation; competences; education; university; holistic

Abstract

One of the most essential ways to educate professionals on their pedagogic training to confront the defiant assets which new millennium opposes to education comes from investigation. The last numbered, provides professionals with tools to improve their educational praxis. The option that the article adopts is referred to universitary students’ lack of investigational resources as a result of the university inefficiency in the investigative process formation, which has been taken as the study subject. In the up numbered professional formation process the modelation outcomes as a natural holistic and dialectic conscience, by understanding the professional formation process as a whole in which values, attitudes and aptitudes are present as though the concepts and knowledge included in their learning process which are capable of transmission, to contribute with teachers modeling. Hereby the hypothesis of correcting universitary students lack of methodological resources can be done through a socio transformative strategy on pedagogical investigation management sustained on an investigative competences formation model which studies the evident contradiction between investigative process and professional formation construction.

Author Biographies

Yaritza Josefina Hilarraza, Instituto Pedagógico Latinoamericano y del Caribe (IPLAC)

Profesora en educación agropecuaria, mención Zootecnia. Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), 1989; Especialista en Educación Integral, Universidad Gran Mariscal De Ayacucho (UGMA), 1992; Magister Scientiarum en Supervisión y Gerencia Educativa, Centro De Investigaciones Psiquiátricas, Psicológicas y Sexológicas De Venezuela, 1995; Doctora en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, (UO), 2009; PHD en Transformación Universitaria, Instituto Pedagógico Latinoamericano y del Caribe (IPLAC), 2013.

Karenly del Valle Sánchez Negrín, Instituto Pedagógico Latinoamericano y del Caribe (IPLAC)

Profesora en educación pre-escolar. Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), 2000; Especialista en Planificación y Evaluación Educativa, Centro de Investigaciones Psiquiátricas Psicológicas y Sexológicas de Venezuela, (CIPPSV), 2003; Magister Scientiarum en Supervisión Educativa, Instituto Pedagógico Latinoamericano y del Caribe (IPLAC), 2013.

References

Baranda, S. (2004). El diseño curricular en la educación superior CEES “M. F. Gran”. Santiago de Cuba,

Barreto, N. (2001). La pertinencia social de la reforma curricular para la formación de docentes integración universitaria. Instituto Pedagógico “José Manuel Ciso Martínez”

Crespo, M. (1987). La universidad en el siglo XXI Caracas, Ediciones CRESALC UNESCO

Domínguez, U. (2006). Hacia una universidad responsable, Caracas. Ediciones del MPPE.

Fuentes, H. (1997). Modelo Holístico de los procesos universitarios. Conferencia, documentos CEES “M. F. Gran”

Fuentes, H. (2001). Una visión holística de la dirección de la formación del profesional en instituciones cubanas en educación superior,

Garbizu, N. et al (2011). La concepción de la práctica laboral e investigativa en la carrera de psicología. http://www.sociedadelainformacion.com/ Dussú, R. (2004). Estrategia didáctica para la formación científico – profesional de los estudiantes de la carrera de psicología.

Pérez, A. (2012). Educar a los profesionales de la educación para la investigación,; Conferencia dictada a los graduandos de la promoción, 2011 de la UPEL, San Antonio, Monagas, Venezuela. (En mimeo en su original)

Pernía, (2012). El proceso de investigación en educación, Cumanacoa, Venezuela, Edic. Centro Socio Cultural Montes.

PINE, (2005). Concepción didáctica del proceso enseñanza aprendizaje, Venezuela,

Rodríguez, M., (2005). Formación reflexiva creativa de competencias investigativas en los docentes. Venezuela.

Rondón, C. (2005). (Conferencia) La universidad del siglo XXI. Capacitación y formación docente. San Antonio de Capayacuar, Edo. Monagas, Venezuela.

Suárez, C. (2005). Congreso Provincial Pedagogía, Santiago de Cuba.

Published

2014-06-16

How to Cite

Hilarraza, Y. J. ., & Sánchez Negrín, K. del V. (2014). TRANSFORMATIVE STRATEGY ON PEDAGOGICAL INVESTIGATION MANAGEMENT FOR UNIVERSITARY STUDENTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(2), 33–48. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/277

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos