This is an outdated version published on 2022-12-16. Read the most recent version.

Criteria for systematizing educational innovation experiences

Authors

  • Madelaine Reynosa Yero Dirección Provincial de Educación, Las Tunas
  • Michel Enrique Gamboa Graus Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Juan Miguel Barrios Dirección Provincial de Educación, Las Tunas

Keywords:

innovation, best practices, teaching methodologies, criteria

Abstract

The changes that are being carried out in educational institutions with the objective of transformation within the framework of the Third Improvement require innovation processes in the methodologies of university teachers. The members of the project (PICDE), framed in the challenge of innovating from our teaching practices, we have proposed to implement in the management and in the respective subjects in which we teach, new forms of teaching and learning oriented towards the achievement of good practices in which teachers become a facilitator and guiding element of the learning processes. With this work that we present, the result of analysis, reflection and collaboration, we have agreed on theoretical systematizations already socialized in other articles and a series of teaching actions implemented in our methodologies, which can link a series of indicators as good practices in the process of innovation in the Provincial Directorate of Education and in the pedagogical schools.

Author Biographies

Madelaine Reynosa Yero, Dirección Provincial de Educación, Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Doctora en Ciencias Pedagógicas. 

Michel Enrique Gamboa Graus, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Juan Miguel Barrios, Dirección Provincial de Educación, Las Tunas

Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Banerjee, B., & Ceri, S. (2016). Creating Innovation Leaders. Springer International Publishing.

Barraza Macías, A. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación educativa, 5(28), 19-31.

Bernaza Rodríguez, G. J., Addine Fernández, F. y Cabrera Miranda, R. (2020). Construyendo ideas pedagógicas sobre la educación de posgrado ante los retos del desarrollo. Editorial Universitaria (Cuba).

Borrero, R.Y. y Gamboa, M.E. (2015). La formación laboral investigativa de los profesionales de la Educación en las carreras de ciencias naturales y exactas. Órbita Pedagógica, 2(1), 23-40.

Cañal de León, P. (2002). La Innovación Educativa. Editorial Akal.

Chocarro, E., Sobrino, A. y González-Torres, M.C. (2013). Scholarship of Teaching and Learning: un modelo de desarrollo profesional de los profesores universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profes orado, 16(1), 5-14.

Foray, D., & Raffo, J. (2012). Business-Driven Innovation: Is it Making a Difference in Education?. http://www.observatorioabaco.es/biblioteca/docs/240_OECD_WP_84_2012.pdf

Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).

Gamboa, M.E. (2019). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.

Gamboa, M.E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165.

Gamboa, M. E. (2021). Formación de profesores de matemáticas de habla hispana para enseñar en países de habla inglesa. Revista ROCA, 17(4), 453-471.

Gamboa Graus, M. E. (2022). La enseñanza de las matemáticas y el desarrollo del pensamiento en la Educación Básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(1).

Gamboa, M.E. y Borrero, R.Y. (2016). Influencia de la contextualización didáctica en la coherencia curricular del proceso enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(1).

Gamboa, M.E. y Borrero, R.Y. (2017). Influencia de los organizadores del curriculum en la planificación de la contextualización didáctica de la Matemática. Boletín Redipe, 6(1), 90-112.

Gamboa, M.E. y Borrero, R.Y. (2020). Recursos estadísticos para investigar sobre coherencia didáctica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(2).

González Castro, C. y Cruzat Arriagada, M. (2019). Innovación educativa: La experiencia de las carreras pedagógicas en la Universidad de Los Lagos, Chile. Educación, 28(55), 103-122.

Magda, A. J., & Buban, J. (2018). The state of innovation in higher education: A survey of academic administrators. Louisville, KY: The Learning House.

Martínez Vicente, J. M., Peralta Sánchez, F. J., Ureña Uceda, A. y Jiménez Martínez, M. D. (Eds.). (2021). La innovación educativa en la práctica docente de Educación Secundaria (Vol. 80). Universidad Almería.

Palacios Núñez, M. L., Toribio López, A., & Deroncele Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 134-145.

Parra, M., Gamboa, M.E., López, J. y Borrero, R.Y. (2017). Procedimientos heurísticos para resolver problemas matemáticos aplicados a resolución de problemas químicos. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(1).

Parra Rodríguez, J. F., Gamboa Graus, M. E. y Santiesteban Almaguer, J. (2021). Metodología para el desarrollo de la competencia de dirección en educación. Editorial Académica Española.

Reynosa Yero, M. y Gamboa Graus, M. E. (2021). Innovar para mejorar la competencia de dirección en la educación tunera. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(4), 238–252.

Reynosa Yero, M., Quintero Mantecón, Y. y Gamboa Graus, M. E. (2021). Procedimiento para el desarrollo de la innovación educativa como Competencia de Dirección en Educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 204-228.

Sánchez Mendiola, M. (2017). Innovar o no innovar, ¿he ahí el dilema? Revista Digital Universitaria (RDU), 19(1).

Sánchez Mendiola, M. (2018). Perspectivas de la innovación educativa en universidades de México: Experiencias y reflexiones de la RIE 360. https://ade.edugem.gob.mx/handle/acervodigitaledu/49006

Tierney, W. G., & Lanford, M. (2016). Conceptualizing innovation in higher education. In Higher education: Handbook of theory and research (pp. 1-40). Springer, Cham.

Published

2022-12-16

Versions

How to Cite

Reynosa Yero, M. ., Gamboa Graus, M. E. ., & Miguel Barrios, J. . (2022). Criteria for systematizing educational innovation experiences. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(6), 315–329. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1596

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>