The Integral Security Services Company S.A. (SEISA): a look at vocational training and professional guidance

Authors

  • Danis Arael Rodríguez Espinosa Empresa SEISA
  • Yanet Vivar Acevedo Empresa SEISA
  • Alina Ofelia Chapman Goodridge SEISA

Keywords:

circle of interest, vocational training, major guidance

Abstract

The Integral Security Services Company S.A. (SEISA), in the year that has just ended, undertook the task of reviving vocational training and professional guidance in the territory where its headquarters are located. As one of its priorities, it begins to map the educational environment that surrounds the company, the ¨Manuel Martinez Prieto¨ Elementary School was selected to begin consolidating its objective, the links begin to be established, the collaboration agreement is signed, various contacts with the management of the school, the circle of interest is created and agreements are made for the beginning of a growing and beautiful relationship. It was determined what would be the program for a circle of interest created and in practice the satisfactory quality of the training process and professional orientation that precedes the entry into a career from an early age was verified.

Author Biographies

Danis Arael Rodríguez Espinosa, Empresa SEISA

Técnico en Transporte Automotor. Especialista en Gestión del Conocimiento, Instructor interno. 

Yanet Vivar Acevedo, Empresa SEISA

Técnico en Gestión del Conocimiento, Instructor interno. 

References

Gaceta Oficial de Cuba. (2020). Decreto No. 364. De la formación y desarrollo de la fuerza de trabajo calificada (GOC-2020-107-O10).

Gaceta Oficial de Cuba. (2019). Resolución No. 289/2019 Reglamento de la responsabilidad de las entidades en la formación y desarrollo de la fuerza de trabajo calificada en el nivel medio (GOC-2020-108-O10).

González Maura, V. (1994): Motivación profesional y personalidad, fortalecer la formación vocacional de niños y jóvenes. [Universidad Mayor Real y Pontificia de San Francisco].

González Serra, D., González Maura, V. y Brito Fernández, H. (1990). Motivación y orientación profesional [Ponencia Pedagogía 1990]. La Habana.

PNDES. (2030). Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta el año 2030. Objetivos específicos (1, 5, 14). pp. 22-24.

Sánchez Pupo, J.M., Fidalgo Acea, M.J., Alonso Hernández, E., Santiesteban Cicilia, L., Tejeda Santos, Á., González Acosta, R., Peña Valdés, Z., Machado Figueroa, O.G., … y Smith Batson, M.C. (2003). Metodología para el trabajo de formación vocacional y orientación profesional pedagógica en la enseñanza primaria, secundaria y preuniversitaria de Las Tunas. Resultado de Proyecto de Investigación.

Smith, M. C. (2015). System of strategic actions to contribute to the professional orientation in language teachers’ formation. Workshop on Foreign Languages, Communication and Culture. April, 2015. Holguín.

Velázquez, E. E. (2009). Fortalecer la formación vocacional de niños y jóvenes. En http://www.juventudrebelde.cu/cuba/2009-02-07.

Published

2023-10-24

How to Cite

Rodríguez Espinosa, D. A. ., Vivar Acevedo, Y. ., & Chapman Goodridge, A. O. (2023). The Integral Security Services Company S.A. (SEISA): a look at vocational training and professional guidance . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(4), 148–160. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1669

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK