The teaching of History and gender education

Authors

  • Yoenia Olivia Infante Cabrera Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Magda Pérez Laguna Universidad de Las Tunas
  • José Ignacio Reyes González Universidad de Las Tunas

Keywords:

gender education, patriarchal patterns, marginality, historical education

Abstract

The results presented belong to the Teach History: Education and Society research project. This work offers a look at the teaching of History from the potential that gender education provides, conceptualizations of the categories gender, gender education and didactic requirements for teaching and learning History are offered. The teaching of History constitutes an important discipline that reveals cognitive and axiological potentialities in the training for employment of university professionals. It is based that gender education constitutes an essential core to achieve modes of action in the new generations of young people in accordance with the social ideal. Didactic requirements are argued that teachers can take into account in their pedagogical practices and that contribute to a more experiential and transformative History.

Author Biographies

Yoenia Olivia Infante Cabrera, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Marxismo Leninismo e Historia, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular

Magda Pérez Laguna , Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Marxismo Leninismo e Historia, Máster en Educación, Profesora Auxiliar del Departamento de Marxismo Leninismo e Historia

José Ignacio Reyes González, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Historia, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular, presidente de la Comisión de Grados Científicos

References

Álvarez de Zayas, RM. (2023) Vista de Paradigma de la formación integral social cultural. Revista Saber. ISSN 13-15-0162, ISSN electrónico: 2343-6468

Constitución de la República de Cuba (2019) Asamblea Nacional del Poder Popular. https://www.parlamentocubano.gob.cu

González, A. (2014). Sexualidad y género: una alternativa de educación hacia el siglo XXI. Ciencias sociales. La Habana.

González, J. C. (2010). Macho Varón Masculino: estudio sobre masculinidades en Cuba.: Editorial de la mujer. La Habana

Infante, Y.O. (2008) Concepción didáctica para el tratamiento a la historia de las mujeres en la Educación Secundaria Básica. Tesis en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Las Tunas. Cuba.

Torres, E. (2012) La historia y el oficio del historiador. Editorial Ciencias Sociales. ISBN 978-959- 293-018-6

Pérez, M., Infante, Y.O y Reyes, J.I. (2021) Reflexiones teóricas sobre los contenidos patrimoniales en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje de la historia en la Educación Secundaria Básica. Revista Didáctica y Educación vol XII año 21. No 5 Edición Especial. ISSN 2224-2543

Published

2024-12-19

How to Cite

Infante Cabrera, Y. O. ., Pérez Laguna , M. ., & Reyes González, J. I. . (2024). The teaching of History and gender education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(6), 314–327. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2166

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>