THE HUMANIST FORMATION OF THE AGRONOMIST ENGINEER THROUGH THE ENVIRONMENTAL EDUCATION
Keywords:
humanist formation, agronomist engineer, environmental educationAbstract
To guide the formation of the agronomist professionals towards and for the environment, as a complex and multidimensional objective means to system and integrate contents of the natural, techniques and social sciences; this will allow, with a holistic thought, to deal with the environmental problematic, from a point of view that goes beyond the ecological and technological processes and integrates social and cultural processes. The creation of a humanist behavior and the acquisition of ethic convictions in an agronomist engineer require for the establishment of strategies, models and a good environmental practice that, from their own process of formation, will contribute to the integration to the sociocultural and humanist dimensions in the Environmental Education. In this sense the investigation offers a strategy for the humanist formation of the agronomist engineer; which is supported by the integration of the Environmental Education to the process of general formation of this professional, thorough the components and dimensions of such a process.
References
ÁLVAREZ DE ZAYAS, RITA M. Los contenidos de la enseñanza-aprendizaje / Rita M. Álvarez de Zayas. ––p. 52-81. ––En Hacia un currículum integral y contextualizado. ––Honduras: Editorial Universitaria, 1997.
BELLO HERNÁNDEZ, MARIO. La formación ambiental del Arquitecto (en el ejemplo de la disciplina de Marxismo–Leninismo). ––2000. ––Tesis (Doctor en Ciencias Pedagógicas). ––128h. ––ISP “Enrique José Varona”.
BORGES HERNÁNDEZ, TERESITA. Cuba: política ambiental a tono con los nuevos tiempos. / Teresita Borges Hernández, Cristóbal Díaz Morejón. ––p. 13-19. ––En Temas. ––No. 9. ––Cuba, ene. – mar. 1997.
CAÑAL, PEDRO. Concepto, fines y objetivos de la Educación Ambiental / Pedro Cañal... [et al.]. ––p.109-114. ––En Educación Ambiental. Taller para docentes de Bachillerato y promotores ambientales. ––Instituto Latinoamericano de la Comunicación Educativa, 1993.
CARVALITO, ISABEL CRISTINA. La cuestión ambiental y el surgimiento de un campo educativo y político de acción social. ––p. 27- 33. ––En Tópicos en Educación Ambiental. ––Vol. 1, no 1. ––México, abr. 1999.
CASTAÑER BALCELLS, MARTA. La interdisciplinar curricular, una necesidad de la actual reforma educativa / Marta Castañer Balcells, Eugenia Trigo Aza. ––p. 27-29. ––En Aula. ––No. 58. ––España, 1997.
CASTILLO, SYLVIA. Pedagogía Ambiental: la tarea de los educadores. En http://www.casapaz.cl/biblioteca/mosaicos/m38/Portada.htm.2002.
CASTRO RUZ, FIDEL. Ecología y Desarrollo (Selección Temática, 1963-1992). ––La Habana: Ed. Editora Política, 1992. ––116 p.
CASTRO, ANA LORENA. Educación para el desarrollo sostenible: un cambio de actitud. ––p. 49-55. ––En Educación. ––Vol. 18, no. 2. ––Universidad de Costa Rica, 1994.
CENTRO DE INFORMACIÓN Y GESTACIÓN AMBIENTAL. CITMA. Situación Ambiental Cubana. ––La Habana: CIEGA, 1999. ––30 p.
_________________. Situación Ambiental Cubana. –– La Habana: CIGEA, may. 2000. –– 41 p.
Cooperación de la ONU para el desarrollo de la Educación Ambiental. ––En Contacto. ––Vol. XVIII, no. 3. ––Chile, sep. 1993.
CUBA. MINISTERIO DE CIENCIA, TECNOLOGÍA Y MEDIO AMBIENTE. Estrategia Nacional de Educación Ambiental. ––La Habana: CITMA – UNESCO, 1997. 35 p.
