The application of mediation in the resolution of interpersonal conflicts in educational units
Keywords:
mediation, alternative, conflict, educational, mediatorsAbstract
Mediation as an alternative method for conflict resolution has gained relevance in the legal and educational field in Ecuador. In the Ecuadorian legal context, mediation is established as an extrajudicial, voluntary and definitive procedure according to the Arbitration and Mediation Law. This article focuses on the application of mediation in Unified General High School Educational Units in Ecuador, exploring its legal foundations, benefits and challenges. Mediation emerges as a valuable tool to address conflicts in educational settings, facilitating dialogue between the parties in a constructive manner. In the educational setting, mediation is presented as essential to resolve conflicts effectively, improving relations in the school environment. The article proposes a combined methodological approach, using both quantitative and qualitative approaches, to explore the perception and application of mediation among teachers, students and parents. Specific challenges facing educational mediation in Ecuador are addressed, such as lack of knowledge, lack of training for mediators, financial constraints, and confidentiality concerns. Mediation is considered crucial to promote harmonious school environments, and the need for adequate training, effective follow-up and inclusion of mediation in the school curriculum is emphasized.
References
Albuquerque, J.P. (2018). Conflictos escolares: Justicia y mediación. Editorial Reus. https://books.google.com.cu/books/about/Conflictos_escolares.html?id=BL5UDwAAQBAJ&redir_esc=y
Gil Betancourt, A. S. (2021). La mediación pre procesal como requisito en las acciones judiciales de régimen de visitas. [Artículo científico previo a la obtención del título de abogada de los Tribunales de la República, Santo Domingo, Ecuador]. https://dspace.uniandes.edu.ec/bitstream/123456789/14033/1/USD-DER-EAC-074-2021.pdf
Boqué, M.C. (2019). La mediación va a la escuela: Hacia un buen plan de convivencia en el centro. Narcea Ediciones. https://www.google.com.ec/books/edition/La_mediaci%C3%B3n_va_a_la_escuela/APikDwAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1&dq=la+mediacion+y+la+mediacion+escolar&printsec=frontcover
CIDES Centro Sobre Derecho y Sociedad. (2023). http://www.cides.org.ec/index.php/mediacion/que-es-la-mediacion
Constitución de la República del Ecuador. (20 de octubre de 2008). Asamblea Nacional de Ecuador. https://www.defensa.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/02/Constitucion-de-la-Republica-del-Ecuador_act_ene-2021.pdf
González, G.M. (mayo, 2003). Desafíos de la implementación de programas de mediación en las escuelas. IV Conferencia Internacional del Foro Mundial de Mediación. Buenos Aires, Argentina.https://www.academia.edu/6626303/Desafios_de_la_implementacion_de_programas_de_mediacion_en_las_escuelas
Ley de Arbitraje y Mediación. (14 de diciembre de 2006). Congreso Nacional de la República de Ecuador. Codificación 14 Registro Oficial 417. Última modificación: 21-ago.-2018. https://www.gob.ec/sites/default/files/regulations/2019-09/LEY%20DE%20ARBITRAJE%20Y%20MEDIACION_21_08_2018.pdf
Martínez-Otero Pérez, V. (2005). Conflictividad escolar y fomento. Revista Iberoamericana de Educación, (38), 33-52. https://rieoei.org/historico/documentos/rie38a02.pdf
Ministerio de Educación de Ecuador. (6 de Septiembre de 2013). Acuerdo Ministerial No 0332-13. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/09/ACUERDO_332-13.pdf
Navarrete Ávila, M.A. (2021). La mediación educativa como estrategia para la justicia cognitiva de comunidades y territorios de Latinoamérica. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 108 – 123. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.162
Negro Moncayo, A. (2006). La orientación en los centros educativos: Organización y funcionamiento desde la práctica. Editorial Grao. https://books.google.com.cu/books/about/La_orientaci%C3%B3n_en_los_centros_educativo.html?id=15ZqnMSSS-IC&redir_esc=y
Onetti, V. (2011). La Educación Primaria y Secundaria. Innovación y experiencias educativas, (40), 1-9. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_40/VANESSA%20ONETTI%20ONETTI_2.pdf
Pérez-Archundia, E., y Gutiérrez-Méndez, D. (2016). El conflicto en las instituciones escolares. Ra Ximhai, 12(3), 163-180 https://www.redalyc.org/pdf/461/46146811010.pdf
Serrano, M.M. (2008). La mediación social. Ediciones AKAL. https://books.google.com.cu/books/about/La_mediaci%C3%B3n_social.html?id=BzvWQwRQTacC&redir_esc=y
Toapanta Quishpe, Ángel Cristóbal (2015). Diseño de una guía de educación sexual para estudiantes de noveno y décimo año de educación general básica del Colegio Particular Antonio Flores, ubicada en la provincia de Pichincha en la parroquia Calderón, en el periodo 2014-2015. [Tesis de grado, Universidad Técnica De Cotopaxi, Latacunga, Ecuador]. https://repositorio.utc.edu.ec/bitstream/27000/2460/1/T-UTC-3711.pdf
UNIR. (2023). 9 estrategias para resolver conflictos en el aula. Colombia https://colombia.unir.net/actualidad-unir/como-resolver-conflictos-aula/
Von Bülow, C., y Simpson, P. (2022). Negative Capability in Leadership Practice Implications for Working in Uncertainty
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Christian Alexander Altamirano Redrovan, Clara Daniela Romero Romero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.