Didactic alternative for a contectualized learning of the discipline mathematical analysis
Keywords:
contextualized learning, Mathematical Analysis, actionsAbstract
The teaching-learning process of the discipine Mathematical Analysis can only be understood if its study is made from the integration of philosophical, sociological, psychological, pedagogical and didactic references, since it is framed in the current tendencies that pursue the active and conscious participation of students in a developer learning process, but there are insufficiencies in the learning of the contents of this discipline by the students of the Mathematics career of the University of Las Tunas. The work presented is a result of the line of research influence of the context in the didactics of Exact Sciences in the XXI century. The work offers an alternative for a contextualized learning of the contents of the discipline Mathematical Analysis of the Mathematical career since the insufficiencies that are manifested in the teaching-learning process of this discipline affect the efficiency of the career. This was done taking the levels of development of those involved as a foundation from the Historical-Cultural Approach. The essence consisted in the use of actions to be carried out by the students and the teachers that allow to develop a teaching-learning developer process, with an integral pedagogical diagnosis as a background. During its development, various theoretical and empirical methods were used.
References
Báez, N. (2018). Estrategia didáctica para la formación de conceptos en el proceso de enseñanza-aprendizaje del Cálculo Diferencial de una variable real en las carreras de ingeniería. [Tesis doctoral], Universidad de Camagüey
Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M. J., Silverio, M., Reinoso, C. y García, C. (2002). Aprender y enseñar en la escuela: una concepción desarrolladora. Pueblo y Educación.
Cuevas, A., Martínez, M. y Pluvinage, F. (2012). Promoviendo el pensamiento funcional en la enseñanza del cálculo: un experimento con el uso de tecnologías digítales y sus resultados. Annales de Didactique et de Sciences Cognitivaes, (17), 137-168.
Katz, K. & Katz, M. (2010). Zooming in On Infinitesimal in a Post-Triumvirate Era. Educational Studies in Mathematics, 74(3), 259-273.
MES. (2016). Modelo del Profesional. Plan de Estudio “E”. Carrera: Licenciatura en Educación. Matemática. [Material digital]
Ochoa, E. L. (2014). Procedimiento didáctico para favorecer el aprendizaje de las funciones reales de una variable real en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Análisis Matemático. [Tesis de Maestría], UCP “Pepito Tey”.
Van de Sade, C. (2011). A description and Characterization of Student Activity in an Open, Online, Mathematics Help Forum. Educational Studies in Mathematics, 77(1), 53-78.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Enma Leticia Ochoa Domínguez , Nohemí Rodríguez Morffi , Yohania Yoppiz Fuentes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.