The Integral Security Services Company S.A. (SEISA): a look at vocational training and professional guidance
Keywords:
circle of interest, vocational training, major guidanceAbstract
The Integral Security Services Company S.A. (SEISA), in the year that has just ended, undertook the task of reviving vocational training and professional guidance in the territory where its headquarters are located. As one of its priorities, it begins to map the educational environment that surrounds the company, the ¨Manuel Martinez Prieto¨ Elementary School was selected to begin consolidating its objective, the links begin to be established, the collaboration agreement is signed, various contacts with the management of the school, the circle of interest is created and agreements are made for the beginning of a growing and beautiful relationship. It was determined what would be the program for a circle of interest created and in practice the satisfactory quality of the training process and professional orientation that precedes the entry into a career from an early age was verified.
References
Gaceta Oficial de Cuba. (2020). Decreto No. 364. De la formación y desarrollo de la fuerza de trabajo calificada (GOC-2020-107-O10).
Gaceta Oficial de Cuba. (2019). Resolución No. 289/2019 Reglamento de la responsabilidad de las entidades en la formación y desarrollo de la fuerza de trabajo calificada en el nivel medio (GOC-2020-108-O10).
González Maura, V. (1994): Motivación profesional y personalidad, fortalecer la formación vocacional de niños y jóvenes. [Universidad Mayor Real y Pontificia de San Francisco].
González Serra, D., González Maura, V. y Brito Fernández, H. (1990). Motivación y orientación profesional [Ponencia Pedagogía 1990]. La Habana.
PNDES. (2030). Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta el año 2030. Objetivos específicos (1, 5, 14). pp. 22-24.
Sánchez Pupo, J.M., Fidalgo Acea, M.J., Alonso Hernández, E., Santiesteban Cicilia, L., Tejeda Santos, Á., González Acosta, R., Peña Valdés, Z., Machado Figueroa, O.G., … y Smith Batson, M.C. (2003). Metodología para el trabajo de formación vocacional y orientación profesional pedagógica en la enseñanza primaria, secundaria y preuniversitaria de Las Tunas. Resultado de Proyecto de Investigación.
Smith, M. C. (2015). System of strategic actions to contribute to the professional orientation in language teachers’ formation. Workshop on Foreign Languages, Communication and Culture. April, 2015. Holguín.
Velázquez, E. E. (2009). Fortalecer la formación vocacional de niños y jóvenes. En http://www.juventudrebelde.cu/cuba/2009-02-07.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Danis Arael Rodríguez Espinosa; Yanet Vivar Acevedo; Alina Ofelia Chapman Goodridge
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.