ALGORITHMIC LOGIC TO SOLVE COMPUTATIONAL PROGRAMMING PROBLEMS: A DIDACTIC PROPOSAL

Authors

  • Antonio Salgado Castillo
  • Yaritza Tardo Fernández
  • Isabel Alonso Berenguer
  • Alexander Gorina Sánchez

Keywords:

Algorithmic Logic, computer programming, problem solving

Abstract

The cultural, technological and eminently social character of the computer programming problems solving process, joined with the complexity and difficulties detected in their teaching, has contributed to increase the concern about the study of the processes of communication, transmission and understanding of computer programming and to attract the attention of a wide scientific community in correspondence with the growing
development that this reaches at the present time. That is the reason why this paper has the objective of discover, from the didactic point of view, the integrators axes of an algorithmic logic that solves the contradiction that is revealed in the formative process between the mathematic modeling and their algorithmic systematization to empower an efficient performance of the professionals of Computer Science and Computer Engineering. In this sense a new didactic proposal is based, that consist in an algorithmic logic, in which are specified and explained those essentials processes that should be carry out to solve computer programming problems. Based on the theoretical fundaments, we concluded that these processes constitute didactics moments, required in order to solve the contradiction mentioned before.

References

Alonso, I. (2001). La resolución de problemas matemáticos. Una alternativa didáctica centrada en la representación. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Chesñevar, C. (2000). Utilización de los mapas conceptuales en la enseñanza de la programación. Disponible en: http://cs.uns.edu.ar/~cic/2000/2000-jornadas-mapas/2000-jornadas-mapas.pdf [Consultado el 10 de diciembre de 2011] Delgado, J.R. (2000). Las habilidades generales matemáticas. Disponible en: http://www.soarem.org.ar/Documentos/Actas%20de%20la%20VII%20Carem.pdf [Consultado el 25 de junio de 2011] Faouzia, B y Mostafa, H. (2007). Utilisation des NTICs pour l’apprentissage et l’autoévaluation de l’algorithmique. SETIT 2007, 4th International Conference: Sciences of Electronic, Technologies of Information and Telecommunications. TUNISIA, Marzo 25 - 29, 2007. Ferreira, A. y Rojo, G. (2005). Enseñanza de la programación. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. Disponible en: http://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/numero-1.htm [Consultado el 25 de junio de 2011]

González, W., Estrada, V. y Martínez, M. (2006). Contribución al desarrollo de la creatividad a través de la enseñanza de la programación. Revista digital Pedagogía Universitaria. Vol 9. No.3. Disponible en: http://169.158.24.166/texts/pd/1894/04/3/189404308.pdf [Consultado el 12 de mayo de 2010]

Guibert, N., Guittet, L. y Girard, P. (2005). A study of the efficiency of an alternative programming paradigm to teach the basics of programming. Disponible en: http://www.lisi.ensma.fr/fr/equipes/idd/publications.html [Consultado el 10 de enero de 2012] Kaasboll, J. (2002). Learning Programming. University of Oslo, 2002

Martínez, Y. (2005). En busca de una nueva forma de enseñar a programar. Investigación bibliográfica. Disponible en: http://www.mty.itesm.mx/rectoria/dda/riee/pdf05/27(DTIE).YolandaMtz.pdf [Consultado el 4 de abril de 2012] Ministerio de Educación Superior (2007). Modelo del Profesional de Ingeniería Informática y de Licenciatura en Ciencia de la Computación, Cuba, 2007.

Moroni, N. y Señas, P. (2004). Aplicación de mapas conceptuales hipermediales en la visualización de programas. Disponible en: http://cmc.ihmc.us/papers/cmc2004-252.pdf [Consultado el 7 de enero de 2011]

_____________________ (2005). Estrategia para la enseñanza de la programación. Disponible en: http://cs.uns.edu.ar/jeitics2005/Trabajos/pdf/52.pdf [Consultado el 4 de abril de 2012]

Oviedo, M. y Ortiz, F.G. (2002). La enseñanza de la programación. Disponible en: http://bibliotecadigital.conevyt.org.mx/colecciones/documentos/somece2002/Grupo4/Oviedo.pdf [Consultado el 25 de abril de 2012]

Pérez, R. (2009). Una herramienta y técnica para la enseñanza de la programación. Disponible en: http://campusv.uaem.mx/cicos/imagenes/memorias/ 6tocicos2008/Articulos/Cartel%206.pdf [Consultado el 13 de septiembre de 2010] Polya, G. (1965). "Como plantear y Resolver problemas", Trillas, 1965. Pozo, J.I. (1994). "La solución de Problemas", Santillana. Aula XXI, Madrid,1994

Ramírez, R.V. (1991). NEWT, una herramienta de programación gráfica para la enseñanza del pensamiento algorítmico. IX Reunión de Intercambio de Experiencias en Estudios sobre Educación. Monterrey, N.L., México, Agosto de 1991

Remedios, M.A. (2006). La lógica de programación en los joven club de computación y electrónica. Disponible en: http://www.monografias. com/trabajos41/joven-club-computacion/joven-club-computacion2.shtml [Consultado el 20 de mayo de 2012]

Salazar, C. y Delrieux, C. (2004). Asignaturas introductorias a la programación: una discusión acerca de sus objetivos y contenidos programáticos. Disponible en: http://lsm.dei.uc.pt/ribie/docfiles/txt20031212151824TCI12.pdf [Consultado el 20 de febrero de 2011]

Soler, Y. y otros (2008). Mapa conceptual “tipos abstractos de datos” y sistema de visualización de programas SVP – SUBC: herramientas eficaces en la formación virtual del ingeniero informático. Congreso Virtual Iberoamericano de Calidad en Educación a Distancia. Disponible en: http://es.scribd.com/doc/21739903/RD14.Pág.1-13. [Consultado el 10 de enero 2012] Whimbey, A y Lochhead, J. “Comprender y Resolver Problemas”, Visor Distribuciones. España. 1993. Whitfield, A.K y otros (2007). Programming, disciplines and methods adopted at Liverpool Hope University. ITALICS Volume 6 Issue 4, October 2007 [ISSN: 1473-7507] Wiltrock, R. (1990). Comprensión y representación. MacMillan Publishing Company.

Published

2013-01-20

How to Cite

Salgado Castillo, A. ., Tardo Fernández, Y., Alonso Berenguer, I., & Gorina Sánchez, A. (2013). ALGORITHMIC LOGIC TO SOLVE COMPUTATIONAL PROGRAMMING PROBLEMS: A DIDACTIC PROPOSAL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(1), 57–76. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/154

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>