Treatment of raciality as content in the teaching-learning process of the History of Cuba

Authors

  • Yudenia Arias David Universidad Las Tunas
  • Manuel Sánchez Rojas Universidad de Las Tunas
  • Aleida Best Rivero Universidad de Las Tunas

Keywords:

raciality; content; dialectic; dimensions; Inequalities

Abstract

In Cuba, a society that went through a slave colonial regime first and a neocolonial republic later, there is a structural reality that we cannot forget. It is a class differentiation, within which, in addition to social origin, being a black, mulatto or white man or woman, introduced an additional burden, against those furthest from ownership over the means of production and other material wealth; an issue that focuses on the most complex conditions, in terms of historical heritage, for eliminating racism and racial discrimination. Hence, the article reveals the dimensions of raciality for analysis in Cuban society, hierarchizing its main relationships in the dialectic past, present and future.

Author Biographies

Yudenia Arias David, Universidad Las Tunas

Máster en Ciencias de la Educación. Licenciada en Educación. Especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Profesora Auxiliar. Subdirectora de Historia y Marxismo Leninismo.

Manuel Sánchez Rojas, Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciado en Educación. Profesor Asistente. Jefe de Departamento de Historia

Aleida Best Rivero, Universidad de Las Tunas

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Historia. Profesora Titular del Departamento de Arte.

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Published

2022-10-20

How to Cite

Arias David, Y., Sánchez Rojas, M. ., & Best Rivero, A. . (2022). Treatment of raciality as content in the teaching-learning process of the History of Cuba. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(4), 104–124. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1382

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