THE INTEGRAL LEADERSHIP AS SUSTENANCE OF THE DEMOCRATIC MANAGEMENT IN THE VENEZUELAN UNIVERSITY VILLAGES

Authors

  • Miriam Janett Castillo Pinto Convenio Cuba – Venezuela, Misión Sucre, Estado Cojedes, Venezuela
  • Ramón Pastor Morell González Miembro del Centro de Estudios de Dirección de la Universidad de Las Tunas, Cuba.
  • Eriberto Bauzá Vázquez Miembro del Centro de Estudios de Dirección de la Universidad de Las Tunas, Cuba.
  • Enrique José Marañón Rodríguez Miembro del Centro de Estudios de Dirección de la Universidad de Las Tunas, Cuba

Keywords:

Leadership, integral leadership, democratic management

Abstract

At the present time the practice of the address of the organizations increases to superior planes the necessity to enlarge the participation of the workers in the same one, for the sake of achieving superior results; for what roads and methods should be looked for to develop it, especially the educational ones that have arisen with the authenticity of the new Venezuelan system. The emergence of the Mission Sucre in the Republic of Venezuela like genuine result of the revolutionary process that it is carried out in the country have wakened up many hopes in the society for the access to their formation like professionals, although it is a young organization that has positive results, these they could be bigger. The above-mentioned is possible to guarantee it by means of a truly genuine management, recognized by the collaborators (professors and students) that participate jointly in the formative process.

Author Biographies

Miriam Janett Castillo Pinto , Convenio Cuba – Venezuela, Misión Sucre, Estado Cojedes, Venezuela

Licenciada. Maestrante en Dirección en Convenio con la Universidad de Las Tunas. Misión Sucre. Estado Cojedes. República Bolivariana de Venezuela.

Ramón Pastor Morell González, Miembro del Centro de Estudios de Dirección de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

Máster en Dirección. Doctorante en Ciencias Pedagógicas. Docente y Tutor del Programa de Maestría en Dirección.

Eriberto Bauzá Vázquez, Miembro del Centro de Estudios de Dirección de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Docente y Tutor del Programa de Maestría en Dirección.

Enrique José Marañón Rodríguez, Miembro del Centro de Estudios de Dirección de la Universidad de Las Tunas, Cuba

Doctor en Ciencias Técnicas. Profesor Titular. Coordinador, Docente y Tutor del Programa de Maestría en Dirección.

References

Alonso, S. (2002). Alonso, S. H. (2002), El sistema de trabajo del Ministerio de Educación, Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, La Habana; Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Ferriol, F. (2006). La dirección participativa. Notas impresas, La Habana: Editorial Ministerio de Educación Superior. Goldsmith, J. y Cloke, K. (2000). El fin del management y el surgimiento de la democracia organizacional: Guía práctica para el puesto de trabajo del futuro. Traducido por Dr. A. L. Portuondo. La Habana: Editorial Félix Varela. Peiró, J. M. (2007) Psicología de la organización. La Habana: Editorial Félix Varela. Ramírez, G., Bello, A. y Hernández, V. (2011) La dirección participativa: procedimiento para su desarrollo en la Filial de Ciencias Médicas de Puerto Padre, en Observatorio de la Economía Latinoamericana, Nº 151, 2011. Texto completo en http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/cu/2011/ Simmons, J. y Mares, W. (1985). Working together. Employee participation in Action. New York: Ed. University Press. Wilber, K. (1997). Breve historia de Todas las Cosas. Barcelona: Editorial Kairós. Wilber, K. (2000). Una teoría de todo. Boston: Editorial Shambhala

Published

2013-07-13

How to Cite

Castillo Pinto , M. J. ., Morell González, R. P., Bauzá Vázquez, E., & Marañón Rodríguez, E. J. (2013). THE INTEGRAL LEADERSHIP AS SUSTENANCE OF THE DEMOCRATIC MANAGEMENT IN THE VENEZUELAN UNIVERSITY VILLAGES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(5), 163–174. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/221

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>