_________________. Estrategia Ambiental Nacional. ––La Habana: CITMA, 1997.
CURIEL BALLESTERO, ARTURO. Educación Ambiental y universidad. ––México: Universidad de Guadalajara, 1993. –– 445 p. DELGADO DÍAZ, CARLOS JESÚS. Cuba Verde. En busca de un modelo para la sustentabilidad en el siglo XXI. ––La Habana: Ed. José Martí, 1999. ––430p. _________________. Ecología y sociedad. Estudios. / Carlos Jesús Delgado Díaz y Thalía M. Fung Riverón. ––La Habana: Ed. Ciencias Sociales, 1999. ––262 p. DRAGO, TITO. El futuro es hoy. Reflexiones sobre Medio Ambiente y Desarrollo. Documentos para el desarrollo (4).–– Madrid: Cruz Roja Española, 1990. ––127p. ESTEBAN BOLEA, MARÍA TERESA. Evaluación del Impacto Ambiental. ––España: Ed. MAPFRE, S.A., 1984. ––609 p. FEIJOO FERNÁNDEZ, MARÍA E. Aplicación de una estrategia de Educación Ambiental en el ISPETP / María E. Feijoo Fernández, Martha Roque Molina. ––La Habana, 1998. En Material impreso. FERNÁNDEZ, MANUEL ANTONIO. Educación Ambiental y Pedagogía Crítica. Informe de una experiencia. ––p. 57-59. ––En Aula. ––Año VII, no. 59. ––España, feb. 1997. FERNÁNDEZ, MODESTO. Política Ambiental Cubana. Reflexiones para un desarrollo sostenible. ––p. 2-14. ––En Cuba Socialista. ––III época, no. 6. ––La Habana, 1997. FOLLANI, ROBERTO. La interdisciplina en Educación Ambiental. ––p. 27-35. ––En Tópicos en Educación Ambiental. ––Vol. 1, no 2. ––México, abr. 1999. FUENTES GONZÁLEZ, HOMERO. La categoría objeto y contenido del proceso de formación de los profesionales / Homero Fuentes González. ––p. 44-55. ––En Didáctica de la Educación Superior. ––Santiago de Cuba: Universidad de Oriente, 2001. 81 p. _________________. Sistema de conocimientos / Homero Fuentes González, Ilsa Bernardina Álvarez Valiente. ––En Dinámica del proceso docente educativo de la Educación Superior. ––Santiago de Cuba: CEES “Manuel F. Gran”, 1998. GARCÍA, ROLANDO. Interdisciplinariedad y sistemas complejos / Rolando García. ––p. 39-60. ––En Educación en ambiente para el desarrollo sostenible. ––Buenos Aires: Escuela "Marina Vilte", 1999. GONZÁLEZ MUÑOZ, MARÍA DEL CARMEN. Principales tendencias y modelos de la Educación Ambiental. ––p.13-74. ––En Revista Iberoamericana de Educación. Educación Ambiental: Teoría y Práctica. ––No. 11. ––España, may.–ago. 1996. GUILLÉN RODRÍGUEZ, FEDRO CARLOS. Educación, Medio Ambiente y Desarrollo Sostenible. ––p.103-110. ––En Revista Iberoamericana de Educación. Educación Ambiental: Teoría y Práctica. ––No. 11. ––España, may. - ago. 1996. LEFT, ENRIQUE. Conocimiento y Educación Ambiental. En Formación Ambiental (Revista electrónica). ––vol. 7, no.17 y vol. 8, no 18. ––sep. 1996 y mar. 1997. _________________. La pedagogía del ambiente / Enrique Leff. ––p. 9-13. ––En Educación en ambiente para el desarrollo sostenible. ––Buenos Aires: Escuela "Marina Vilte", 1999.
McPHERSON SAYÚ, MARGARITA. La Educación Ambiental en la enseñanza de las ciencias. ––En CD “II Congreso Internacional Didáctica de las Ciencias”. ––La Habana: OEI, feb. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Adelaida Almaguer Álvarez, Ulises Mestre Gómez , Rogelio Díaz Castillo; admin admin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.