History of the content diabetic foot from the subject General Surgery. Prevention in primary health attention
Keywords:
diabetic foot, factors of risk, prevention of the diabetic foot, primary attention of health, tendenciesAbstract
The scientific result that here offers, it belongs together with the development of the first investigative task of their main author's doctoral thesis. The same one consists on a logical historical study from the treatment to the contained diabetic foot, from the teaching learning of the subject General Surgery, career Medicine, specifically, in patient with factors of risk, with a view to the preparation of the students of this career, for their prevention, in the preprofesional context of the primary attention of health. Starting from a periodization approach and three indicators, stages and paths tendencies were determined for this indicators.
Downloads
References
Castro, F. (1982). Conclusiones del claustro extraordinario de profesores del Instituto Superior de Ciencias Médicas, de La Habana. Editora Política.
Feria, H., Blanco, M. R. y Valledor, R. F. (2019). La dimensión metodológica del diseño de la investigación científica. Editora Académica Universitaria.
Fernández, M. M. (2013). El desarrollo de competencias informacionales en ciencias de la salud a partir del paradigma de la transdisciplinariedad. Una propuesta formativa [Tesis Doctoral. Universidad de Granada-Universidad de La Habana].
Flexner, A. (1910). Medical Education in the United States and Canada. A report to The Carnegie Foundation for the advancement of teaching. Bulletin number 4. Updyke Editorial.
Ilizástigui, F. (1993). La educación en el trabajo como principio rector de la educación médica cubana. Ponencia en Taller Nacional Integración de la Universidad Médica a la organización de salud: su contribución al cambio y al desarrollo perspectivo. La Habana.
MINSAP. (1986). Reglamento para la Organización del Proceso Docente Educativo en los Centros de Educación Médica Superior. Resolución Ministerial No.15, de 1988. La Habana.
MINSAP. (2007). Carta Ministerial del 31 de mayo de 2007. Ministerio de Salud Pública. La Habana.
MINSAP. (2007). Plan de estudio D carrera Medicina. Instituto Superior de Ciencias Médicas de La Habana. La Habana.
MINSAP. (2015). Plan de estudio E carrera Medicina. Instituto Superior de Ciencias Médicas de La Habana. La Habana.
Pérez, G., García, G., Nocedo, I. y García, M. L. (2016). Metodología de la investigación educacional. Primera parte. Editorial Pueblo y Educación.
Valledor, R. y Ceballo, M. (2019). El estudio histórico contextual en la investigación educacional. Ponencia en Pedagogía: Encuentro Internacional por la unidad de los educadores.
Vela, J., Salas, R. S., Pujals, N., Quintana, M. L. y Pérez. G. (2016). Planes de estudio de Medicina en Cuba de 1959 a 2010. Educación Médica Superior, 30(1).
Vela, J., Salas, R. S., Pujals, N., Quintana, M. L. y Pérez. G. (2018). Formación del capital humano para la salud en Cuba. Revista Panamericana de Salud Pública, 42(33), 1-8. https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.33
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 José Luis Solís Licea, Hernán Feria Avila, Lissett Ponce de León Norniella

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.