Orientation to the family to stimulate the motor funtion in the firs year of the life
Abstract
During the investigation is outlined need of educational Orientation to the Family to stimulate the motor function in the firs year of life, and it contributes to archieve the end of the education in the infancy of reaching the maximum possible´s develops integral in each child, remain demostrating that the first years of life result decisive for the last formation in them it create the bases of the physical, psychic and social development, to archieve it applied educational actions to the family to improve they protagonism in the education of their children used theoretical and empiric methods to obtain the investigation´s foundations decided the regularities it is manifested in the realization of the physical activities and the motor development, obtained as a result , a better gesticulate of the families to fulfill their educational function and stimulate the motor function , the dominion of the pedagogic procedures to convert the home in the first school of the child as well as the preparation of the main executor they scheme in the first infancy
References
Amaro Castañeda, T., et al. (2016). La familia y el desarrollo motor del niño. Una mirada a la diversidad de condiciones y contextos. [Ponencia]. XII Encuentro Internacional de Educación Inicial y Preescolar. De la gestación al futuro: Diversidad cultural y desarrollo integral”. CELEP.
Bécquer, G. (2014). La motricidad fina. Proyecto de Investigación. Perfeccionamiento del Currículo Preescolar Cubano. Centro de Referencia Latinoamericano para la Educación Preescolar (CELEP), La Habana.
Colás, I et al. (1994). Investigación educativa, Ediciones Alfar, S.A. Sevilla.
Colectivo de autores. (2021). Programa educativo de la Primera Infancia, Primero al 6to. Año de Vida. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.
Del Pino, J. (1997). La Orientación Profesional en los inicios de la formación superior pedagógica: Una propuesta desde el enfoque problematizador. [Tesis doctoral inédita]. ISPEJV. La Habana.
Fernández-Pérez de Alejo, G. (2006). Estimulación temprana y preescolar para los niños con Necesidades Educativas Especiales. En Soporte Digital. La Habana.
Gamboa Graus, M. E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(1), 341–366. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1327
González Rodríguez, C. (2001). La actividad motriz del niño de 0 a 1 año. Revista Digital - Buenos Aires 7(38)- Julio de 2001.
Hernández Corvo, R. (2005). Movimiento Infantil. Ed: Deportes, La Habana.
Leyva Carralero, D. (2017). Acciones dirigidas al a preparación de la familia para estimular el desarrollo de la Macha independiente en los niños de 9-12 meses atendidos en el Programa Educa a tu hijo. http:// innovacióntec.ciget.lastunas.cu/
López, A y Siverio, A. (2006). El proceso de enseñanza-aprendizaje en Educación Física. La Habana. Editorial Deportes. http://www.libreroonline.com/cuba/libros/1594/lopez-rodriguez- alejandro/el-proceso-de-ensenanza-aprendizaje-en-educacion-fisica.html.
Marx, C. y Engels, F. (1973). El origen de la familia, la propiedad privada y el estado. Obras escogidas en 2 tomos. Tomo II. Editorial Progreso, Moscú [s.a.].
Moll, L.C. (1989). Vygotsky ea educaçao. Ed. Artes Médicas Porto Alegre.
Piaget J. (1965). La construcción de lo real en el niño. Bs. As.: Proteo.
Rodríguez González, D. (2013). El diagnóstico de la amplitud de la zona de desarrollo próximo: Una experiencia cubana. Revista Psicoespacios, 7(2) 11, diciembre 2013, pp. 307-347, http://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios
Siverio Gómez, A.M., et al. (1995). Estudio sobre las particularidades del niño preescolar cubano. Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
UNESCO. (2017). Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe. http://www.unesco.org
Vigotsky, L. (1989). Interacción entre enseñanza y desarrollo. En Selección de lecturas de Psicología- Pedagógica y de las Edades, Tomo III. Editora Universidad.
Downloads
Additional Files
Published
Versions
- 2022-04-25 (2)
- 2022-04-24 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 José Luis Céspedes Sánchez, Elvira Alonso Hernández, Maria de la Caridad Smith Batson
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.