The teaching of History and gender education
Keywords:
gender education, patriarchal patterns, marginality, historical educationAbstract
The results presented belong to the Teach History: Education and Society research project. This work offers a look at the teaching of History from the potential that gender education provides, conceptualizations of the categories gender, gender education and didactic requirements for teaching and learning History are offered. The teaching of History constitutes an important discipline that reveals cognitive and axiological potentialities in the training for employment of university professionals. It is based that gender education constitutes an essential core to achieve modes of action in the new generations of young people in accordance with the social ideal. Didactic requirements are argued that teachers can take into account in their pedagogical practices and that contribute to a more experiential and transformative History.
References
Álvarez de Zayas, RM. (2023) Vista de Paradigma de la formación integral social cultural. Revista Saber. ISSN 13-15-0162, ISSN electrónico: 2343-6468
Constitución de la República de Cuba (2019) Asamblea Nacional del Poder Popular. https://www.parlamentocubano.gob.cu
González, A. (2014). Sexualidad y género: una alternativa de educación hacia el siglo XXI. Ciencias sociales. La Habana.
González, J. C. (2010). Macho Varón Masculino: estudio sobre masculinidades en Cuba.: Editorial de la mujer. La Habana
Infante, Y.O. (2008) Concepción didáctica para el tratamiento a la historia de las mujeres en la Educación Secundaria Básica. Tesis en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Las Tunas. Cuba.
Torres, E. (2012) La historia y el oficio del historiador. Editorial Ciencias Sociales. ISBN 978-959- 293-018-6
Pérez, M., Infante, Y.O y Reyes, J.I. (2021) Reflexiones teóricas sobre los contenidos patrimoniales en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje de la historia en la Educación Secundaria Básica. Revista Didáctica y Educación vol XII año 21. No 5 Edición Especial. ISSN 2224-2543
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Yoenia Olivia Infante Cabrera, Magda Pérez Laguna , José Ignacio Reyes González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.